Gå til innhold

Basskasse (IGJEN)

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

Originally posted by tvindal

kassa regner du ut selv med formelen du lærte på ung. skolen :)

 

Det med bassrørene har jeg aldri hørt og jeg synes det er en smule rart da mange store merker nemmelig leverer kassene med refleksrørene opp, jeg har det forøvrig til siden, men tror ikke det har noe å si!

 

mr. stream, dette veit vel du, kansje det til og med lønner seg å ha den bakover mot luka?

 

 

kan dere forklare litt mer om de portene, hva er diameteren jeg burde bruke, og hvor lang er røret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Saab=løs hattehylle= basser vendt bakover.

 

En annen ting. Er du ute etter dyp bass eller skikkelig punch? Vil du ha dyp holder du deg til porta kasse på 50-55 liter.

Vil du ha skikkelig punch får du deg en lukka kasse på 35liter pr. element. En jeg jobber sammen med har en Power HX2 i lukka kasse. Det spiller helt rått.

 

Beklager. jeg fikk ikke sjekket opp det med kabler. Men skal prøve å huske det i morgen.

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

og så, enda et spørsmaål, hva er best, punch eller dypbass?

 

spørs va du selv liker og hva slags musikk du liker... faste raske slag er ofte kjennetegn for punch og dyp brumming med lange kraftige slag er ofte kjennetegn for dypbass, liker egentlig i navnene.. så du får se hvilken bass det er på musikken du hører på

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tvindal

 

spørs va du selv liker og hva slags musikk du liker... faste raske slag er ofte kjennetegn for punch og dyp brumming med lange kraftige slag er ofte kjennetegn for dypbass, liker egentlig i navnene.. så du får se hvilken bass det er på musikken du hører på

 

hvilken er mest hørbar bass da, (utenfor bilen) hehe

 

hører på alt fra techno til metallica, men kommer nok mest til å høre på techno..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

 

hvilken er mest hørbar bass da, (utenfor bilen) hehe

 

hører på alt fra techno til metallica, men kommer nok mest til å høre på techno..

 

dypbassen høres best, for da vil alt riste å utgjøre en veldig stygg lyd, høres ut som bilen e limet sammen av plast... belive me i know, er på gang med å støydempe alt bak for bakdørene på min egen bil... å hører du på Tecno bør du ha punch da techno iftest har korte raske hyppige slag.

 

bøy for "punch" bass du

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

og dette er du helt enig i?

 

Vil du ha skikkelig punch får du deg en lukka kasse på 35liter pr. element

 

med em kasse som er delt i 2 med ca 35-40l pr. element vil du få fast og rå Punch.

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kamerat sier jeg slipper å legge opp en ledning til med strøm, jeg kan bare bruke en (strømtjuv) så jeg får strøm til begge forsterkerene.. går dette? får jeg nok strøm?

 

 

han sier også jeg ikke trenger 2 signalkabler,

den ene cd-spilleren med signalkabel til forsterkeren, og så en annen kort signalkabel til en annen forsterker? går dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

en kamerat sier jeg slipper å legge opp en ledning til med strøm, jeg kan bare bruke en (strømtjuv) så jeg får strøm til begge forsterkerene.. går dette? får jeg nok strøm?

 

 

han sier også jeg ikke trenger 2 signalkabler,

den ene cd-spilleren med signalkabel til forsterkeren, og så en annen kort signalkabel til en annen forsterker? går dette?

 

Hvis du skal bruke en såkalt strømtjyv som er det verste du kan bruke på alt som heter elektronik så betyr det at du må bruk vanlige strømkabler som du har under dasjbordet eller som strøm inn til spilleren. Dette skal du ikke bruke!!!!! Bruker du for småe ledninger så greier de for det første ikke å levere nok strøm til så store subber, og du kan oppleve at ledningene starter og brenne pga. overbelastning. og du vil vel ha bilen din lenger enn noen uker? Du må buke iallefall 10-20 kvaderat strømledninger til hovedstrøm. Men du trenger bare en ledning. Men i stedet for en strømtjyv som kun finnes til småe ledninger bruker du en splitblokk som du kan få kjøpt hos bilstereoforhandlere. så deler du videre fra den ut til forstererne. Men altså IKKE bruk vanlige bil ledninger. Unntatt til styrestrømmen til forsterkeren, der kan du bruke "normal" ledning med en blåmann eller såkalt strømthuv da det går bare 0,3 amper fra spilleren å inn i forsterkeren.

 

Når det gjelder signalkabel har jeg villet brukt to, og satser på at du har Sub Out på spiller da det er en stor fordel. da kjører du en signalkabel på sub out og inn i forsterkeren som subbene står på, så legger du en signalkabel fra utgangen front out til forsterkeren på frontsettet.

 

Og husk å legg strømkabelen på en side og signalkabelen på andre siden, hvis ikke vil du få en meget irriterende suse lyd som følger høytalerne i bilen.

 

Altså en strømledning(tjukk til hovedstrøm), en styrestrømledning(vanlig fra spillers remote utgang/ledning) og en signalkabel til bass og iallefall en til frontsett/høytalere hvis du skal ha ekstern forsterker til disse.

 

mvh Terje

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere produsenter, deriblant Stinger selger signalkabler med fire ledere (4 plugger i hver ende. )

Om du ikke har to utganger på stereo`en trenger du splitter bak på denne.

 

Etter å ha hatt 2x15", 1x15", 2x12" 2x10" og 4x10" +++ i bilen med både lukket/åpen kasse har jeg fått testet ut endel forskjellige kombinasjoner.

Jeg har hatt alt fra vanvittig "buldre-bass" (2x15") til heftig "punch" (4x10") og om jeg skulle bygget en kasse i dag ville jeg garantert gått for "punch" bass!

 

Buldringen gjør at hele bilen rister og skrangler (kommer seff ann på hva slags bil du har og evt støyisolering :) ).

Punchen er en mye penere bass! Spør du meg...

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by 1302

Lite tips til alle som lurer på kassevolum, bassrør størrelse etc.. ta en titt på http://www.ljudia.no,dervil dere finne programm for beregning av kassevolum for ulike kassetyper,og for beregning av rørdimansjoner

 

linken fungerer jo ikke jo:( du har ikke en annen en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår