Gå til innhold

Bass problemer

Ranger emnet

Xplod

Anbefalte innlegg

Har nettopp montert nytt komponentsett i bilen og synes det er skuffende lite "trøkk". Komponentsettet er et Rockford Fosgate Type Rf X162S. Jeg bruker en Rockford Fosgate 550x forsterker til å drive det. Det er lite bass i systemet og jeg merker ingen forskjell når jeg vrir på bass kontrollen. Har vært en tur på biltema og kjøpt ny kabel for tenkte kanskje det var den som var gåen, men det var ingen forskjell med ny kabel til bass kontrollen på forsterkeren. Delefilteret på forsterkeren står på all pass og diskant og bass er koblet riktig på delefilteret til komponentsettet.

Virker derfor som om det er bass kontrollen som ikke fungerer som den skal. Men er det noen som har no tips til hvordan jeg kan feilsøke eller fikse problemet? no andre tips til hva det kan være?

Mvh Xplod

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett forsterkeren din på LOW på delefilteret, slik at den kun spiller frekvenser opp til 120 Hz.. Spiller da heller ikke noe særlig bass, bør det undersøkes for feilproduksjon eller defekte komponenter...

Har gjort det også. Ingen forskjell. Har brukt forsterkeren tidligere og det var ikke no problemer med den da. Det spiller litt bass, men ikke i nærheten av hva det egentlig bør gjøre. når man skrur opp bassen skal den jo logisk nok øke, men her er det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det også. Ingen forskjell.

Du har delefilter på det komp.settet?

Ellers er jo kanskje RF kjent for å trenge litt "lukket rom" for å spille den gromme bassen.

En ide, om du har plass, er å lage kasser på dørelementene dine i døra.

Mye av basstrykket forsvinner bare ut i dørsiden om du ikke lukker rundt elementet..

:rolleyes:

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har delefilter på det komp.settet?

Ellers er jo kanskje RF kjent for å trenge litt "lukket rom" for å spille den gromme bassen.

En ide, om du har plass, er å lage kasser på dørelementene dine i døra.

Mye av basstrykket forsvinner bare ut i dørsiden om du ikke lukker rundt elementet..

:rolleyes:

Har delefilter på de ja. har ikke mulighet til å bygge no kasse bak inni døra pga. da får jeg problemer med ruta. Men spurte no @lpher når jeg kjøpte det om jeg trengte å bygge no kasse til de og han sa at jeg ikke trengte det når jeg skulle ha de i dørene. ble bra da. Han har jo samme komponentsettet så bør no vite hva han snakker om. Uansett burde jeg no merket forskjell når jeg skrur bassen opp og ned? det kommer mere bass på når jeg setter på Loudness på cd-spilleren, Så høyttalerne kan spille mer, det virker som om de ikke får nok bass signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delefilter på de ja. har ikke mulighet til å bygge no kasse bak inni døra pga. da får jeg problemer med ruta. Men spurte no @lpher når jeg kjøpte det om jeg trengte å bygge no kasse til de og han sa at jeg ikke trengte det når jeg skulle ha de i dørene. ble bra da. Han har jo samme komponentsettet så bør no vite hva han snakker om. Uansett burde jeg no merket forskjell når jeg skrur bassen opp og ned? det kommer mere bass på når jeg setter på Loudness på cd-spilleren, Så høyttalerne kan spille mer, det virker som om de ikke får nok bass signal.

Pussige greier..

Det kan være som du indikerer, at det er noe hardware feil her et sted..

Og det blir litt utenfor MIN vitenskap...

He he... doh

Så kanskje du skal snakke med de du kjøpte elementene fra, og kanskje spørre de om hjelp..

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussige greier..

Det kan være som du indikerer, at det er noe hardware feil her et sted..

Og det blir litt utenfor MIN vitenskap...

He he... doh

Så kanskje du skal snakke med de du kjøpte elementene fra, og kanskje spørre de om hjelp..

får ta en prat og høre ;) men skal prøve å koble en sub på forsterkeren å skjekke om det er likens med den. isåfall kan jeg utelukke komponentsettet. Tusen takk for all hjelp :) Fint å få kjapt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du har en fasefeil et sted.

har skjekket det og alt var som det skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte det samme som bjørn og vil faktisk tro at det er det som er feilen.... ellers må du ha en lekasje mellom elementen og dørtrekket? -hvis du skrur balansen bare til en av kanalene så skal bassen øke og bli svakere når du setter på begge kanalene igjen, da har du fase feil mellom elemtene, har du prøvd det? :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selg og kjøp nytt

Man selger da ikke defekt utstyr.

Tilbake til problemet så skal jo ikke komp.sett spille bass allikevel, det tar jo bassen seg av. Har du sjekka utslaget på membranen når du setter forsterker på LOW?

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man selger da ikke defekt utstyr.

Tilbake til problemet så skal jo ikke komp.sett spille bass allikevel, det tar jo bassen seg av. Har du sjekka utslaget på membranen når du setter forsterker på LOW?

Skal gå ut og skjekke litt diverse nå :) men er ganske sikker på at det ikke er fasefeil. Men kan jo ha bomma en plass. Er lett å gjøre feil etter å ha ligget 6 timer i garasjen i -1 :rolleyes: Er ikke no problem at de ikke trøkker så mye for jeg skal ha sub i bilen som skal gjøre den biten, men akkurat nå har jeg ikke no sub så hadde vært greit å kunne skrudd opp litt før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til problemet så skal jo ikke komp.sett spille bass allikevel,

Front sett må fylle opp spekteret det og, etter min mening.

Om man da ikke ønsker den lyden i bilen der de som sitter foran hører musikken, mens de som sitter bak hører DUNK DUNK DUNK.....

Dessuten er det kjedelig med lyd i bil der du hører at bassen er et eller annet sted langt der bak deg, synes jeg..

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Front sett må fylle opp spekteret det og.

Om man da ikke ønsker den lyden i bilen der de som sitter foran hører musikken, mens de som sitter bak hører DUNK DUNK DUNK.....

Dessuten er det kjedelig med lyd i bil der du hører at bassen er et eller annet sted langt der bak deg...

;)

Tror jeg har funnet feilen :p jeg tok av dekslene og så på hvordan høyttalerne slo, og de slo godt de ja :D så skrudde opp og gikk ut av bila og fant ut at det rista til den store gullmedaljen. dørene og hele bilen rista :P Så det jeg da tenker er at jeg har kanskje må dempe bilen? evnt. har en bass lekasje mellom dørtrekkene? det rister ihvertfall helvette utennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider