jørn bergflødt Skrevet Februar 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 Har lest endel på VACN forumet og litt rundt sånn ellers, og en enkel måte å få litt mer "sprut" i bilen på er å montere en Boost Controller. Eller en Bleed ventil. For å kunne justere turbo trykket manuellt. Noen som har no erfsring eller noe tanker om dette?? Blir jo isteden for Chip lissom! Kom med innspill! Jørn doh Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tuftn Skrevet Februar 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 det blir ikke som en chip,for chippen styrer bensin trykk/mengde/tenning osv. Bleed ventil eller boost kontroller justerer bare turbo trykk,og har du for mye trykk i forhold til bensin.... da blir det tennings bank og da tar det ikke lang tid før det er hull i noen stempler! kjører du altfor mye trykk da kan du væer så heldig at du knekker en stake eller to=dyrt som fae...... Siter Volvo 242 Peugeot 205 escortmk2 bilcross Ford Sierra Toyota landcruiser 33*12,5-15 GSG Team Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 det er jo det vi har luftmassemåler, luftmengdemåler eller MAP-sensor til, det måler hvor mye luft som kommer inn i motoren og de sender da et signal til styreenheten om at nå kommer det mye luft, nå må du sprute mer bensin inn i forbrenningskammeret :P eller motsatt hvis det kommer lite luft inn i motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet Februar 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Skjønner at en chip vil gi mer effekt. Men hvis man monterer en sånn Boost controller og en turbotrykks måler og ikke tar helt av med trykket, kan man da øke med si 20-30 hk bare ved å justere trykket?? For hadde vært moro og hatt justeringen inne i bilen. Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Ser ut som du vil ha motor havari :P Kanskje så alvorlig er det ikke men hvorfor ikke bare chippe? Ville jo ikke ta livet av deg liksom:) Med begge deler får du en fin balanse. Niclas Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svenna Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Det er vel fuelcut på denne bilen så det er jo å bruke en bleedvalve, men det er jo begrenset hvor mye du vil få ut av det. Jeg hadde dette på Evo`n jeg hadde og det fungerte bra og med en grei effektøkning, det var i hvertfall merkbart. Siter 01`Porsche 911 Turbo 04`BMW 530 DAT, konebilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet Februar 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Probe GT skriver om motor havari!! Skjønner at det kan være et resultat av detta, men som jeg skrev lenger opp i tråden er jo bare å kunne styre seg, og ikke skru opp trykket mye!! Til deg med EVO, hvordan holde oppsyn med trykket, er en sånn turbotrykk måler som for eksempel festes i A stolpen nøyaktig?? Hvordan koblet du opp dette, og hvor my trykk økte du med for at det skulle være forsvarlig?? Skrives om fuelcut her? Har hørt omdet før, men hva er det? Enform for sperre i bilen at den kutter bensin tilførsel?? Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Moderne biler har såpass avansert hjerne at å øke litt på trykket skal ikke være noe problem! Regner egentlig med at den har en slags ladetrykk sperre i tillegg! Dette vet jeg ikke konkret men mange biler har det! Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Å bare skru opp ladetrykk funker opp til ei viss grense.. Hvis du ikke tilfører mer bensin kommer du til å få tenningsbank, og det vil du ikke ha..Resultat kan bli mye rart, f.eks. knekt/bøyd råde,høl i stempel,tittehul i blokka, osv.... At du har luftmengdemåler o.l hjelper lite. Chip hjelper som regel litt. Du kan evt. kjøpe en justerbar bensintrykkregulator og justere opp bensintrykk, men det er begrensa hva dysene og evt. pumpa klarer. Justere ned tenning går også ann.. Men å øke fra f.eks. 0.5 til 0.7bar er nok ikke no problem, hjelper en del å øke 0.2bar også... Mvh. Roger Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Vet dere noen linker til nettsteder hvor det står om boost controller? Med priser osv? Ble veldig interessert jeg plutselig :D ;) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svenna Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Selvfølgelig en fordel med trykkmåler, men egentlig ikke nødvendig. Når jeg gjorde dette på Evoen justerte jeg det bare opp til den gikk i fuelcut og skrudde det litt ned igjen så man slipper dette når man kjører til vanlig, Man trenger ikke å gjøre noe mer enn dette da original hjernen tilfører bensin til dette trykket. Ang. det med kobling så mener jeg å huske at det skal kobles til slangen som går til wastegaten, er bare å bruke et t-stykke, veldig enkelt.... Løp og kjøp, billigere hester får man ikke. Trykket økte vel fra 0,9 til 1,2 mener jeg, tror fuelcut på evo V kommer på ca. 1,25 - 1,3. Siter 01`Porsche 911 Turbo 04`BMW 530 DAT, konebilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svenna Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Prisen på bleedvalve ligger vel forresten på rundt tusenlappen mener jeg, kan fås kjøpt hos f.eks KRB trading. Siter 01`Porsche 911 Turbo 04`BMW 530 DAT, konebilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Prisen på bleedvalve ligger vel forresten på rundt tusenlappen mener jeg, kan fås kjøpt hos f.eks KRB trading. Har turboxs high performance.. Koster rundt 1500 på krb.. Den er jævlig bra. To justeringsmuligheter: Kule/fjær og bleedvalve.. Kulefjær funker best,da den ikke slipper gjennom luft før det er nok trykk på fjæra.. Hadde jg vært deg hadde jeg kjøpt den dyreste. Det er en dobbel en, med bryter så du kan skifte mellom to trykk fra inni bilen... Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svenna Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Enig med deg på det Turbokalle, det er bedre med den dyreste med mulighet til å ha 2 forskjellige innstillinger. Siter 01`Porsche 911 Turbo 04`BMW 530 DAT, konebilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Enig med deg på det Turbokalle, det er bedre med den dyreste med mulighet til å ha 2 forskjellige innstillinger. Koster ca 2200kr.. En kamerat har den. Jævlig fint når du evt. låner bort bilen eller har sjåfør på fest. Bare å svitsje om så har du org.trykk.. Og det funker bedre enn å ha slange inn i bilen og en sånn ventil der.. Blir så ujamt trykk.. Plutselig lader den mer enn den skal.. Turboxs-ventilen er veldig stabil.. Men kjøp deg turbotrykkmåler. Lurt å ha kontroll på ladetrykket.. Mvh. Roger Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.