Gå til innhold

Treningssamling 29. Januar PÅ Golsfjell!

Ranger emnet


Shakotan

Anbefalte innlegg

Det er jo også litt bedre trening å få kjøre med rallypigg vil jeg mene.

Kjøring med vanlige vinterdekk går jo stille og rolig for seg inni bilen (relativt) mens har du rallypigg så kan du jo ha dobbelt så høy fart, og forholdene blir mere likt sånn det er på asfalt.

De med over 200hester og bakhjulstrekk tror jeg vil ha det mere morro med rallypigg ihvertfall.

De med 150hester og mindre vil kanskje slite litt med rallypigg.

 

Men som nevnt så blir det sporette, og det er jo ikke så heldig =)

Men mere publikumsvennlig (og filmvennlig =) ) med rallypigg mener nå jeg.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 170
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ford sierra med 2.0L Forgasser har vel 110 hk eller noe i den dur, men tror 50 av dem ligger på motorveien ett eller annet sted :) Så det blir piggdekk for alle penga her ihvertfall :)

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med rallypigg er at det sitter bedre jo mer på tvers det går. Helt ulikt alle andre underlag. Dessuten er det nok ikke mange som har 200hk i vinterbilen, noe som er et must for å kunne drifte med rallypigg.

 

Imidlertid er det ikke bare derfor vi ikke vil ha rallypigg. Det største problemet er hastighetsforskjellen. Rallypigg går mye fortere og kan skape situasjoner vi ikke ønsker på denne typen treff. I tillegg blir som nevnt banen veldig oppkjørt av det. Vi skal ikke trene på rally, men på å balansere bilen. Det er mye bedre trening å kjøre med litt glattere dekk! Da kan man ligge med fullt rattutslag og balansere bilen på gassen. Poenget er ikke å simulere asfalt, men å benytte den unike muligheten vi har her i landet til å trene på underlag der ting går saktere og man har mer tid til å korrigere...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

Problemet med rallypigg er at det sitter bedre jo mer på tvers det går. Helt ulikt alle andre underlag. Dessuten er det nok ikke mange som har 200hk i vinterbilen, noe som er et must for å kunne drifte med rallypigg.

 

Imidlertid er det ikke bare derfor vi ikke vil ha rallypigg. Det største problemet er hastighetsforskjellen. Rallypigg går mye fortere og kan skape situasjoner vi ikke ønsker på denne typen treff. I tillegg blir som nevnt banen veldig oppkjørt av det. Vi skal ikke trene på rally, men på å balansere bilen. Det er mye bedre trening å kjøre med litt glattere dekk! Da kan man ligge med fullt rattutslag og balansere bilen på gassen. Poenget er ikke å simulere asfalt, men å benytte den unike muligheten vi har her i landet til å trene på underlag der ting går saktere og man har mer tid til å korrigere...

 

Ok greit nok det, ekke meninga å krangle =)

Skal prøve å få tatt turen oppover, men tror ikke jeg har noen bil som går så langt =)

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hfracing

men er det noe pong i hele tatt med piggfritt da? en smule overvann eller sånt så kommer jeg ikke av flekken :D

 

Vi har hatt en del biler piggfritt der oppe på safety driving, og det går greit det så lenge rundt halvparten har pigg. Det blit alltid litt polert på slutten av dagen, men det kommer veldig an på temperaturer etc. Tipper det vil være svinekaldt på denne tiden ;)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Det virker jo veldig fristende å komme en tur, om ikke annet for å møte litt av folka og bilene her og å lære litt.

Jeg har jo forsåvidt ikke driftet en eneste meter utenom i NFSU2.

 

Jaja, man begynner nederst ;)

Håper jeg får skrapet sammen en liten gjeng :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår