olehenri Skrevet Mars 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2005 Hørte en Octavia TDI med dump når jeg sto portvakt i militæret.. fikk bakoversveis da den plystra forbi meg, sånn re.sirk lyd av no slag.. var drit fett! Siter -- 99`200sx S14A Racing Edition-- 93 200sx S13 - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xtract Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Måten du skrev til lengre opp var jo at dump ikke hadde funksjon på diesel , men det er jo mangen som mener sitt om dump på turbo motor også.. som f.eks innlegget som jeg har lagt inn oppe....Fleste monterer dump for lyden... Jeg håper for guds skyld du hittil har skjønt at DUMP ikke har noen effekt på diesel, netop av den grunn fordi det ikke går an å montere en EKTE DUMP! såfall er dette fake oplegg enten om det nå er høytaler dump, eller om det er en kompressor styrt sak.. sombrero Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cleanvw Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 men på traktorer så har de jo wasgate. er d ikke d på tdi biler? de på traktorene hører de jo godt.. ihvertfall på våres. Siter 85 Audi Coupe Quattro banebil 72 volvo 142 Drifting Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 men på traktorer så har de jo wasgate. er d ikke d på tdi biler? de på traktorene hører de jo godt.. ihvertfall på våres. Wastegate har ikke noe med dumpventil å gjøre. http://www.howstuffworks.com er fint. Der kan du lese litt mer bakgrunnsinfo om hvordan traktorene deres virker. :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gou Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Jeg håper for guds skyld du hittil har skjønt at DUMP ikke har noen effekt på diesel, netop av den grunn fordi det ikke går an å montere en EKTE DUMP! såfall er dette fake oplegg enten om det nå er høytaler dump, eller om det er en kompressor styrt sak.. sombrero Herregud , ja det har jeg skjønt for lenge siden...... Men hva effekt har en dumpventil på en turbo bil da ? Den får jo faktisk bilen til å gå dårligere(les innlegg lengre oppe) Er vel ikke en bra egenskap det ? Siter -89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker) X-97 mod Caddy X-97 mod Polo 6N 16v X-98 mod KIA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suvdal Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Herregud , ja det har jeg skjønt for lenge siden......Men hva effekt har en dumpventil på en turbo bil da ? Den får jo faktisk bilen til å gå dårligere(les innlegg lengre oppe) Er vel ikke en bra egenskap det ? Dårligere? Resirkulerings ventilen opprettholder jo snurren på turboen, så den ikke trenger å spinne seg opp igjen helt på nytt for å opprette ladetrykk? Er det ikke no sånt? Siter 02 Passat Highline x-98 Golf IV GTI 1.8T x-91 Golf II GL 1.6 TD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Herregud , ja det har jeg skjønt for lenge siden......Men hva effekt har en dumpventil på en turbo bil da ? Den får jo faktisk bilen til å gå dårligere(les innlegg lengre oppe) Er vel ikke en bra egenskap det ? Det er VAG med deres motorstyring. På biler som benytter MAPsensor eller ikke har så kresne LMM'er fungerer det greit,og opprettholder snurret på turboen. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xtract Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 altså det var da som faen å lite dere kunne om motor teknikk da? Eirokoo, jeg har lenge sett på deg som en av de smarte. Jeg håper virkelig ikke at du røver nå å påstå at en dump faktisk har effekt på diesel?.. OG, siden når begynte diesel motorer med LMM?..... Dette var nytt for meg! Du opprettholder fint snurr på turboen uten dump, da lufta heletiden suges inn under høyt trykk! På bensin er det nå en annen sak da gasspsjeldet gir en momental stopp for lufta! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Eirokoo, jeg har lenge sett på deg som en av de smarte. Jeg håper virkelig ikke at du røver nå å påstå at en dump faktisk har effekt på diesel?.. Døh, ro ned litt nå.. :) Jeg kommenterte det TS visstnok hadde sagt, og der snakker han om at det ikke er noe poeng på bensinmotorer heller. Det var det jeg ikke var helt enig i. Dieselmotorer har, som du sier, ikke spjeld, og da er det ikke noen vits med dump. Roooooolig nå, og les en gang til.. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gou Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Døh, ro ned litt nå.. :) Jeg kommenterte det TS visstnok hadde sagt, og der snakker han om at det ikke er noe poeng på bensinmotorer heller. Det var det jeg ikke var helt enig i. QUOTE] Det var hele poenget med posten ;) Meningen angående dumpventil er så varierte... Folk krangler/diskuterer om det "hele" tiden.... For min egen del så bryr det meg VEEEELDIG lite...... (Blir løye å se hvor mangen sider dere klarer å få dump diskusjonen på denne gangen) Hadde nok personligt aldri montert noe fake dump på en tdi motor :D TS har jo forresten forsket på det så må da være noe rett i det de sier.. Eller vet du bedre å kan dokumentere det ? ;) Siter -89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker) X-97 mod Caddy X-97 mod Polo 6N 16v X-98 mod KIA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 TS har jo forresten forsket på det så må da være noe rett i det de sier.. Eller vet du bedre å kan dokumentere det ? ;) Vet du bedre? Han snakker om VAG. Og der bruker de luftmengdemåler, og ikke mapsensor. Da feter ECU'en opp blandingen ved girskift, og det fører også til endel andre problemer med trykkstyringen, som han skriver. Når Ecu'en bruker f.eks en mapsensor, så kan det slippe ut så mye luft det vil, da sensoren måler lufttrykket i innsugsmanifolden. På andre biler som ikke har så kresen LMM, så går det helt greit med åpen dump. Det er det vi snakker om, en resirk dump går bra samme f, da luften slippes tilbake foran turboen igjen. TS har peiling, ingen tvil, men her snakker han spesifikt om VAGbiler. Om det er noe poeng i en åpen dump istedet for en resirk, selv om det går på en god del biler, det er smak og behag. Selv velger jeg resirk. Diverse ettermarkedssprut har en funksjon for å motvirke overfuelingen ved girskift, så der er det ikke så nøye. Edit: Skrivefeil Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gou Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Vet du bedre? Han snakker om VAG. Og der bruker de luftmengdemåler, og ikke mapsensor. Da feter ECU'en opp blandingen ved girskift, og det fører også til endel andre problemer med trykkstyringen, som han skriver. Når Ecu'en bruker f.eks en mapsensor, så kan det slippe ut så mye luft det vil, da sensoren måler lufttrykket i innsugsmanifolden. På andre biler som ikke har så kresen LMM, så går det helt greit med åpen dump. Det er det vi snakker om, en resirk dump går bra samme f, da luften slippes tilbake foran turboen igjen. TS har peiling, ingen tvil, men her snakker han spesifikt om VAGbiler. Om det er noe poeng i en åpen dump istedet for en resirk, selv om det går på en god del biler, det er smak og behag. Selv velger jeg resirk. Diverse ettermarkedssprut har en funksjon for å motvirke overfuelingen ved girskift, så der er det ikke så nøye. Edit: Skrivefeil Har lest en del om dette , men vil langt i fra kalle meg ekspert.. Det med kresen lmm er ok!! Nevnte tideligere at diskusjonen om dumpv. kommer "alltid" til å være her.. Det er mye smak å behag ute å går... Konkluksjonen blir som følger... Dump på "tdi" utgår ;) Siter -89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker) X-97 mod Caddy X-97 mod Polo 6N 16v X-98 mod KIA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xtract Skrevet Mars 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2005 det gjelder ikkebare VAG bilene.... ALLE biler med LMM må ha en resirkulerbar ventil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2005 det gjelder ikkebare VAG bilene.... ALLE biler med LMM må ha en resirkulerbar ventil. Begge Nissanene mine hadde LMM, men der gikk det helt glimrende med åpen dump. Jeg har da prøvd litt og ikke bare lest. Så alle MÅ ikke, men det er aldri feil med resirk. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suvdal Skrevet Mars 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2005 Uff, for en håpløs diskusjon. Det er vel ikke noe REINT fasit svar på dette, men med åpen dump på Golf IV, fucker du iallefall opp verdiene for hjernen og den gjør så bilen blir foret med mer bensin enn den trenger. Dette (kan) medføre/r soting og tett katalysator. Veit om flere som kjører med det, og som sier de ikke merker noe,(Golf IV 1.8T og A4 1.8T) men i det store og det hele er det vel ikke noe å anbefale. Det hjelper vel heller ikke at de store gutta som TS, Audisentrum osv osv går ut og anbefaler at vi går utenom dette.... Ørjan har talt .. :) God påske til dere alle by the way. Siter 02 Passat Highline x-98 Golf IV GTI 1.8T x-91 Golf II GL 1.6 TD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.