Gå til innhold

1,8s -> 2,2i

Ranger emnet


Mathisen

Anbefalte innlegg

Nå som du allerede har hva "alle" ønsker seg (1.8 motorfester og bunnpanne), ville jeg satsa på en 20SE fra omega hvis du har dårlig råd (122hk, 8V), og helst gått for en C20XE fra Kadett/Vectra/Calibra hvis du har litt kr. (Siste er som du sikkert vet en 150hk 16V motor)

 

Girkassen kan du uansett bytte til en R25 fra Omega, for å få 5gir

 

Min personlige mening er at jeg ikke ønsker å anbefalle noen 2.2i, da dette er en for gammeldags og tørst motor til å være en forbedring. Den har også originalt bare 115hk... Jeg kunne bare "kasta" en slik nedi min Rekord, men jerntopplokk og det at motoren IKKE er tverrstrøms (altså eksos/innsug på samme side på 2.2i), er nok til å la være for min del.

 

For å godkjenne bilen med motor opp til 150hk, kreves bare Rekord E2 2.2i bremser foran (ventilerte 246mm skiver) og 230mm tromler bak. Vet ikke helt sikkert angående hovedsylinder og hjulsylindre bak, men papirene får du fra GM norge, ikke noe problem.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Har litt flere spørsmål:

 

1.

Jeg forstår at det går an å bruke skiver fra golf 1 og calippere fra zafira for å få skivebrems bak på rekord, så jeg lurer på om det går an å gjøre dette på manta også?

 

2.

Jeg fikk med et 55mm senkesett, så jeg lurer på om noen har gode tips når jeg skal skifte fjører? En enkel metode å skifte dem på for eksempel.

Har ikke lyst til å ødelegge de gamle...

- '90 Volvo 940 GL/T

- '87 Opel Manta B 1,8S GT

x '85 Ford Fiesta 1,1

x '77 Opel Ascona 2.0 SR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! Jeg gjør akkurat det motsatte med min Rekord! ;)

 

Er egentlig ganske enig med Chevy350, liker ikke den 2.2'n så godt. Men du kan sikkert få min hvis du har lyst på den!

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei. Har satt inn en 2.2i motor og 5-trinnskasse i en Manta B jeg har. Tidligere sto det i en 2.0S og 4 trinnskasse. Har kjøpt meg en Mellomaksel fra Manta GSI, men finner ut at mellomakselen er for lang, kan det stemme? Den passer på "splines'n" fremme, det står om kanskje 7mm. Noen som vet om det finnes flere typer mellomakslinger til 5 trinnskassa?

2009 Insignia Sports Tourer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford:

bruk bunnpanne,sugerør og peilerør fra manta b/ascona b, samt motorfester fra manta b eller ascona b så skulle det meste være i boks.

På min bil kom girkassefestene under endel lenger bak en de originale festene slik at jeg måtte forlenge traversen under girkassen for å få alt til å passe sammen. Har bilder på hjemmesiden min, har ikke tid til å finne ut hvordan man legger opp bilder her nå,skal på jobb :)

2009 Insignia Sports Tourer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår