Gå til innhold

Amperemeter

Ranger emnet


Jeez

Anbefalte innlegg

Blir en dobbelpost detta her, men har mer tru på å få svaret mitt besvart her.

 

Har lyst på et amperemeter som måler all strøm bilen trekker. 1 ting er jo strømmen som blir brukt når motoren er av, for da kommer jo alt fra batteriet. Når motoren går skal jo helst alt trekkast fra dynamoen.

 

Dette gjør jo at det mest natulige blir å koble amperemeteret i serie på plussledningen. Problemet er jo at det er utrulig upraktisk å strekke ledningen inn i kupeen til instrumentet, så ut igjen til fordeling, for ikkje å snakke om størrelsen på denne målesløyfa.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh.. spørsmålet blir såklart: Åssen gjør en dette i praksis da? Uansett om det er digitalt eller analogt har eg lyst å se det fra kupeen såklart.

 

I høgspentanlegg bruker en jo måletrafoer for å måle strøm og spenning. Kor effektivt det blir her veit eg ikkje?

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et amperemeter gir brått mye tap, med mindre det viser opptil 200A og har 50mm2 kabeltilkoblinger.

 

Det ideelle er å ha funnet et tangamperemeter slik at man drar en kabel med en tang på enden som man setter enkelt og greit rundt kabelen man skal måle. Hvis dette finnes, eller blir funnet ta gjerne kontakt med meg :D Denne målemetoden har null tap, mens et vanlig amperemeter som naturligvis blir koblet i serie har masse tap pga. kabellengder, motstand i måleshaiten osv.

 

Jeg anbefaller ikke biltema amperemeter i alle fall, da risikere man at kablene brenner opp:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

 

Vel såvidt eg har skjønt skal (eller hvertfall den mest praktiske løsningen, foruten tangampermeteret) en såkalla shuntmotstand som vi kobler amperemeterets tilkoblinger over, på denne måten vil det eks. gå 100 ganger mer strøm gjennom motstanden enn amperemeteret og vi vil få ei noelunde nøyaktig måling. Det er visst vanlig å forbikoble startmotoren da denne sikkert svir instrumentet etter noen harde starter.

 

Amperemeteret vil ha en skala fra eks. -60A til 0A til +60A. Kobler en da måleinstrumentet på "plussiden" vil amperemeteret slå ut i + retningen når bilen er igang, mens den vil slå ut ut i - retningen når bilen enten forbruker mer strøm enn dynamoen klarer å produsere/motoren ikkje er igang. Sier mine elektroteknikk-kunnskaper, noen uenige?

 

Måling over shuntmotstand ser eg ikkje kan få noe spesielt tap utover et minimalt spenningsfall over den nevnte motstanden.

 

Trur egentlig ikkje tangamperemeteret er så mye mer nøyaktig enn metoden med shuntmotstand eller enklare eller mer praktisk for den saks skyld.

 

Er det av erfaring du sier at Biltemas amperemeter brenner seg, eller er det bare å forvente av Biltema? :titties:

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

 

Vel såvidt eg har skjønt skal (eller hvertfall den mest praktiske løsningen, foruten tangampermeteret) en såkalla shuntmotstand som vi kobler amperemeterets tilkoblinger over, på denne måten vil det eks. gå 100 ganger mer strøm gjennom motstanden enn amperemeteret og vi vil få ei noelunde nøyaktig måling. Det er visst vanlig å forbikoble startmotoren da denne sikkert svir instrumentet etter noen harde starter.

 

Amperemeteret vil ha en skala fra eks. -60A til 0A til +60A. Kobler en da måleinstrumentet på "plussiden" vil amperemeteret slå ut i + retningen når bilen er igang, mens den vil slå ut ut i - retningen når bilen enten forbruker mer strøm enn dynamoen klarer å produsere/motoren ikkje er igang. Sier mine elektroteknikk-kunnskaper, noen uenige?

 

Måling over shuntmotstand ser eg ikkje kan få noe spesielt tap utover et minimalt spenningsfall over den nevnte motstanden.

 

Trur egentlig ikkje tangamperemeteret er så mye mer nøyaktig enn metoden med shuntmotstand eller enklare eller mer praktisk for den saks skyld.

 

Er det av erfaring du sier at Biltemas amperemeter brenner seg, eller er det bare å forvente av Biltema? :titties:

 

 

Biltemas amperemeter brenner seg ikke, men når man kobler det i serie så blir det for mye tap, slik at starteren nesten sliter med å gå rundt. Prøvde og koble den fra batteri (-/jording) med 21mm2 som er 10cm lang, og fra andre enden av amperemeteret rett i chassi. Men like mye tap som det var å bruke 6mm2 som beskrevet i biltema manualen.

 

Når det gjelder +60 - 0 - -60A så har ikke dette noe med om den gir og tar ampere. Ampere blir ikke gitt noen gang, ampere blir bare tatt ut. Så det det betyr er at amperen endrer vei på en måte. Man ser det når man kobler det inn. Hvis amperen går på +40A så går den til -40A rett etterpå. Jeg husker ikke nøyaktig hvorfor det var sånn, men det har i alle fall ikke med hvor mye det tar og gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var amperemeteret ditt koblet med denne shuntmotstanden da? Klart starteren får problemer strømmen må gå innom instrumentet før den går til starteren. Skal jo ikkje mer til enn et spenningsfall på 1 volt før starteren blir så slapp at den ikkje fyrer motoren. Dette er vel en av grunnane til at starteren skal forbikoblast.

 

Et amperemeter kobla sånn vil til en hver tid vise kor stor strøm som går gjennom ledningen, altså strømmen som går til apparata/komponentane som trekker strøm. Når motoren er igang er batteriet en komponent som trekker strøm. Så avhengig av kor vi plasserer amperemeteret kan vi forvente å måle + og - strøm. Detta her må drøftast vidare.

 

Skjønner ikkje helt ka du tenker på med at polariteten veksler, blander du inn vekselspenning nå?

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var amperemeteret ditt koblet med denne shuntmotstanden da? Klart starteren får problemer strømmen må gå innom instrumentet før den går til starteren. Skal jo ikkje mer til enn et spenningsfall på 1 volt før starteren blir så slapp at den ikkje fyrer motoren. Dette er vel en av grunnane til at starteren skal forbikoblast.

 

Et amperemeter kobla sånn vil til en hver tid vise kor stor strøm som går gjennom ledningen, altså strømmen som går til apparata/komponentane som trekker strøm. Når motoren er igang er batteriet en komponent som trekker strøm. Så avhengig av kor vi plasserer amperemeteret kan vi forvente å måle + og - strøm. Detta her må drøftast vidare.

 

Skjønner ikkje helt ka du tenker på med at polariteten veksler, blander du inn vekselspenning nå?

 

 

Jeg har ikke koblet noe via en shuntmotstand, med mindre det er en innebygd. Men 60A er uansett ikke nok å vise.

 

Det at den går +60 - 0 - -60A er bare det at den trekker strøm fra begge sider. Koble det foran en monoblokk på 100A så vil amperemeteret hoppe og svaie fra +60A - -60A det skjer direkte, den vil ikke holde seg på minus-siden hvis anlegget trekker for mye strøm enn det dynamoen/batteriet klarer å levere. Den vil fortsette å hoppe like jævlig mellom hvert punkt.

 

Hvordan den ser ut når ting blir trukket kontinuerlig husker jeg ikke helt. Men jeg mener at den hoppet litt frem og tilbake under start, så satt den seg på null. Men dette skal jeg ikke konstantere som fakta.

 

PS!

Fortell meg litt om den shuntmotsanden og hvordan den skal kobles på/via amperemeteret når man har "+inngang" og "+utgang"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et apparat som trekker strøm vil strømmen bare gå 1 veg "om gangen". Med amperemeteret måler vi kor mange elektroner som passerer på veg til noe.

 

Altså vil nåla stå i ro dersom belastningen den måler er en fast belastning. En forsterker er ikkje en fast belastning.

Måler en strømmen en forsterker trekker vil naturligvis nåla gå opp og ned i takt med volumet på musikken en spiller, men strømmen vil fremdeles bare gå 1 veg. Kan prøve å forklare med ei skisse åssen eg mener det fungerer.

 

Det er jo klart at når du lar all strømmen en startmotor trekker gå gjennom et amperemeter at det vil bli et stor spenningsfall som vil gjøre det vanskelig å få igang bilen. En startmotor trekker vel godt over 100A det augneblinket du vrir rundt nøkkelen.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et apparat som trekker strøm vil strømmen bare gå 1 veg "om gangen". Med amperemeteret måler vi kor mange elektroner som passerer på veg til noe.

 

Altså vil nåla stå i ro dersom belastningen den måler er en fast belastning. En forsterker er ikkje en fast belastning.

Måler en strømmen en forsterker trekker vil naturligvis nåla gå opp og ned i takt med volumet på musikken en spiller, men strømmen vil fremdeles bare gå 1 veg. Kan prøve å forklare med ei skisse åssen eg mener det fungerer.

 

Det er jo klart at når du lar all strømmen en startmotor trekker gå gjennom et amperemeter at det vil bli et stor spenningsfall som vil gjøre det vanskelig å få igang bilen. En startmotor trekker vel godt over 100A det augneblinket du vrir rundt nøkkelen.

 

Jeg skal bare bekrefte at forsterkeren naturligvis ikke er en fast belastning, men den hopper alikevel mellom +60A - -60A for det. Den hopper ikke mellom 0 og -60A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at ampermeteren går under -0 er ganske enkelt: kondesatorene i forsterkeren ladder seg ut mot batterien når den har lavere spening en kondensatorene... da vil "strømmen" gå motsatt vei... (sett en diode i serie med batteriet og da vil du ikke registrere negativ strøm, bare husk at man får spennings fall over dioden og...) :) ellers kan man jo måle resistansen i sikringen og lage et måle bro... uinteresant å måle strøm syns jeg... for det er som oleoleole sier. :cool:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle strømtrekket fra batteri/dynamo er ikke særlig interresant. Og samtidig vil den variere så fort at nåla garantert vil stå og hoppe, om ikke den måler en slags snittstrøm.

 

Det er mye mer interressant å måle spenning. For er spenningen konstant, har du stor nok dynamo/batteri, og gode nok tilkoblinger og ledningskvadrat.

 

Om spenningen synker, når du ikke har motoren i gang. Fra 12v og nedover, er batteriet for lite. (Gir for lite ampere.)

Om spenningen synker, når motoren er i gang. Fra (forhåpentligvis) 14,4v og nedover, er dynamoen for liten.

 

Avhengig om du måler ved batteriet eller ved forsterker, kan du også se om ledninger og tilkoblinger er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår