jumbo12 Skrevet Februar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2005 Hallois! Tenkte jeg skulle lage turbo manifold til bilen selv. Har titta litt rundt for å se hvordan andre har ordna det og har lakt merke til noe som jeg ble veldig nysjerrig på! Noen har grenrør som går mer eller mindre rett i sammen, mens andre har virkelig "anstrengt seg for å få like lange grenrør med masse bend og kromspring! Har dette noen praktisk betydning eller er det ett fett? (Slitasje, effekt,osv. ???) Eks: - like (ikke så mye bend her da, men illustrerer poenget): - rett-sammen: Thx for alle info, tips og råd!!! Siter Han fra åsen X'er: - 2001 Polo, (taket og vraket) - NSR 125 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumbo12 Skrevet Februar 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2005 Voldsomt lite respons!!! Men om noen skulle ha interressa av eller tanke på å gjøre det samme som meg så fant jeg denne siden som kanskje kan være til hjelp? RealPower Ingen som har peil på om det har noe å si altså??? Rart :rolleyes: Siter Han fra åsen X'er: - 2001 Polo, (taket og vraket) - NSR 125 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 325i Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at det optimale er at grenrørene (rørene fra hver sylinder) er like lange alle sammen. det er derfor noen er så "snirklete". lengden på rørene har vel noe med hvilket turtall motoren jobber best på å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Er nok best med like lange rør fra vær sylinder, har med å få likt motrykk på alle sylinderene. Vis ikke kan du fort få ett brent stemtel vis man skal hente ut litt effekt. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Har noe med lengde og motstanden den får ved bråe svinger, manifoilen som er på det øverste bildet har best flow igjennom rørene. aerodynamikken telles også i eksos-anlegg, ikke bare hvordan luftmotstand bilen har ellers i design! Lykke til da, send meg noe bilder av resultatet;) Niclas Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumbo12 Skrevet Februar 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Får satse på like-lange grenrør da med så lite bend som mulig for optimal flow :) Men tror nok jeg må ta å titte og forhøre meg litt omkring før jeg begynner å lage noe. Får se om jeg får begynt å maskinert litt etterhvert... Flenser og sånnt er i hvertflall greit å begynne med. Blir nok en liten stund før det blir noen bilder av ferdig manifold!:rolleyes: Thx for infoen... alt hjelper Siter Han fra åsen X'er: - 2001 Polo, (taket og vraket) - NSR 125 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumbo12 Skrevet Februar 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at det optimale er at grenrørene (rørene fra hver sylinder) er like lange alle sammen. det er derfor noen er så "snirklete". lengden på rørene har vel noe med hvilket turtall motoren jobber best på å gjøre. Vet vel ikke om noen tommel finger regel på hvor lange gren-røra skal være, i forhold til hvilket turtall motoren "går best på" som du så fint sa det:) ??? Siter Han fra åsen X'er: - 2001 Polo, (taket og vraket) - NSR 125 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Vet vel ikke om noen tommel finger regel på hvor lange gren-røra skal være,i forhold til hvilket turtall motoren "går best på" som du så fint sa det:) ??? Trur ikke du merker så storforkjel så lenge du ikke skal bygge den helt optimale motoren, men skal du det så lager du ikke manifoil sjøl heller thumpsup Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumbo12 Skrevet Mars 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 Trur ikke du merker så storforkjel så lenge du ikke skal bygge den helt optimale motoren, men skal du det så lager du ikke manifoil sjøl heller thumpsup Derfor har jeg begynt å leite etter en C20LET :) Så hvis du har en i baklomma så tar jeg den gjerne!!! Siter Han fra åsen X'er: - 2001 Polo, (taket og vraket) - NSR 125 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet Mars 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2005 aerodynamikken telles også i eksos-anlegg, ikke bare hvordan luftmotstand bilen har ellers i design!Niclas Nei, aerodynamikk har med et objekts oppførsel i en luftstrøm å gjøre! Venturi har noe med en luftstrøms oppførsel i et objekt å gjøre....Derfor er det venturi som blir påvirket og endret ved forskjellige design på rørene. En lik lengde på rørene vil gi en jevn strøm av gasser, lengden på rørene vil gi ulik "jevnhet" på gass-strømmen fra de forskjellige sylindrene, OG ha noe med hvilket turtall du får best virkning å gjøre. På en turbomotor som skal jobbe på høye turtall, så har forskjellig lengde ikke så mye å si, skal motoren dra jevng og godt fra LAVE turtall, da bør lørene være noen lunde like lange, og gi en noen lunde lik motstand/mottrykk i røret. Ellers så vil man få en "rykk" av gasser. Kort forklart. Dette er vitenskap, og koster masse penger. Så det er ikke så lett å diskutere seg frem til et 100% oppsett via et forum på internett.. Mvh Glenn Mvh glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumbo12 Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Har noe med lengde og motstanden den får ved bråe svinger, manifoilen som er på det øverste bildet har best flow igjennom rørene. aerodynamikken telles også i eksos-anlegg, ikke bare hvordan luftmotstand bilen har ellers i design! Lykke til da, send meg noe bilder av resultatet;) Niclas ¨ Med TURBO har vel ikke eksosen noe stort å si... Jo større jo bedre fatality Siter Han fra åsen X'er: - 2001 Polo, (taket og vraket) - NSR 125 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Ta en titt på denne, så ser du en som funker veldig bra til 1,3/1,4L Polo motorer http://www.rothe-motorsport.de/html/produkte/kruemmer/polo6n_g40_turbo_kruemmer.htm Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumbo12 Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Ta en titt på denne, så ser du en som funker veldig bra til 1,3/1,4L Polo motorer Ta en titt på hva??? Forresten ikke Poloen som skal lades opp med mere krutt!!! <Den skal få lov til å være i den standen den er. bra bil> Siter Han fra åsen X'er: - 2001 Polo, (taket og vraket) - NSR 125 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Om du vil se noen bilder av manifolder-kollektorer www.home.no/abracing En hel masse å fortelle om grenrørteorier, men om du lager med like lange rør ca. 40-50cm fra ventil til turbo og ikke for stor diameter på rør så vil jeg tro du er i nærheten av noe som vil fungere. Har 321 kvalitet bend 42.4 mm utv om du skulle trenge og flenser for golf 16v. La bare merke til at det var det som var avbildet først skjø........ Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumbo12 Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Om du vil se noen bilder av manifolder-kollektorer www.home.no/abracing En hel masse å fortelle om grenrørteorier, men om du lager med like lange rør ca. 40-50cm fra ventil til turbo og ikke for stor diameter på rør så vil jeg tro du er i nærheten av noe som vil fungere. Har 321 kvalitet bend 42.4 mm utv om du skulle trenge og flenser for golf 16v. La bare merke til at det var det som var avbildet først skjø........ Må gjerne dele teoriene med oss!!! :) Men over til enda et spørsmål som har dukket opp... Hva slags dim egner seg på grenrøra??? Hørte et sted at arealet av åpningen på flensen (til turbo) delt på antal syl. var en måte å finne dim på grenrøra på? Noe hold i dette el? Men det stemmer jo ikke helt med andre grenrør jeg har kikka på! Var mer å tenke på enn jeg hadde trodd det her, men er jo ålreit med noen "små" utfordringer å!!! doh Siter Han fra åsen X'er: - 2001 Polo, (taket og vraket) - NSR 125 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.