Gå til innhold

Mitt E30 325e prosjekt

Ranger emnet


ss242

Anbefalte innlegg

Originally posted by nissan s13

Takk, men tror nok de passer dårlig med svart interiør;)

 

Er ikke direkte uenig i det :)

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i alu plater til gulv/dør kledning? Ikke ferdig tilpasset men en plate til å kutte ut av. Dersom noen har sett på en terrengbil blir født så viste de slike plater i går

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil ikke anbefale å borre 2.7 blokken for turbokonvertering, du vil bare svekke sylinderveggen. Utveksling på diff finner du her[/url].

 

Uansett hvilken diff din bil har er utvekslingen temmelig drøy, men det er bra til en turbomotor slik at du ikke "tømmer" girene så fort. Generell info på forskjellige M20 motorer som kan være nyttig finner du her

.

 

Ellers er min mening at klassikeren BBS "krysseiker" er veldi pen på E30. Gjerne med farget senter i max 17" som feks. den 3 delte BBS LM, men denne er veldig dyr og fåes kun i 5 bolt. Litt overkill å bygge om nav og hjuloppheng, men bedre bremser er jo ikke å forakte. E36M3 fjærbein foran og E36323i compact bærearmer/nav bak er modifikasjoner som fungerer.

 

Lykke til med bilen, E30 er konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Utvekslingen min er 2,93:1, så den er veldig drøy.

Men skal ikke akkurat være noen begrensning på toppfarten her:D

 

Men er det virkelig så tynne sylindervegger på 2,7/2,5?

Hadde håpet på litt mer volum (mest for morro skyld da).

 

BBS krysseiker passer meget godt på denne ja.

Men er e36 understellet du nevnte bolt-on?

Kan være interessant som en fremtidig oppgradering.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderveggen på B25/B27 skal være i tynneste laget med tanke på å tåle de ekstra påkjenningene turbokonvertering medfører. Det er faktisk de som foretrekker B23 blokken til turbobygg pga tykkere sylindervegg. Tykkere sylindervegg forhindrer koking av kjølevann Om kjølevannet koker i kanalene ved sylinderen kan det få konsekvenser: bobler->elendig kjøling->detonasjon->brente stempel/ventiler:( Det lille ekstra volumet borring kan gi på B27 koster nok mere enn det smaker, 2.7 liter holder leenge:

http://www.bsmotor.com

 

2.93 med sperre på en korrekt bygd B27T blir bra! E36 understell er ikke akkurat bolt on, men er gjennomførbart. Mere om det og diverse ombygging av E30 på (tysk)

http://www.e30.de

 

Bilen på førstesiden har faktisk de felgene jeg snakket om:) E30M3 understell (5 bolt) er også et alternativ, men her er bremsene marginalt større enn originalt.

 

BTW, M-tech 2 er tilpasset "nyere E30" fra 88 med plastfangere og etter min mening stygge baklys. Du må bytte steinplate i fronten og hekkskjørtet må modifiseres for å få M-tech 2 til å passe skikkelig på din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blir det ingen borring, så sant det ikke er slitasjekanter da.

God kjøling blir et nøkkelelement her også skjønner jeg.

 

Den m3'en på forsiden til bsmotor var alldeles nydelig:cool:

Kunne tenkt meg et sånt utseende på min, utenom breddinga.

 

Sitter den originale 25% sperra på min, er den brukbar i det hele tatt?

 

De felgene på e30.de kan bare beskrives med ett ord: PORNO!

 

Får se hvordan denne bilen blir etterhvert.

I første omgang hive inn en b25 og overhale blokka fra b27'n.

Og selvsagt få tak i et sportsinteriør.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker:)

 

Er ikke helt fresh da, formely known as "ScnitzerS3t", men en skriveleif i nicket irriterte livet av meg...Den forb.."h'en" nekta å bli md:)

 

Jeg er ikke så veldig inne på det med sperrediff, men 25% sperre kan være litt "slapp" for feks drifting og hard banekjøring. Er diffen ok så er det mye bedre enn ingen:) Spesielt på vinteren!

 

Kjøling på turbokonvertert motor er viktig ja, spesiellt på ladeluften. Alt må gjøres for å unngå detonasjon uten å bygge en undekompa turtalls svamp..heh Sånn jeg ser det er en CR under 8.5:1 meningsløst om du ikke bygger en "rattlåsbil" eller bruker store summer på kulelagret turbo og responssystem..

 

Noe du bør tenke på er å skifte toppen fra B27 til B25 grunnet størrre ventiler/kanaler i B25 toppen. Litt mere om det og stempel/veiv kombinasjoner B25/B27 her

http://home.netpower.no/pberg/Mahle_m20.html

Og på http://www.e30.de

 

Mulighetene er uendelige! Hadde bare det samme vært faktum for cash!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ville sette inn en b25 midlertidig, er jo fordi at jeg kan ta topp og innsug fra den.

Ellers hadde det vært billigere med en b20.

 

Men kombinasjonen overhalt b27, balansert, nitrert veiv og nye stempler, sammen med en b25 topp.

Hvor mye kan man trygt hente ut av denne?

Med riktig kombinasjon av turbo, kjøling og bensin.

 

Så også e36m3 fjærbein og bærebruer med nav tilsalgs her på forumet;)

*grave enda dypere i lommeboka*

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B27T med programmerbart inssprut/tenning byggd slik du nevner vil nok kunne levere 400-450hk uten for store vansker. Dette er bare en kvalifisert gjetning, ikke eksakt vitenskap:) For å være på den sikre side ville jeg valgt en motorstyring der du styrer både bensin og tenning med bankesensor og bredbånslambda(evt EGT). Dette er ikke akkurat gratis, men om du er nevenyttig kan du fordype deg i et byggesett fra USA; MegaSquirt;) http://www.megasquirt.info Det krever litt arbeid men den gjør jobben til en brøkdel av prisen!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er blitt sagt klart tidligere i tråden, men har ikke fått det med meg hvertfall.

 

Så vidt jeg vet angående faceliften av e30, vil bare fronten fra nye typen passe på den gamle. Hele rompa på de to typene er forskjellige, så man må til å sveise litt å sånn for å bygge om. Mener på dette, men har jeg feil så si fra.

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

 

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår