Gå til innhold

Varmeapperat vifte til besvær


ViceGuy

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm, ok.

må undersøke lit mer hva det kan vær. Økonomien er ikke den beste for øye blikket. :(

Tru faktisk hanske romet er festa med sika! :S har ikke i første om gang lyst til og ta det ut. Må en så må en. Må undersøke te helja.

 

Godt du har fåt fiksa vifta. :)

 

Joda, va bryteren, va som mistenkt, bryteren va defekt.

Snakka med verkstedet te Ford, de tykte det var rart at an sveiv bare på trin 1, ikke 4... For da hadde det våre resistor pakka som va gåen. Men fik skaffa mæ ein ny bryter, og nå sviver det som bare det! :D

Bare det at nå e det jo så vart at en må kjøre med takluka opp! :cool:

Snart sommer dere! :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, va bryteren, va som mistenkt, bryteren va defekt.

Snakka med verkstedet te Ford, de tykte det var rart at an sveiv bare på trin 1, ikke 4... For da hadde det våre resistor pakka som va gåen. Men fik skaffa mæ ein ny bryter, og nå sviver det som bare det! :D

Bare det at nå e det jo så vart at en må kjøre med takluka opp! :cool:

Snart sommer dere! :thumb

Bli aldri fornøyd du :D

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oppdaget en rar lukt, tok en titt på koblingsskjemaet i servicemanualen og fant frem til at problemmet måtte ligge i motstandspakken til bilen (MK2 - 98)

kontaktet Fordsenteret som ligger et par km ifra å fant ut at denne var en gjengangerfeil. Disse to delene (pluggen/motstandspakken) var ikke så dyre heller. Betalte 233,- for begge to orginale deler. (132,- for motstandspakken, og 101,- for pluggen m/ca 15cm kabel).

 

Delenummerene (ford part nr) er:

Pluggen - 1056972 - pris 101,-

Motstandspakke - 1066902 - pris 132,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 months later...

godt at denne er blitt klistret.. vifta i min MK1 funker såvidt.. føles ut som om det er noe i kanalene som ligger å blokkerer,for man hører at vifta øker turtallet, men d kommer egentlig ikke noe vesentlig mer varmluft inn. hva gjør jeg? skikkelig irriterende dette, å bli så neddugga på våte å kalde dager.. :/

Takker for hjelp

Jo eldre man blir, jo meir forståelse får man av kunnskapen Sladding ;)

 

Mondeo 2.0SI & Ford Sierra IS '86(Lekebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt at denne er blitt klistret.. vifta i min MK1 funker såvidt.. føles ut som om det er noe i kanalene som ligger å blokkerer,for man hører at vifta øker turtallet, men d kommer egentlig ikke noe vesentlig mer varmluft inn. hva gjør jeg? skikkelig irriterende dette, å bli så neddugga på våte å kalde dager.. :/

Takker for hjelp

Skift, eller eventuelt ta ut pollenfilteret. Sitter under plata foran frontruta på høyre side

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har æ pollen filter på min mk1? hmm.. d hadde æ ikke trudd :D hehe, da skal æ sjekke detta ganske så fort. Gamle eieran av bilen (Svigers) har bytta vifta en gang pga den tok kveld. så dennan, e d ikke! :)

Takker ;)

Jo eldre man blir, jo meir forståelse får man av kunnskapen Sladding ;)

 

Mondeo 2.0SI & Ford Sierra IS '86(Lekebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei.

 

Leste nøye dem første postene, og skumleste resten. Så dette kan muligens ha blitt sagt allerede, but here goes:

 

Varmeapparatvifta reguleres av den "motstandspakken" som dere kaller det her. Hovedstrøm går inn i viftebryteren på dasjbordet, og ut til "motstandspakken" gjennom en eller flere motstander, avhengig av hvilken hastighet man har satt viftebryteren på.

 

Siste trinnet, altså på en Mondeo vil det være trinn nr.4 er IKKE regulert av "motstandspakken" men går altså direkte med 12V (evt ladespenning om motoren går) via viftebryteren og direkte til viftemotoren. Derfor vil vifta fortsatt fungere på høyeste hastighet om "motstandspakken" går.

 

Det er bare å skifte "motstandspakke" om den er defekt. Av og til kan også støpslet og litt av kablene inn på "motstandspakken" være påvirket av varme og ha smeltet litt. Støpsel m/kabler fåes kjøpt originalt på Ford-forhandlerne.

 

Derimot må dere også tenke på hvorfor "motstandspakken" har brent opp. Mest sannsynlig er kupéfilteret tett, og må skiftes samtidig. "Motstandspakken" er en komponent som generer mye varme og må således ha kjøling. Derfor er den montert i luftkanalen etter viftemotoren. Tett kupéfilter = dårlig luftstrøm og dårlig kjøling.

 

PS: pollenfilter er gammeldags ;p Filtrene idag reduserer/fjerner i tilegg til pollen både avgasser og vond lukt - Derfor blir de ofte omtalt som "Kupéfilter." Du kan se forskjell på fargen. Er det tynt og hvitt, så er det et gammeldags enkelt pollenfilter. Men det finnes tykkere og grå/svarte med flere lag alt ettersom hva filteret skal stenge ute.

 

 

 

Håper jeg ikke bare repeterte ting som har blitt sagt, men også fikk hjulpet noen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 months later...

På min mondeo 94 1.8td var brytern og to ledninger svidd, brytern og kontakta brent sammen. Vifta har gått på trinn 1, 2 og 4 i lengere tid, men i vinter måtte jeg lirke brytern litt for å starte vifta. Henta en brukt bryter på høggern og delte kontakten Satte nye kabelsko på 2 ledninger og satte sammen bilen og vifta virka på alle trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår