Gå til innhold

Byggesett bil (kitcar) lov i Norge?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det fantes et superbillig kit for en bil som kun kan brukes innen racing, nemlig Locost (Low Cost). De hadde inntil for kort tid siden norske sider på http://www.locost.no/

 

Men ellers er det visstnok sånn at norske myndigheter har skjerpet reglene slik at det i praksis er umulig å bygge seg en bil i Norge og få det godkjent. Selv uregistrerte Caterhamer har blitt umulig å få godkjent.

 

Eneste mulighet nå er å ta inn en ferdigbygd og ferdigregistrert bil fra et annet EØS-land. Da har ikke lenger norske myndigheter lov å nekte å godkjenne den, i følge EØS-reglene om fri flyt av varer.

 

Et mulig smutthull er derfor å bygge bilen ferdig, ta den med til England og få skilter på den der, og deretter importere bilen til Norge.

 

Men på grunn av stor pågang fra resten av Europa mener jeg jeg har hørt at England ikke lenger godkjenner biler for utenlandske statsborgere, så det er mulig du må alliere deg med en velvillig innfødt...

 

I det hele tatt, enkelt er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mania'n er godkjent,det er solgt noen av dem,og da har de ikke mulighet for å trekke godkjenninga tilbake,da...ergo skal man få bygget flere ved å følge samme oppsett som allerede er godkjent. I praksis det svaret jeg fikk når jeg spurte om den på 'tilsynet...så det er ikke umulig,nei.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

En kamerat av meg lurer litt på å lage en sånn Mania spyder,

har du noen å ref. til når det gjelder godkjenninga på den?

 

Andre her med mere innblikk?

 

Han vil helst ha med 4 seter, a3 1,8turbo motor og hardtopp. (De 2 siste tinga kan jo ventes med til etter godkjenninga)

'87 240 B230ET Godbil'n

'86 240 B230A Vinterbil/Automat-Pelle

'62 Felt B18 Camoblå/Dødsfella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et firma i Norge som tok inn og solgte de som ble godkjent her...tror de lå i Sarp eller Fredrikstads-området... Husker ikke hva de het,linken døde sammen med den gamle pc'en,men de var på nett. Bare å søke.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår