Gå til innhold

Oljelampen lyser i ca. 2 sek etter oppstart

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Som topic sier, så lyser oljelampen min i ca. 2 sekunder etter at jeg har startet opp motoren. (Lyser som oftest ved kald motor) Samtidig er det en del ventiltikking mens lampen lyser, før den gir seg akkurat når lampen slukkes.

Skal det være slik, eller er det f. eks oljefilteret som ikke holder på oljen, når man stopper bilen?

Har ikke opplevd at lampen har lyst etter oppstart før, ble for så vidt slik etter et olje/-filter skift ved et merkeverksted. Litt merkelig om originalfilteret ikke skal kunne holde på oljen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve poenget her er jo at lampen ikke har lyst i ca. 2 sek etter oppstart før, helt til jeg fikk skiftet olje og filter på bilen sist. Greit nok at dette er vanlig på en del biler, men jeg må nesten stille "spørsmålstegn" når lampen plutselig finner på å lyse 2 sekunder etter oppstart, noe som aldri har skjedd så lenge jeg har hatt bilen.

Er forøvrig syntetisk Castrol TXT-olje på bilen nå, er muligens denne oljen veldig tyktflytende når den er kald, slik at den blir treg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by feskar

Selve poenget her er jo at lampen ikke har lyst i ca. 2 sek etter oppstart før, helt til jeg fikk skiftet olje og filter på bilen sist. Greit nok at dette er vanlig på en del biler, men jeg må nesten stille "spørsmålstegn" når lampen plutselig finner på å lyse 2 sekunder etter oppstart, noe som aldri har skjedd så lenge jeg har hatt bilen.

Er forøvrig syntetisk Castrol TXT-olje på bilen nå, er muligens denne oljen veldig tyktflytende når den er kald, slik at den blir treg?

 

fikk samme symptom etter jeg skiftet sist, skiftet også til castrol...

blir shell olje neste gang!

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du evt kan gjøre hvis du gidder å bry deg er å sette på ett mindre tannhjul på oljepumpa di slik at den spinner fortere opp. Da vil du også få høyere oljetrykk ellers også. Evt kan du ha en elektrisk oljepumpe som du via bryter starter opp og lar gå litt før du starter bilen.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

dette skjedde hos meg med biltema oljefilter, med original toyota skjer det ikke.

 

oljen jeg bruker er biltema fullsynt 5w-40

 

Det er nok noe i det du sier der ja.

Biltema's oljefilter, har ikke en enveisventil som forhindrer at oljen renner tilbake, noe de fleste oljefilter har.

I Feskars tilfelle, kan det da være at ventilen i filteret er kaputt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by feskar

Som topic sier, så lyser oljelampen min i ca. 2 sekunder etter at jeg har startet opp motoren. (Lyser som oftest ved kald motor) Samtidig er det en del ventiltikking mens lampen lyser, før den gir seg akkurat når lampen slukkes.

Skal det være slik, eller er det f. eks oljefilteret som ikke holder på oljen, når man stopper bilen?

Har ikke opplevd at lampen har lyst etter oppstart før, ble for så vidt slik etter et olje/-filter skift ved et merkeverksted. Litt merkelig om originalfilteret ikke skal kunne holde på oljen..

 

Oljefiltre har gjerne en tilbakeslagsventil. Eller de har det ikke. Det filteret du har nå har nok ikke det.

Det som skjer er at når du stopper, renner olja tilbake i bunnpanna, så når du starter, skal det først pumpes nok olje til at du fyller filteret, DERETTER begynner det å strømme olje til de hydrauliske veltilløfterene. Derfor hører du at det tikker før de får nok olje. Jeg syns du burde dra tilbake til verkstedet og får dem til å sette på et ordentlig oljefilter. Sånn som du sier det er her skal det kun være første gangen man starter opp etter oljebytte. Deretter skal oljen bli værende i filteret, så det ikke tar lange tida før det er trykk. Oljelampa di indikerer for lavt trykk, og tida det tar før den slukker, har du knapt smøring i motoren.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår