Gå til innhold

radar\laser detektor...

Ranger emnet


sleeper

Anbefalte innlegg

Originally posted by Utrykningspolitiet

 

Vel...da synes jeg du kan forklare meg fvordan man bergner fart med laser på et legeme som beveger seg i 45 meter/sekund med en viss grad av juridisk holdbarhet.

 

Først sendes en puls, og man ser på tiden signalet bruker tur/retur.

 

Så sender man en puls til, og ser på tiden dette signalet bruker tur/retur.

 

Ved så å beregne forskjell i tiden kan man beregne forskjell i avstand, noe som så kan brukes til å beregne farten man har hatt.

 

Laser måler hastighet der og da, ingen form for snitt, kun en momentanhastighet.

 

Man kan også bruke flere enn 2 pulser, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by a.d.b.

sant:D

 

Den skiltsaken høres rimlig morsom ut... hehe

 

Er greiere med varsler enn jammer da.. har hørt rykter om at de jammerne er ustabile jeg

 

Så du mener at det er bedre å bli varslet om at du er på vei til å bli vinka inn, enn å få samme varsel PLUSS at du ikke blir målt riktig? Morsom du..

 

Enkelte jammere kan nok være ustabile, men da er isåfall enkelte varslere gjerne det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS du finner en pålitelig jammer er det seff bedre!

 

mulig jeg er evneveik, men ikke SÅ evneveik:D

 

hvor stor er egentlig boten for å kjøre uten skilt foran?

folk heromkring pleier å kjøre uten skilt foran når de drar på inn i fotoboks-soner, siden boten for å evt. bli tatt uten skilt foran er lav iforhold til fartsbøter. besides, you`d never get caught

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Først sendes en puls, og man ser på tiden signalet bruker tur/retur.

 

Så sender man en puls til, og ser på tiden dette signalet bruker tur/retur.

 

Ved så å beregne forskjell i tiden kan man beregne forskjell i avstand, noe som så kan brukes til å beregne farten man har hatt.

 

Laser måler hastighet der og da, ingen form for snitt, kun en momentanhastighet.

 

Man kan også bruke flere enn 2 pulser, selvsagt.

 

Hva er momenthastighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilleggsspørsmål: sett at det bare tar 0,5 sekunder, vil det da bli en særlig nøyaktig måling? da vil jo tidsforandringen og forandringen i avstand bli forferdelig liten, muligens altfor liten til å få noen pålitelig måling? på så liten tid vil jo laserens siktepunkt på bilen være avgjørende? (første puls treffer skiltet, andre puls treffer støtfangeren = større/mindre avstandsforandring enn egentlig avstandsforandring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by a.d.b.

tilleggsspørsmål: sett at det bare tar 0,5 sekunder, vil det da bli en særlig nøyaktig måling? da vil jo tidsforandringen og forandringen i avstand bli forferdelig liten, muligens altfor liten til å få noen pålitelig måling? på så liten tid vil jo laserens siktepunkt på bilen være avgjørende? (første puls treffer skiltet, andre puls treffer støtfangeren = større/mindre avstandsforandring enn egentlig avstandsforandring)

 

Ja, en slik måling vil være relativt nøyaktig, så lenge operatøren står helt stille, og ikke flytter på pistolen.

 

Dersom han derimot flytter på pistolen vil man fort få store avvik i måling, blokker som flytter seg i 30km/h og sånt er lett å få til..

 

Forøvrig, måling skal skje med en avstand mellom 20 og 400 meter unna objektet, en forflytning på 22m/s som man har i 80km/h vil være relativt mye da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Originally posted by Håkon A

Til dere som sier dere har varsler!

kan dere legge ut url til sider der man får kjøpt dem?

man vil gjerne kjøpe en som man vet funker...

 

Hmmm... Lyst på radar og laser varsler jeg.....

Noen jeg kjenner tror jeg hadde sett noen som solgte det på Gatebil... Noen som vet noe mer om det?

 

Noen her som vet om noen bra produkter som de selv har prøvd??

Blinder virker jo ganske kurant....

Står litt forskjellig her før men blir ikke så veldig klok på det...

 

Tror det er mange som vil ha sånn her... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om den K40 de selger i dag er den samme som den jeg testet, men i 1997 testet jeg og noen venner en K40 mot en LTI20/20 laserpistol - det fungerte veldig bra å lenge man kjørte rett mot pistolen. (sto midt i veien) [Ta forresten også med i regnestykket at pistolene nok har utviklet seg siden den gang...]

 

Jammeren overdøver signalet fra laseren i en kort tid, slik at du rekker å bremse og kanskje ikke blir målt før hastigheten er nede på lovlig nivå. Det er veldig liten effekt i laserstrålen som sendes ut fra pistolen - begrenset hva man kan sende ut når du får strålen rett i ansiktet - så det er ingen heksekunst å overdøve den et sekund eller to.

 

Virkemåten på laseren er dessverre veldig rettfrem - den sender en serie lyspulser og beregner endring i tid. Operatøren forstetter å skyte til pistolen får en måling eller evt en feilmelding - men i vår erfaring var et par tiendels sekunder rikelig med tid. Du skal altså være brutalt rask til å bremse for å unngå en måling, men en varsler fanger jo også opp stråling når laseren belyser andre "mål", slik at du med litt flaks får varsel før du selv bilr målt.

 

Ett problem med denne målemetoden er at laser er lys, og lys reflekterer - så om du har maksimal uflaks kan signalet reflektere av din bil, treffe noe annet og reflektere tilbake til pistolen med din fart + fartsforskjellen mellom deg og det objektet strålen reflekterer til. Jeg har lest at det har blitt ført beviser for at dette skal ha skjedd i en rettssak i USA (where else), men uten den helt store suksessen tror jeg... men det er fullt mulig.

 

En annen svakhet er at hvis strålen sveiper over objektet (f.eks fra skiltet over panseret mot frontruten, eller langs siden på bilen) så beregnes dette med i hastigheten - jeg har personlig målt en bygning i opptil 7km/t ved å provsere frem feilen. Det finnes en angivelse av høyeste lovlige målevinkel i instruksen, så om det er tydelig vinkel kan det kanskje være verd bryet å protestere.

 

(vi regnet for øvrig ut at strålene er ca 40cm lange, utrolig viktig å vite :D :rolleyes: )

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hummeh, http://www.blinder.dk .

 

Kanskje på tide at man kjøper noe vettugt for penga, som er laser jammer :D

Kan ikke en av dere ringe vimenn og spørre om en kopi av testen de tok av jammerne ??

Member Of Xgang Racing Team

www.xgang.net

 

Nissan 200sx s13 (vraket etter 12timer)

*Mazda 626 2.0 i 16v (solgt)

*BMW 318i( http://tinyurl.com/3dx3s )

*Nissan Bluebird Turbo(en uke)

*Motorhispania Rx 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår