Gå til innhold

Basskasse (IGJEN)

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

da skal jeg snart bestille basskasse.

trenger litt hjelp til å regne ut kassevolumet til den jeg. kassa består av 2 12" (rockford fosgate rfd-2212) så da har jeg noen mål som jeg oppgir: når du ser kassa utenfra og inn i bagasjerommet. SE BILDE

 

skal ha bassrefleks. har fått med noen papirer når jeg kjøpte basserene mine,

der står det at en rfd 2212

skal ha: vas-cu.ft. (LITER) 2.65 (75)

 

dette betyr vel at den skal ha 75 liter pr. sub=150 liter?

men er det like stor kasse for lukket kasse som for bassrefleks?

 

målene for bagasjerommet er (da har jeg ikke slått av noen cm som du må gjøre for å være sikker på at du får den nedi)

bredde: 100 cm

høyde:oppil 6x9"er 36 cm (du ser så vidt magneten på bildet?

har også funnet vinkelen på setetryggen (tenkte jeg skulle spare litt plass ved å skrå kassa så jeg fikk utnyttet plassen, men hvis det blir dårligere bass så driter jeg i det!!! vinkelen er 65 grader på seteryggen!

 

hvordan skal "bassrøret sitte" hvor stort skal det være (har alle målene ved dataen så det er bare å spørre)

 

fint hvis jeg kunne fått litt hjelp

 

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da skal vi se, 150 liter er for det første way to big... bassene dine vil si flaff flaff flaff med så stor kasse!

 

Kassa du skal bygge skal du dele opp i to like store rom med et refleksrør på 3-4" . Hver enkelt del skal være 55l. altså kassa skal tilsammen være 110 liter.

 

Grunnen til at du bygger "to seperate" kasser i en kasse er at de ikke skal bruke opp lufta til hverandre. nesten alle profesjonele basskasser er sånn!

 

Så enkelt og greit det du gjør er, at du kapper først til toppen, bunnen, fronten, å bakplata. Etter du har gjort dette å alt ser ut for og stemmer. så kapper du sideplatene så de passer inni sidene, altså ikke spikre endene utenpå, men tre disse inni kassa så du får en liten kant. Lag tre slike like endestykker, en til hver kant å en til midten i kassa. Litersmålet er ikke helt nøye på mm. men bør ligge på totalt 110 liter. men skal du forandre litt anbefaler jeg og ta den litt mindre istedet for større. da dette gjør at bassene slår hardere og fastere. men ikke mindre enn 85ter.

 

Faktisk så vil jeg nesten anbefale å bygge den på 95 liter da du vil få et bedre å raksere anlegg.

 

Målene for en kasse på 95 liter som er oppgitt fra rockford importøren (autohifi) er som følgende:

 

BREDDE : 940 mm

HØYDE : 390 mm

DYBDE : 480 mm

 

Dette er mål jeg selv har brukt før og bygger nå en kasse med HE2 subber å bygger kassa på ca. 70liter. Men dette er jo litt mindre subber en de du har. Dette hørtes kansje lite ut, men faktisk så er dette det beste alternativet, og er faktisk de målene som rockford bruker på sine kasser. Så sats på de målene du fikk av meg så får du nok meget bra lyd.

 

Jeg kjører forøvrig 2x350 w. rms på disse subene som en opplysning.

 

Håper dette var av hjelp. lykke til og gratulerer med ny bil :)

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten informasjon, vas er IKKE hvor stor kassa skal være, men ett parameter for basselementet ditt..

Har tatt en beregning på elementet ditt og det volumet som gir den glatteste frekvensresponskurven er på 266.2 liter for 2 elementer i samme kasse eller 133.1 liter(halvparten) per element. Denne kassa ville ha en fb(=frekvencybox) på 24.3hz(punktet på responskurven som ligger på -3db). Hvorvidt du velger er eller to kasser er mer en smakssak enn noe annet og vil nok ikke ha en så stor betydning..

Når det gjelder bassrefleksrøret skal det ved 133 liter være på Ø10cm, og l=22.68cm, ett større rør, som f.eks ett 3tommers rør må være på formidable 169.4cm, og vil ikke anbefales..

For to kasser:2xø10 på tilsammen 22.7cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, begynner å bli trøtt og rotet litt her..

kort og greit blir det:(se forrige post for begrunnelse og parameter)

 

2 elementer i ett rom/kasse: volum kasse(PS! husk volumet som elementene fortrenger!!): 266.2l,

rør:2x ø10cm, på totalt(tilsammen)22.7cm

 

1.element pr kasse v=133.1

rør:1x ø10cm, 22.68cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tvindal

da skal vi se, 150 liter er for det første way to big... bassene dine vil si flaff flaff flaff med så stor kasse!

 

Kassa du skal bygge skal du dele opp i to like store rom med et refleksrør på 3-4" . Hver enkelt del skal være 55l. altså kassa skal tilsammen være 110 liter.

 

Grunnen til at du bygger "to seperate" kasser i en kasse er at de ikke skal bruke opp lufta til hverandre. nesten alle profesjonele basskasser er sånn!

 

Så enkelt og greit det du gjør er, at du kapper først til toppen, bunnen, fronten, å bakplata. Etter du har gjort dette å alt ser ut for og stemmer. så kapper du sideplatene så de passer inni sidene, altså ikke spikre endene utenpå, men tre disse inni kassa så du får en liten kant. Lag tre slike like endestykker, en til hver kant å en til midten i kassa. Litersmålet er ikke helt nøye på mm. men bør ligge på totalt 110 liter. men skal du forandre litt anbefaler jeg og ta den litt mindre istedet for større. da dette gjør at bassene slår hardere og fastere. men ikke mindre enn 85ter.

 

Faktisk så vil jeg nesten anbefale å bygge den på 95 liter da du vil få et bedre å raksere anlegg.

 

Målene for en kasse på 95 liter som er oppgitt fra rockford importøren (autohifi) er som følgende:

 

BREDDE : 940 mm

HØYDE : 390 mm

DYBDE : 480 mm

 

Dette er mål jeg selv har brukt før og bygger nå en kasse med HE2 subber å bygger kassa på ca. 70liter. Men dette er jo litt mindre subber en de du har. Dette hørtes kansje lite ut, men faktisk så er dette det beste alternativet, og er faktisk de målene som rockford bruker på sine kasser. Så sats på de målene du fikk av meg så får du nok meget bra lyd.

 

Jeg kjører forøvrig 2x350 w. rms på disse subene som en opplysning.

 

Håper dette var av hjelp. lykke til og gratulerer med ny bil :)

 

tror jeg går utifra de målene dine som tilsa 95 liter jeg...

 

målene for bagasjerommet er (da har jeg ikke slått av noen cm som du må gjøre for å være sikker på at du får den nedi)

bredde: 100 cm

høyden opptil 6x9"er 36 cm (du ser så vidt magneten på bildet?

de målene til 95 liter's kassa er 39 cm høy, jeg kan ha maks 34 eller noe, de målene jeg har oppgitt, har jeg ikke trukket fra noe som jeg skal gjøre for å få plass til kassa

 

hvor skal "bassrøret sitte" hvor stort skal det være? det er jo på seteryggen ei sponplate, som bassen ikke går igjennom..skal bassrøret sitte mot seteryggen da? eller kansje opp til hattehylla?

 

takker for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

 

tror jeg går utifra de målene dine som tilsa 95 liter jeg...

 

målene for bagasjerommet er (da har jeg ikke slått av noen cm som du må gjøre for å være sikker på at du får den nedi)

bredde: 100 cm

høyden opptil 6x9"er 36 cm (du ser så vidt magneten på bildet?

de målene til 95 liter's kassa er 39 cm høy, jeg kan ha maks 34 eller noe, de målene jeg har oppgitt, har jeg ikke trukket fra noe som jeg skal gjøre for å få plass til kassa

 

hvor skal "bassrøret sitte" hvor stort skal det være? det er jo på seteryggen ei sponplate, som bassen ikke går igjennom..skal bassrøret sitte mot seteryggen da? eller kansje opp til hattehylla?

 

takker for svar!!!

 

Monter bassrøret rett opp mot hattehylla, trenger ikke å gå igjennom ,bassen kommer nok igjennom skal du se. bassrør på ca. 3-4tommer. altsså 7,5-10cm :)

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, trekk om signalkablene så de ligger med høyttalerkablene. IKKE med strømkablene. Det blir det bare støy av. Det er første regel. Strømkabler skal ALLTID ligge for seg selv.

Jeg vurderte å trekke signalkablene i taket, men fikk problemer med A-stolpen og airbagen som ligger der.

 

50-55 liter porta kasse pr. element høres bra ut. Bestem hvor høy og bred du vil ha kassen. Bygg den maximalt ut til sidene og opp. Så regner du ut hvor dyp den skal være.

 

Jeg hadden en kasse jeg laget for lenge siden som var porta og på 54 liter pr. kammer. Klemte i to Rockford Punch Z (biligste) for han som kjøpte bilen. Dette ble ganske vellykket. Vil tro dine basser hadde spilt vel så bra i denne kassen. Portene er jeg ikke helt sikker på. Men synes å huske at de var på ca. 20 cm. En port i hvert kammer. Men dette var for ca. 6 år siden jeg bygget denne kassen. Så er ikke helt sikker på portene.

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fint å få svar fra "noen som kan det":D :D

 

er det noe vits å dra til en butikk for å regne ut hvordan jeg burde bygge kassa?

 

har noen av dere tilgang til slikt utstyr hvis dere jobber et sted så kunne dere kansje regnet det ut? hadde vært fint det!!

 

er det noe vits med skrå bak, blir det noe mer bass? tenkte jo å skrå den for at det skal bli mer plass til bagasje,men den kassa kommer jo ikke til å bli SÅÅ stor da..

 

kan dere forklare litt mer om de portene, hva er diameteren jeg burde bruke, og hvor lang er røret? (porten skal være mot hattehylla)

 

 

 

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dårlig erfaring med kasser som har bassrefleksen pekende oppover.

 

Har alltid bygd etter regelen at rørene skal være på samme side som bassene.

 

Har hørt et par kasser med rørene pekende oppover, og de lagde mer "blåselyd" enn kassene med rørene samme sted som bassene.

 

Bare et tips.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mistercartman

Har hatt dårlig erfaring med kasser som har bassrefleksen pekende oppover.

 

Har alltid bygd etter regelen at rørene skal være på samme side som bassene.

 

Har hørt et par kasser med rørene pekende oppover, og de lagde mer "blåselyd" enn kassene med rørene samme sted som bassene.

 

Bare et tips.

 

ja hva sier dere gutta til dette (tvindal, 1302 og mr. stream) om dette?

 

svar også på den forrige posten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kassa regner du ut selv med formelen du lærte på ung. skolen :)

 

Det med bassrørene har jeg aldri hørt og jeg synes det er en smule rart da mange store merker nemmelig leverer kassene med refleksrørene opp, jeg har det forøvrig til siden, men tror ikke det har noe å si!

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår