Gå til innhold
Bilforumet.no
golf2"turbo"

forbruk pick up

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

hvordan er disse på forbruk,forsikring, og hvordan går disse??

vurderer å skaffe en sånn da de er billige å kjøpe.

 

Skoda Pickup kommer i 3 varianter:

 

1) 1.9 liter sugediesel (produsert av Volkswagen)

Fordeler:

- Bruker minst drivstoff (under 0,5 liter ved langkjøring)

- Solid motor som tåler turbokonvertering

Ulemper:

- Treg fra 0-100 (i utrimmet tilstand)

- Litt kaklete i lyden

- Hyppigere vedlikeholdsintervaller enn bensinmotorene (i alle fall oljeskift)

 

2) 1.6 liter Multi Point Injection (produsert av Volkswagen)

Fordel:

- Klart sprekest (i utrimmet tilstand)

Ulempe:

- Høyest drivstofforbruk (ca. 0,1 liter mer per mil enn 1.3 MPI)

 

3) 1.3 liter Multi Point Injection (produsert av Skoda)

Fordeler:

- Klart lavere støynivå enn de to andre variantene

- Lavt forbruk for å være billig bil med bensinmotor (under 0,6 liter ved langkjøring), kombinert med bedre akselerasjon enn 1.9 D.

Ulempe:

- Klart minst potensial for trimming

 

Alle variantene kan anbefales. De er billige i drift, og gunstige å forsikre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1,6 Bensin takk.

NB! Viser mye feil på farten disse. 160km/t i skoda var bare 140km/t i volvo 850........

 

 

Dersom du bruker de originale 13"-hjulene, er farten ca. 55 km/t når speedometeret viser 60.

 

Skifter du ut hjulene med 195/50 R15, blir farten 58 km/t når speedometeret viser 60.

 

Jeg vet om flere som har enda større hjul på sine Skoda Pickup-er, og da vil jeg tro at speedometeret viser temmelig riktig fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 1.9L bruker litt ymse, men nå har jeg aldri liggi jevnt i 90 en hel tank heller.

Boka sier 0.5L i 90 for Pickup. Felicia 0.42L.

0.7L i 120 og 0.63L i byen. Også er er det ca 1dl mindre på personbilen. Husker ikke eksakt. Mine målinger viser dette:

 

t/r: Hamar-Molde 40mil hver veg på mikset vinterføre: 0,56L/mila. 165/70R13 piggfri Falken.

t/r: Hamar-Vejle i Danmark, 130km/t nedover med en halv bil(!) på planet hjem: 0,62L/mila. 8x15" 195/50R15 ET30+ET20 f/b.

Grisekjøring med full gass over Venabygdsfjellet og/eller til Oslo: 0,75L/mila.

Regulær vinterkjøring med 175/65R14 (max innen 5%, nemlig +3.9%): 0.61-0.64L/mila.

Regulær sommerkjørin med 195/50R15 (som trekker i rattet og vinge med flipp på planlokket): 0.7L/mila stort sett.

 

Grunnene til å velge 195/50R15 er flere:

- 195/45R15 som er mest korrekt, -0,8% koster mye mer.

- 195/50R15 +2,6% er det lavprofildekket som det lages mest og flest av, noe av det billigste som er å få ta i.

- 195/50R15 gir bittelitt lavere turtall og økonomi da bilen er meget kortbent.

- 175/65R14 ditto ---||---

 

Jeg prøvde en vinter 175/80R14 +14,5% og en smule ulovlig fra en Volvo 240. Disse ga en trimmingeffekt ala turbo. Hvorfor? Siden jeg normalt legger inn 5.gir i 50km/t og "tømmer kassa" i 90 får jeg ikke utnyttet momentkurven som ligger fra ca 1900 til 2500rpm. Med 175/80 ble bilen råsterk(!) og jeg brukte ikke 5.gir annet enn på E6. Ulempen var at de subba borti kanalen og rev av all tectylen, lakken og et par plastpropper som tetter igjen en inspeksjonsluke i forkant.

Jeg var sikkert på at de skulle passe da jeg kjøpte vinterfelga med noen utslitte dekk i samme dim, men i ettertid lurer jeg på om det ikke var 175/70R14 gitt. Happ shitens.

 

bruk f.eks http://www.dack.tk for å beregne riktig dekkstørrelse.195/45 vs 195/50 vs org 165/70R13.

Cossie-Pia: Målte min på NAF. Viste 2km/t under i alle farter opp til 90km/t med org.dim. Men en gang hadde jeg 160 hjem fra Oslo, og i boka står det toppfart: 147km/T :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, vi har en 1997 med diesel motor.

 

Den går på ca 0,6 l/mil i blandet kjøring. (tomt lasteplan)

 

 

Grei å kjøre, stiv fjæring. Bråk ;)

 

 

hvordan er disse på forbruk,forsikring, og hvordan går disse??

vurderer å skaffe en sånn da de er billige å kjøpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.