Gå til innhold

Boost controller på Audi S3??

Ranger emnet


jørn bergflødt

Anbefalte innlegg

Har lest endel på VACN forumet og litt rundt sånn ellers, og en enkel måte å få litt mer "sprut" i bilen på er å montere en Boost Controller.

Eller en Bleed ventil.

For å kunne justere turbo trykket manuellt.

 

Noen som har no erfsring eller noe tanker om dette??

 

Blir jo isteden for Chip lissom!

 

Kom med innspill!

 

Jørn doh

06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line

 

Protected Movement - with Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikke som en chip,for chippen styrer bensin trykk/mengde/tenning osv.

Bleed ventil eller boost kontroller justerer bare turbo trykk,og har du for mye trykk i forhold til bensin.... da blir det tennings bank og da tar det ikke lang tid før det er hull i noen stempler!

kjører du altfor mye trykk da kan du væer så heldig at du knekker en stake eller to=dyrt som fae......

Volvo 242

Peugeot 205

escortmk2 bilcross

Ford Sierra

Toyota landcruiser 33*12,5-15

GSG Team

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at en chip vil gi mer effekt.

 

Men hvis man monterer en sånn Boost controller og en turbotrykks måler og ikke tar helt av med trykket, kan man da øke med si 20-30 hk bare ved å justere trykket??

 

For hadde vært moro og hatt justeringen inne i bilen.

 

Jørn

06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line

 

Protected Movement - with Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Probe GT skriver om motor havari!! Skjønner at det kan være et resultat av detta, men som jeg skrev lenger opp i tråden er jo bare å kunne styre seg, og ikke skru opp trykket mye!!

 

Til deg med EVO, hvordan holde oppsyn med trykket, er en sånn turbotrykk måler som for eksempel festes i A stolpen nøyaktig??

Hvordan koblet du opp dette, og hvor my trykk økte du med for at det skulle være forsvarlig??

 

 

Skrives om fuelcut her? Har hørt omdet før, men hva er det?

Enform for sperre i bilen at den kutter bensin tilførsel??

 

Jørn

06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line

 

Protected Movement - with Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare skru opp ladetrykk funker opp til ei viss grense.. Hvis du ikke tilfører mer bensin kommer du til å få tenningsbank, og det vil du ikke ha..Resultat kan bli mye rart, f.eks. knekt/bøyd råde,høl i stempel,tittehul i blokka, osv....

 

At du har luftmengdemåler o.l hjelper lite. Chip hjelper som regel litt. Du kan evt. kjøpe en justerbar bensintrykkregulator og justere opp bensintrykk, men det er begrensa hva dysene og evt. pumpa klarer. Justere ned tenning går også ann.. Men å øke fra f.eks. 0.5 til 0.7bar er nok ikke no problem, hjelper en del å øke 0.2bar også...

 

Mvh. Roger

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig en fordel med trykkmåler, men egentlig ikke nødvendig. Når jeg gjorde dette på Evoen justerte jeg det bare opp til den gikk i fuelcut og skrudde det litt ned igjen så man slipper dette når man kjører til vanlig, Man trenger ikke å gjøre noe mer enn dette da original hjernen tilfører bensin til dette trykket.

 

Ang. det med kobling så mener jeg å huske at det skal kobles til slangen som går til wastegaten, er bare å bruke et t-stykke, veldig enkelt....

 

Løp og kjøp, billigere hester får man ikke.

 

Trykket økte vel fra 0,9 til 1,2 mener jeg, tror fuelcut på evo V kommer på ca. 1,25 - 1,3.

01`Porsche 911 Turbo

04`BMW 530 DAT, konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på bleedvalve ligger vel forresten på rundt tusenlappen mener jeg, kan fås kjøpt hos f.eks KRB trading.

 

Har turboxs high performance.. Koster rundt 1500 på krb.. Den er jævlig bra. To justeringsmuligheter: Kule/fjær og bleedvalve.. Kulefjær funker best,da den ikke slipper gjennom luft før det er nok trykk på fjæra..

Hadde jg vært deg hadde jeg kjøpt den dyreste. Det er en dobbel en, med bryter så du kan skifte mellom to trykk fra inni bilen...

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg på det Turbokalle, det er bedre med den dyreste med mulighet til å ha 2 forskjellige innstillinger.

 

Koster ca 2200kr.. En kamerat har den. Jævlig fint når du evt. låner bort bilen eller har sjåfør på fest. Bare å svitsje om så har du org.trykk..

 

Og det funker bedre enn å ha slange inn i bilen og en sånn ventil der.. Blir så ujamt trykk.. Plutselig lader den mer enn den skal.. Turboxs-ventilen er veldig stabil.. Men kjøp deg turbotrykkmåler. Lurt å ha kontroll på ladetrykket..

 

Mvh. Roger

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår