Gå til innhold

kan noen "analysere" mitt anlegg?

Ranger emnet

accord

Anbefalte innlegg

Mitt anlegg består av:

Panasonic CQ - DFX301n

Blaupunkt GTA 450 (max w 700)

Magnat 12" sub innbygd i kasse (max w 1500)

Blaupunkt 6*9 høytalre i hattehylla bak.

Har ekstremt lite peiling på anlegg, og vil gjerne lære litt, derfor jeg spør dere! Forsterkern er koblet til bassen og 6*9, men nå skal jeg kjøpe meg frontsett som jeg har tenkt til å koble til forsterkeren. Vurderer å skaffe meg noe Soundstream eller Morel men lurer på om det kansje blir for dyrt? Tenkte meg noe 13cm, men helst 16,5 cm rundt 1000 - 1500 kr med løs diskant. Men lurer da på om dere vet om noe bra som passer til mitt anlegg og i forhold til de 6*9 jeg har bak. Har "lært" meg at lyden skal komme forran og ikke bak? Derfor jeg burde drive frontsettet på forsterkeren og ikke de 6*9? Enda en forsterker er uaktuelt foreløpig.

Takk på forhånd!

Audi A6 2.4 Quattro 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by accord

Mitt anlegg består av:

Panasonic CQ - DFX301n

Har ekstremt lite peiling på anlegg, og vil gjerne lære litt, derfor jeg spør dere! Forsterkern er koblet til bassen og 6*9, men nå skal jeg kjøpe meg frontsett som jeg har tenkt til å koble til forsterkeren. Vurderer å skaffe meg noe Soundstream eller Morel men lurer på om det kansje blir for dyrt? Tenkte meg noe 13cm, men helst 16,5 cm rundt 1000 - 1500 kr med løs diskant. Men lurer da på om dere vet om noe bra som passer til mitt anlegg og i forhold til de 6*9 jeg har bak. Har "lært" meg at lyden skal komme forran og ikke bak? Derfor jeg burde drive frontsettet på forsterkeren og ikke de 6*9? Enda en forsterker er uaktuelt foreløpig.

Takk på forhånd!

Bra frontsystem med separat diskant og mellomtone ok med et ok delefilter koster, etter min erfaring, fra ca 2000 kr og oppover.

Skal vel ikke ha SÅ mye å si hvilket merke du velger på frontsystem i forhold til 6x9" siden de sitter så langt unna hverandre i kupeen.

Ideelt sett burde du koble forntsettet til forsterkeren og 6x9 tommerne til spilleren for da får du justeringsmulighet mellom disse. Du kan jo prøve å koble alle høyttalerne på forsterkeren og se hvordan det låter...

Lykke til!

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De innebygde forsterkerne i spillerne er ikke noe særlig å satse på.

Kjøp deg en forsterker til og sett alle høytalerne på forsterkere, kjøp forsterkere for det du har råd til eller vil bruke på det.

Det blir garantert bedre, og som jeg har sett da så ryker kanskje elementer etterhvert, men det er fin mulighet til å kjøpe bedre høytalere :)

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt anlegg består av:

Panasonic CQ - DFX301n

Takk på forhånd!

Hei!

tenkte å komme med et tilbud på et godt frontsett..:)

det er JLaudio TR650.csi(6.5" og diskant) dette koster 2290kkr

du gir 1990kr for det..:) gir mye for pengene..:)

jeg ville brukt forsterkeren på frontsettet og bassen å brukt spilleren på 6x9"..:)

det vil gi et godt resultat..:)

bare spør hvis du lurer på noe..:)

Mvh

Anders Fleischer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kobler jeg sammen alle høytalerene til forsterkeren hva skal ejg da gjøre med suben? Fikk et tilbud på infinity frontsett med separat diskant og delefilter til 1500 kr.

Takk for svar

Åja, trodde forsterkeren din har 4 kanaler siden den heter 450...

Men hvis det er en 2-kanaler, så må du nesten ha en forsterker til. Å drive så mange ulike høyttalere på en amp uten justeringsmulighet og aktive delefiler blir nesten håpløst. Egentlig burde man ikke bruke 6x9" og sub på samme amp heller fordi å få laget passive HP-delefilter til 6x9" og LP til sub er vanskelig og tungvint...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Blaupunkt forst. er 4x50watt.

Brokoble den til 1xbassh. og frontsett og kjør 6x9" på spilleren.

Men forst. er egentlig alt for lite til bassh. din, så begynn å spar penger til en mono forst. og front sett.

Da kan du bruke 4kanals forst. på front og bak høyt og mono forst. til bassh.

Mekonomen har hatt tilbud på mono forst. og basskasse fra Blaupunkt, til 2199,-, tror forst. ble solgt for ca.13-1500,- og den er på 350wRMS og 700wMAX.

Stikk innom Mekonomen i Sandvika og hør om de har flere igjen.

Blaupunkt har også billige comp.sett.

Lykke til med bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider