Gå til innhold

tig sveising

Ranger emnet


furnes

Anbefalte innlegg

Går det bra å tigge når man skal bytte hjulbue? Tenker da på varmen som utvikles, at det ikke slår seg for mye. Skulle gjerne brukt mig, men har bare tig-apparat til rådighet.

 

Tenkte å lage en overlapp på 1cm. Er det nok å bare sveise på yttersiden?

 

På innersiden skal jeg male med tektyl, går den rett på metallet?

 

Er det ellers en anbefalt grunning jeg bør ha på yttersiden før sparklingen?

 

 

Alle svar mottas med STOR takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best og ungå overlapp. Prøve å bare få det kant mot kant.

Ellers har det fort for å legge seg vann/kondens i overlappen etterhvert å begynne å ruste,

Volvo 242 -81 B23et, Ny motor i vinter.

 

Volvo 242 -78 B21a/B23et "Kjeksen". Vrak

 

Om livet suger..ÖVERLADDA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det går greit det, bare ikke tilfør for mye varme.

Det er også viktig når du skal sveise med tig at det du sveiser på er skikkelig gjort reitnt ellers kan det fort vekk bli ganske ugunstig....

Ikke bruk trøkkluft til å kjørle ned med, la det kjørle seg ned på egenhånd.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit det, bare ikke tilfør for mye varme.

Det er også viktig når du skal sveise med tig at det du sveiser på er skikkelig gjort reitnt ellers kan det fort vekk bli ganske ugunstig....

Ikke bruk trøkkluft til å kjørle ned med, la det kjørle seg ned på egenhånd.

 

Hvorfor ikke bruke trykkluft til å kjøle ned med?

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, stemmer det!

Dette gjelder jo også hvis du sveiser i stål med over 0,2 prosent carbon. Det er jo kansje skjelden hvis du bare sveiser på bil men...

Du vil jo uansett få en veldig sprø materialstruktur hvis du kjørler med luft.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIG er vel desidert best til det MESTE om man kan å bruke det...bruker seriøst mindre varme og får myk sveis som man kan banke ut etterpå. MIG skaper mye varme, så platene slår seg, og sveisen blir knallhard.. så det er vanskelig å banke ut sveisen for å slippe ut spenningene i sveisepunktet. Det går ann å kjøpe spesialtråd til karosseri for MIG, en tråd som gir mykere sveis. Hvis man bruker trykkluft for å avkjøle sveisepunktene så vil man kanskje krympe litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIG er vel desidert best til det MESTE om man kan å bruke det...bruker seriøst mindre varme og får myk sveis som man kan banke ut etterpå. MIG skaper mye varme, så platene slår seg, og sveisen blir knallhard.. så det er vanskelig å banke ut sveisen for å slippe ut spenningene i sveisepunktet. Det går ann å kjøpe spesialtråd til karosseri for MIG, en tråd som gir mykere sveis. Hvis man bruker trykkluft for å avkjøle sveisepunktene så vil man kanskje krympe litt?

Spørs jo hva en liker å bruke oxo, men Tig krever mindre etterarbeid...

Hvorvidt sveisen blir hard kommer jo helt ann på åssen materiale en sveiser i, på bil er ikke dette noe problem. Skal du ha ut spenningene av et materiale som er herda må du på bil spenningsglø det...

Det du mener med spesialtråd er vel kansje 0,6mm tråd?!

Det vil bli mer krympekrefter og en mer sprø sveis ved bruk av trykkluft som varmefordriver...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge sveiselæreren (og naboen) min som har sveiset i vel godt over 20år, og driver med karrosserirep på fritiden (er ifølge broren hans en av "ikke så veldig mange" som faktisk liker og sveise rust), så er cluet med å få rette plater etter sveising å ikke skjære hjørner, dvs alltid jobbe med runde platebiter, og ikke sveise stort mer enn 2-3cm om gangen, og kjøle så fort som mulig med trykkluft (ca så mye at du kan ta på platene igjen) for å hindre at varmen sprer seg utover i platene. (det vil da bli et mindre område som krymper, og platen slår seg mindre). Han bruker utelukkende mig apparat, da det er raskere enn tig.

 

Har også prøvd å sveise sammen 1mm plater med tig, og hvis du tilpasser platene godt, er det fullt mulig å sveise uten tillsatstråd, og med litt øvelse kan du minske lysbuen til absolutt minimum, og da er det nesten ikke mulig å kjenne hvor platene er skjøtt. Ulempen med tigen er at det tar ganske lang tid før platene blir varme, noe som faktisk gjør at platene ofte slår seg mer enn med migen.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ikke helt enig der nei.

 

Sveiser du uten tilsett, vil du jo brenne det meste av legering ut.

Tråden kan jo faktisk hjelpe til å kjøle, det ved at tilsettet opptar mer varme en platen.

Men bør uansett ikke ha stort mer enn 35-40 Ampere

Eller ved drypp mating, og av og på sveising, heller ta kortere punkt med skikkelig innbrenning på 50-70 Ampere.

Da kan det også gå ganske så kjappt å sveise med TIG også :)

 

Det som tar tid ved sveising er uansett for arbeid, og etter arbeid. Sveisingen er bare kose jobbing det :) Tenke seg grundig igjennom, lage en "sveise prosedyre" på hvilke rekkefølge enn skal sveise osv. :pimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva en liker å bruke oxo, men Tig krever mindre etterarbeid...

Hvorvidt sveisen blir hard kommer jo helt ann på åssen materiale en sveiser i, på bil er ikke dette noe problem. Skal du ha ut spenningene av et materiale som er herda må du på bil spenningsglø det...

Det du mener med spesialtråd er vel kansje 0,6mm tråd?!

Det vil bli mer krympekrefter og en mer sprø sveis ved bruk av trykkluft som varmefordriver...

Nei, det er en spesieltråd som ELGA har i sitt sortement. Har ringt rundt i hele landet for å få bestillingsnr. på den. Tråden er til MIG-apparat med gass. Den er beregnet på karosseri, og gir mindre varme, penere overflate og mykere sveiselarve. Kjell Arne på TESS Drammen skal ha bestillingsnr. på den, slik at du kan bestille tråden hos din lokale TESS. Hos TESS Trondheim har de den på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det bra å tigge når man skal bytte hjulbue? Tenker da på varmen som utvikles, at det ikke slår seg for mye. Skulle gjerne brukt mig, men har bare tig-apparat til rådighet.

 

Tenkte å lage en overlapp på 1cm. Er det nok å bare sveise på yttersiden?

 

På innersiden skal jeg male med tektyl, går den rett på metallet?

 

Er det ellers en anbefalt grunning jeg bør ha på yttersiden før sparklingen?

 

 

Alle svar mottas med STOR takk :)

Hvis du skal overlappe, så først spray zinkgrunning på flaten du overlapper. Ikke ha tectyl rett på metallet! :oohh Tectyl er steinsprutbeskyttelse...ikke grunning. Jeg ville nok grunnet med Brunox epoxy grunning mot rust. Deretter lakkert før tectylering. Har ingen spesiell grunning jeg anbefaler til utsiden, men husk at sparkel fester best på grov overflate. Jeg ville vurdert å pusse grunningen litt med grovt papir før sparkling. Vet ikke om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår