Gå til innhold

Golf1

Ranger emnet


Bernt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 15 år. Går siste året på på ungsomsskole. Er veldig bil interresert, derfor har jeg registrert meg her på bilforumet. For å lære, tips og billige deler.

 

Jeg er bare 15. Så har enda ikke nå bil, men det vil jeg ha. Min første bil skal være en golf1, uten tvil.

 

Jeg tenker sånn:

 

I første omgang må jeg få tak i en strøken golf1 til en billig penge. Det trenger ikke å være noe gti med sterk motor. Bare den er strøken utvendig, uten rust og annet drit.

 

Først vil jeg har fete felger. Tenker på brock b1, tsw venom. Flere gode tips til felger på en golf1 ?

 

Understell? Her vet jeg ikke så mye. Det skal være stivt. Lavt, men ikke for lavt. Med stabstag og det hele. Tips? Ikke for dyrt heller.

 

Jeg har ikke planer om å kjøre me en dårlig 1.3 l motor. Jeg tenker g60 motor, som jeg skal turbokonventere. Eller muligens 16v gti motor. Hva er best ? Hva koster det for en g60 motor, eller 16v? Begge skal vel med tida turbokonventeres.

 

Styling kommer også. Tenker 90 fangere. Har hørt at det er mulig å fikse på en golf1. Mye slit ? Kapping osv ? Muighetene er jo store me 90 fangere. På en 90 fangere kan man jo hekte på med masse lepper osv. Jeg er bare 15 år. Kan ikke så mye. Tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Virker nå som du har sikkelig planer da i alle fall :)

 

Tru prosjektet ditt kan bli dyrt men... hehe jeg ville heller holdt meg til ok på det meste jeg :) feks liten motor men i fin stand til du får råd til noe gromt når det gjeld motor :)

 

sjekk på http://www.golfmk1.cjb.net en gutt som nå er 18 som begynte med en rusten gammel 1er og ordna den opp... den begynner og bli fin da :) 90 fangere, senka,gti interiør,gti motor + +

Den var i starten en 1.1 :)

 

Han driver foresten og turbo konverter den nå :) 1.8 gti med tuuurbo

 

sjekk på siden hans du .. det er jo et "økonomi" bygg som er veeldig tøft... har foresten noen artikler på maskina mi hjemme som har vært i bil sport med golf 1er der av noen økonomi bygg..

 

tøff disel golf feks :)

 

Prøv og få kjøpt en gammel 1er men ikke den med de gamle lyktene (de kjempe små) 80 -> 83(84) er gromt..

prøv å kjøp av noen gamle folk få noe strøkent..

 

ja foresten du,,, ligg en 1er til salgs på qxl som det følger med 16v motor. mener å huske at den lå der for ei stund sia i alle fall..

rimelig var den også :)

 

Lykke til da gutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange tig å ta tak, men noe kan jeg ta med.

 

Først felger (siden du sa d først):

 

ikke TSW Venom på en Golf 1! Jeg har d på Golf 3'en min, og der er de feite (synes jeg), men kunne aldri drømt om å sette det på en golf 1. Min mening er at noen litt diskrè felger i 15" eller 16" gjør seg på en golf 1. Ikke for spenstige med andre ord. Skal ha et sett nye sommerfelger på en'ern min, men vet ikke helt hva. Pris er også et spørsmål. Det trenger jo strengt tatt ikke være OZ eller lignende?

 

Rustfrie eksemplarer er uhyre sjeldne og ganske dyre. Rust på skjermer, bakluke o.l er ikke så farlig, fordi de er så enkle å bytte.

Men kanalene og bærende strukturer er dyrere/vanskligere å bytte... Pass på.

 

90 fangeren får du kjøpt ferdig laget til golf 1, men den er dyrere enn til golf 2. Jeg har akkurat satt på en 90 fanger til golf 2 på min golf 1, og den eneste tilpasningen som må til er helt på sidene mot hjulene. Varmepistol eller saging og filing er løsningen, og resultatet blir bra. Kjøp heller en til golf 2 er min mening. Vær obs på at noen leverandører er forholdsvis mye dyrere enn andre!

 

Ang motor er jeg enig i at d kan vente. Tidligere hadde jeg en golf 1 med '86 1.6 forgasser motor i. Jævlig fin motor. Billig og *litt* temperamentsfull. Fornuftig valg spør du meg. Du får jo alltids weber forgassere... (eller andre merker.)

 

Stabstag er billig. Jeg foreslår at du skaffer 3: 2 foran og ett bak.

Husk også på sportsdempere og senkesett (jeg mener at 40mm senking er nok for gatekjøring i Norge, og personlig ville jeg ikke gått lavere. Hver sin smak). Sportsdempere og senkesett koster ganske mye, men er verdt d. Du bør ha begge deler hvis du skla ha noe nytte av stabstag.

 

Correct me if I'm wrong, folkens!

 

Det er noen av mine erfaringer. Lykke til, kompis!!! ;)

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar innimellom :)

 

I første omgang må jeg få tak i en strøken golf1 til en billig penge. Det trenger ikke å være noe gti med sterk motor. Bare den er strøken utvendig, uten rust og annet drit.

-

Fornuftig ! Utgangspunktet er alltid viktig. Biler med rust får

ALLTID mere rust selv om man er aldri så grundig. Det skal

bare tross alt en liten rustflekk på størrelse med et knappenåls-

hode for og ødelegge ny lakken. Pluss at du må bruke masse

penger på sveising/lakking/deler osv osv. Biler med rust har

gjerne dårlige foringer også (morkner).

 

Først vil jeg har fete felger. Tenker på brock b1, tsw venom. Flere gode tips til felger på en golf1 ?

-

Visst du ser litt rundt om kring så funker ofte 16" felger med

rette eiker og liten kant på veldig bra på Golf Mk1.

Jeg har prøvd 17" TSW Venom på min Golf 1, og det ser ut

som 17" felger med en Golf på - ikke omvendt!

 

Understell? Her vet jeg ikke så mye. Det skal være stivt. Lavt, men ikke for lavt. Med stabstag og det hele. Tips? Ikke for dyrt heller.

-

Bruk standard dempere og 40 eller 60 mm senking. Dette gjør

bilen STIV og du kjører allerede da i fra det meste i svingene.

Kjøp gjerne GTI. Der har to to stag fra før også føyer du på

med et øvre foran - og gjerne et øvre bak. Golf 1 er veldig myk

i karosseriet (prøv og parker i en skråning og åpne dørene

så skjønner du hva jeg mener)

 

Jeg har ikke planer om å kjøre me en dårlig 1.3 l motor. Jeg tenker g60 motor, som jeg skal turbokonventere. Eller muligens 16v gti motor. Hva er best ? Hva koster det for en g60 motor, eller 16v? Begge skal vel med tida turbokonventeres.

-

16v med gear ca 3500 mens G60 uten lader ca 6000 med kasse.

Kjøp 16v og bruk S2 stempel. Da har du en 4 cyl S2 motor som

tåler opp mot 300 hk. Et lite triks er når du bygger om så bygger

du ikke om ALT. Ikke flytt over GTi interiøret før du drar på

godkjenning. Gjør det etter. Da får du bilen godkjent som

"Golf 1.8 med 1xx hk".

 

Styling kommer også. Tenker 90 fangere. Har hørt at det er mulig å fikse på en golf1. Mye slit ? Kapping osv ? Muighetene er jo store me 90 fangere. På en 90 fangere kan man jo hekte på med masse lepper osv. Jeg er bare 15 år. Kan ikke så mye. Tips å komme med?

-

Enkelt og få på foran (blir veldig ok). Få tak i plastbiten til 90

fanger foran til Golf 2 (uten jernskinna). Få tak i en brukt

frontfanger til Golf 1. Du skjærer så av hjørene på orginalfangeren

, skjær av litt i "innersvingen" på 90 fangeren.

Legg den over orginalfangeren og park den på (mens den er

montert på bilen). Orginalfangeren er ca like stor som jernskinna

som sitter orginalt på 90 fanger. Viola!

Bake er det MYE slit og blir skjeldent bra. Rieger leverer en del

tøffe alternativer. (http://www.rieger-tuning.de)

 

Tru prosjektet ditt kan bli dyrt men... hehe jeg ville heller holdt meg til ok på det meste jeg feks liten motor men i fin stand til du får råd til noe gromt når det gjeld motor

-

Enig, men 40-50.000 er ikke et umulig tall, men dette kan du

jo spre utover 2 år - da er det ikke så mye.

 

Rustfrie eksemplarer er uhyre sjeldne og ganske dyre. Rust på skjermer, bakluke o.l er ikke så farlig, fordi de er så enkle å bytte.

Men kanalene og bærende strukturer er dyrere/vanskligere å bytte... Pass på.

-

Dra til opp hit til Nord-norge og kjøp bil. Ikke noe problem og

finne en rustfri Golf 1. En kompis av meg kjøpte en 1500

1983 modell rustfri og nylakka Golf 1 med 15" alufelger.

Den betalte han 5000 kroner for og da fikk han med komplett

GTI delebil uten ramme (altså komplett for ombyggning).

 

Ut over dette så jeg at noen nevnte Gule Koni og fjærer.

Da kjøper man heller komplette coilovers fra H&R til ca

10.000 (som er nye fjærbein) i stede for Gule koni

og fjærer til 10.000 !

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at folk bryr seg!

 

D er et stort proskjekt. Vet at d kan bli dyrt, men d skal vare en stund også da. Så da blir d ikke så dyrt liksom.

 

Først må jeg bare finne en strøken golf. Har leitet, men finner ikke noe særlig. Si ifra om det dokker opp noe. Jeg så en på gxl, hvor det fulgte med en 16v motor. Men vil ikke ha noe skrap. En strøken golf. Selv om det kan bli vanskelig.

 

Å er det noe problem å bytte motor. Går en g60 motor rett oppi en golf 1. Må jeg bytte motorfester osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Golf 1 med liten motor. Som e strøken. Lav Km Stand.

 

 

- Hiv på 16" Brock B1 Felger.

- Senk med justerbart senkesett / coilovers

- 90 fangera, evt fangera fra Golf 1 cab og leppe under.

- Kast i en G60 motor med komplett innsprut etc, og hiv på turbo og eksosmanifold.

- Hiv inn bur og bøttestola. Stab stag etc.

 

 

Uansett, æ kjøre fra dæ brosjan :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bernt

Å er det noe problem å bytte motor. Går en g60 motor rett oppi en golf 1. Må jeg bytte motorfester osv ?

 

Du må kappe evt i en luftfilter boks. Pga av at luftfilter sitt på venstre sida på Golf1, mens på Golf 2 (GTi, GTi 16v og G60) på høyresida. ELLER du kan kaste på et konfilter med engang :)

 

Motorfesta etc må vel skiftes om du skal ha mye effekt..

 

Ellers bremse, girkasse..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonte:

 

Tror du at din golf 2 med gti 16V kjører ifra en golf 1 med g60? HÅPER du kødder!

 

 

Noen som har bilde av golf 1 med brock b1 da? jeg syns dei felgane er rå når dei blir skikkelig breie! men i 7.5x16? vetje heilt!

 

TSW Venom er fryktelig oppbrukt og passer ikke til golf 1! Er enig med dei som sa at 15/16 " gjerne 5 eika passer veldig godt!

Selv med 16" felger kan en golf 1 se rar ut!

Jeg personlig kommer til å gå for 15" felger og mer senking!

 

Ellers så får du 2 stabstag forran og 1 bak! i tillegg til dei som er der orginalt på gti´en! Sintere foringer og gjerne korta styring er også å anb! (har kompis med det!! STOR forskjell)

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bernt

Godt å se at folk bryr seg!

 

D er et stort proskjekt. Vet at d kan bli dyrt, men d skal vare en stund også da. Så da blir d ikke så dyrt liksom.

 

Først må jeg bare finne en strøken golf. Har leitet, men finner ikke noe særlig. Si ifra om det dokker opp noe. Jeg så en på gxl, hvor det fulgte med en 16v motor. Men vil ikke ha noe skrap. En strøken golf. Selv om det kan bli vanskelig.

 

Å er det noe problem å bytte motor. Går en g60 motor rett oppi en golf 1. Må jeg bytte motorfester osv ?

 

Bare ikke kjøp 1300 eller 1100 motor. De har andre

motorfester og motoren står andre veien.

 

Skal du først det har jeg en kompis med en 1100 til salgs for

3000. Er ikke EU godkjent men det står kun på noen

bremseslanger og ei foring. Ellers ikke noe stort.

Eneste rusten som er er rundt kabelinnføringa til bakluka.

3 eiere og gått 160.000. Rød/Beige

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Christian

Jonte:

 

Tror du at din golf 2 med gti 16V kjører ifra en golf 1 med g60? HÅPER du kødder!

 

 

Noen som har bilde av golf 1 med brock b1 da? jeg syns dei felgane er rå når dei blir skikkelig breie! men i 7.5x16? vetje heilt!

 

TSW Venom er fryktelig oppbrukt og passer ikke til golf 1! Er enig med dei som sa at 15/16 " gjerne 5 eika passer veldig godt!

Selv med 16" felger kan en golf 1 se rar ut!

Jeg personlig kommer til å gå for 15" felger og mer senking!

 

Ellers så får du 2 stabstag forran og 1 bak! i tillegg til dei som er der orginalt på gti´en! Sintere foringer og gjerne korta styring er også å anb! (har kompis med det!! STOR forskjell)

 

Christian

 

16v med turbo og 230hk mot 8v med glader og 160 hester..

 

800 kg og 950 kg..

 

begge med rått understell..

 

Ja, jeg trur jeg kjører fra han..

 

For jeg er bedre enn han å kjøre bil :)

 

DESSUTEN, når han er 18, OM 3 år. så har jeg sikkert en annen bil..

 

Han må vel få øvelseskjøre i Golfen min da :)

 

Skal hjelpe han å finne en Golf 1.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

16v med turbo og 230hk mot 8v med glader og 160 hester..

 

800 kg og 950 kg..

 

begge med rått understell..

 

Ja, jeg trur jeg kjører fra han..

 

For jeg er bedre enn han å kjøre bil :)

 

DESSUTEN, når han er 18, OM 3 år. så har jeg sikkert en annen bil..

 

Han må vel få øvelseskjøre i Golfen min da :)

 

Skal hjelpe han å finne en Golf 1.

Nå har vel ikke golfen din turbo....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår