Gå til innhold

Fukt ved lyd isolering

Ranger emnet

Probe GT

Anbefalte innlegg

Noe jeg har tenkt å gjøre straks det blir sommer, er å legge slike matter. Jeg lurer på åssen det går da til vinteren da det dannes kondens på innsiden av karosset, da vil jo fukt sette seg i mattene å det vil fungere som en svamp som holder på vannet. Tenker på rust dannelse. Leste litt på forumet om gummi matter? Det kanskje hadde vært bedre på steder hvor fukten er på sitt værste, men suger disse til seg vann? Priser?

Noen som vet noen linker som det står detaljert hvordan dette skal legges?

Takker på forhånd til alle som svarer. :)

Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Du kan jo kanskje høre med en biltema eller thorsov butikk.

De forhandler jo sånt og har vel vært borti dette i noen år.

Eller bilradiospesialister som bygger anlegg osv.

Eller så vet jeg du har spesielle firmaer som faktisk bare driver med isolering og slikt. Men jeg kan ikke komme på noen firma navn nå.

De både sprøyter på demping og legger i matter og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasolin.no selger lydisolering på boks.

Den funker etter sigende bra. koster omtrent det samme utregnet pr kvm, er lettere å legge inni kroker og vanskelige profiler, og ikke minst, veier kun en brøkdel av de blytunge asfalt mattene.

Men du må ha trykkluft og sprøyte for understellsmasse for å kunne sprute den på. Går sikkert med kost også, men det har jeg ikke prøvd.

Kan ikke tenke meg at fukt trenger inn på baksiden av dette. Da ville jo hele greia vært meningsløst og falt av etter kort tid.

Jeg har sprayet dette inni dørene på hot rod prosjektet mitt. Blikkbokslyden ble ihvertfall helt borte.

Jeg kommer til å spraye innisden av hele jævla karosseriet med dette når jeg er ferdig med retting og tinnsparkling.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasolin.no selger lydisolering på boks.

Den funker etter sigende bra. koster omtrent det samme utregnet pr kvm, er lettere å legge inni kroker og vanskelige profiler, og ikke minst, veier kun en brøkdel av de blytunge asfalt mattene.

Men du må ha trykkluft og sprøyte for understellsmasse for å kunne sprute den på. Går sikkert med kost også, men det har jeg ikke prøvd.

Kan ikke tenke meg at fukt trenger inn på baksiden av dette. Da ville jo hele greia vært meningsløst og falt av etter kort tid.

Jeg har sprayet dette inni dørene på hot rod prosjektet mitt. Blikkbokslyden ble ihvertfall helt borte.

Jeg kommer til å spraye innisden av hele jævla karosseriet med dette når jeg er ferdig med retting og tinnsparkling.

Ja, det der fikk jeg øynene opp for.. men dette må være vansklig å fjerne, vis du feks legger det et sted hvor du må få det bort får å komme til vis man skal gjøre flere mod. på lydanlegg osv..

Undersøkte hva priser koster på biltema for sånne matter ,ikke asval. 65kr for en svær jævel.. dekker vel de fleste stv bagasje rom +++ husker ikke metern akuratt nå.. men var rimlige priser.

Hvor sprayet du det inn i døra? hvor festet det seg osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel dette du refererte til?

http://shop.gasolin.no/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=200&osCsid=341b7539a184b91c84ccb0831fee75ae

Noxudol Sound Damper

Hvordan tror du denne forholder seg til fukt da? Hadde jo vært kjipt hvis det begynnte å ruste som en gal mann under der...

75 BMW 2002 US

83 VW Golf GTI

01 Audi A6 2.5TDIqAt

96 Audi A6 2.5TDIqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo lakke før man har på denne gugga, da. I tillegg kommer jeg nok til å spraye over med noe lakk oppå dette stofet igjen til slutt.

Jeg har hatt det på innsiden av dørskinnet for å få vekk blikkboks-lyden når døra slås igjen.

Sikkert litt jobb hvis man må fjerne det i ettertid, men vinkelsliper med stålbørste gjør sikkert susen der også.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt jobb hvis man må fjerne det i ettertid, men vinkelsliper med stålbørste gjør sikkert susen der også.

Ja, sikkert litt arbeid å fjerne, men slik er det jo med mye annet også... Understellsmasse, fabrikksmontert lyddemping på gulvet ol.

Dette skal jeg ha på prosjektbilen min når den tid kommer (Oppstart av garasjebygging = så snart det blir litt varmt i været).

75 BMW 2002 US

83 VW Golf GTI

01 Audi A6 2.5TDIqAt

96 Audi A6 2.5TDIqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,tviler ikke.. Skal ordne litt lyd på min også, åpent luftfilter,dump og effekt-anlegg burde gjøre susen..! Kom nettopp inn, bånna speedometeret mitt :o fin lyd da:p

Vet du noe om fukt problemer ved feil isolering? Tror du det høres greit ut å legge matter langs gulvet, å spray på vegger? Er elendig fra før av, bråker som bare det, hadde vært greit å senke lyden litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett eksempel på "feil" isolering.

Jeg hadde en 86 mod jetta for noen år siden.

Der ligger det matter under selve gulv trekket. Disse mattene suger rett og slett til seg vannet.

Jeg fant ut dette etter å ha hatt bilen en liten stund.

Reiv ut alt og måtte tørke opp skikkelig under der.

Der har vag gjordt ei blemme på valg av "lyd" isolering.

Det er jo vanlig med matter under mattene men det finns jo masse forskjellig stoff som isolerer.

Skal du bruke spon plater til sånn bygging så lønner det seg nok å male plata etter å ha skjært den til. Særlig hvis den skal ligge i ett litt utsatt område i bilen.

Disse platene sveller og blir ødelagt fort som F...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet, er noe dritt vis det kommer noe fukt på de! Så det skal jeg gjøre! Takker for godt råd! Åssen matter lå det i jettan din? Vanlig isolering? De mattene jeg så på biltema hadde alu.folie på en side og dette stoffet på andre siden. Var det ikke noe lignene på jettan for og forhindre at vannet trakk seg inn? Går ut ifra at Alu.foilet skal legges mot gulvet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider