Gå til innhold

Fortsatt motortrøbbel!!!! Trenger HJELP her:(

Ranger emnet


Blend_2097

Anbefalte innlegg

Bilen er av type Volvo 740GLE. Motor: B230F(tror jeg den heter)

 

Bilen stoppet førstegang da den sto på tomgang mens jeg holdt på å rydde den. Har ALDRI stoppet før! Leverte den inn på verksted etter 3uker med feilsøking på egenhånd, uten resultat. Byttet div relè`er, satt inn nye. Der fant de ut at det var spennings-forsterkeren som var gåen, inn med ny, vips så startet den igjen.

 

MEN, nå går den fint på KALD motor, noe den er i ca 2-3min. Etter det fusker den voldsomt på alt over 2000omdr. Samme feelingen som om den ikke får bensin, luft eller at det er kondens. Byttet olje og filter, luft-filter og filter på bensinen også. Nye plugger er i, ledningene er gode. Full tank og kondensfjerner, kjørte den tom og fyllte ny bensin igjen. Fortsatt problemer! Så jeg leverte den inn igjen, og de fant ut at fordelerlokket manglet en stor bit:/ og at rotoren var meget rustet, kunne fint knekke den i to:/ Så var det på med nytt der også.

 

Men fortsatt fusker bilen!! Får den opp i max 100km/t, og da er gassen i bånn på 4.gir, men turtallet står og vipper opp og ned mellom 2400-3200omdr.

 

Dette er det jeg vet om bilens stand som ikke er "normalt" utifra det den var før:

-Temperaturmåleren viser ikke beint opp etter mye kjøring, stopper på ca 1/3.

-Det er en modul jeg ikke har byttet, det er den minste av de som er i min. Den er av metall og blir svært varm etter en stund. Har ikke kjent på denne tidl, men er det normalt??

 

Har fått tips om at muligens temperatur-måleren på luftinntaket er gåen..... Fikk vite at denne styrer varm og kald-luft til motoren utifra motorens temperatur, kan dette være en mulig årsak? Hvor ligger den, og hva koster den? Vanskelig å bytte dersom dette er problemet?

 

Er svær takknemmelig for all hjelp jeg kan få, da dette begynner å bli meeeget dyrt etterhvert. Har lagt ut over 40K på den siden jeg fikk den, men det er på andre oppgraderinger.

 

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr du teste med ny lmm?

 

MAF, TP, ECT, ECM sensorer???

 

Har du ikke et diagnose uttak?

Feilkoder der?

 

Har du/andre gjordt noe med regreim?

 

Lukter det bensin av bilen når dette forekommer?

 

Hadde nesten slikt problem på min TiC, der var det BTR ventilen som ikke ville noe mer, byttet den og bilen gikk ok igjen.

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mekaniker... Det der må utfylles litt 745TIC. Skjønnte lite av det du skrev desverre. Reg-reimen er noe gammel, har ikke sjekket den. Har gått ca 100 000 nå, men bilen er meeeget pent kjørt! Ikke over 3500omdr, av hverken meg eller tidl eier. Bør holde litt lengre enn det da...

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lmm-maf luftmengdemåler, den store svarte nboksen luft filteret sitter i, der er det ett kontaktstykke LMM kalles den.

 

TP svinghjulsgiveren )throthle speed)

 

ECM hjernen til motorstyringen

 

ECT tomgangssensoren som sitter på toppen med kontakt til tomgangsmotoren...

 

BTR er bensin trykkregulatoren, sitter i enden av spreder rekka de.....

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mekaniker... Det der må utfylles litt 745TIC. Skjønnte lite av det du skrev desverre. Reg-reimen er noe gammel, har ikke sjekket den. Har gått ca 100 000 nå, men bilen er meeeget pent kjørt! Ikke over 3500omdr, av hverken meg eller tidl eier. Bør holde litt lengre enn det da...

 

 

Reg-reim skal byttes på 90 000km i følge VOlvo boka. Funker sikkert en stund til. Men ikke kjør så lenge at du får beskjed fra mekanikeren: Du hadde maks klart 1000km på den reima. Så reima mi hadde nok sitti en stund.

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Volvo med bilen. Poppet hooden, og det første mekanikeren sa var:-Hvem har byttet motoren i bilen??

 

Aner ikke sier jeg:P har faktisk ikke peil. DEt står en B230E motor i bilen ikke en B230F. Han måtte vaske grundig på motoren for å komme ned til teksten hvor all info lå. Kan det være at spennings-forsterkeren er for svak?? I og med at verkstedet som har "reparert" bilen ble informert om at det var en B239F motor som satt i. Volvo sa at denne var litt kraftigere, husker ikke antall hk. Men funket no greit som familiebil.

 

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Volvo med bilen. Poppet hooden, og det første mekanikeren sa var:-Hvem har byttet motoren i bilen??

 

Aner ikke sier jeg:P har faktisk ikke peil. DEt står en B230E motor i bilen ikke en B230F. Han måtte vaske grundig på motoren for å komme ned til teksten hvor all info lå. Kan det være at spennings-forsterkeren er for svak?? I og med at verkstedet som har "reparert" bilen ble informert om at det var en B239F motor som satt i. Volvo sa at denne var litt kraftigere, husker ikke antall hk. Men funket no greit som familiebil.

 

Mvh

Simon

 

er jeg ikke helt på jordet, så sitter det Mekanisk Innsprøyning på B230E. Da skal all elektronikk være ganske utelukket, men det er ikke bensinpumpa..! Ved høye turtall, så trenger bilen mer bensin, og om pumpa sliter med å levere, så vil bilen gå over på 3 sylindere etz. Det samme som skjer når man går tom for bensin.. ;) Prøv å sjekk pumpa, og kanskje bytt bensinfilter.

 

GL!

 

-mE

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mekanisk innpsrut på B230E vel?

Er ganske sikker på at det sitter Motronic der jeg, mens på B230F sitter det LH 2.2/2.4

 

Les her du... :)

 

http://www.mds.mdh.se/~mas95jed/volvo/b230e.htm

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min B230ET er det motronic. Har trodd at dette er elektronisk innsprut jeg.. har jeg tatt såpass feil? doh

 

Lærer no nytt hver dag ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

har akkurat det samme på min 744 85 mod

jeg har også b230e som har mekanisk insprut

dene motoren er så sjelden at den ikke engang står i hayns boka

tror den kun ble levert til 85 modelene

nå har jeg feilsøkt ganske lenge og så ogsi alt...

men har en følelse av at motoren min er hjerne død

prøvde å resette hjernen ved å ta av bateriets minuspol og la den vere av i ca 1 time så sette den på igjen men uten hel. har nå bestilt ny hjerne, skal si ifra om dette gikk bra.

Ford Siera 2.0i cl 89 - Vrak - Solgt

Volvo 744 GL 86 B230A - Dele bil

Volvo 744 GLE 85 B230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår