Gå til innhold

Merkelig problem med lydledning

Ranger emnet

CoilOver

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en litt tykk phono ledning som går fra cd-spiller til forsterker. Fra forsterker går det ut ledninger til høytaler i hattehyllen. Lyden er helt grei. Men!

Så har jeg en "billigere" versjon av en phonoledning, som er litt isolert enn den dyre. Når jeg kobler denne mellom cd-spilleren og forsterkeren, så kommer det en lyd som reagerer på motoren, og turtallet.

Når jeg "ruser" med motoren, så blir lyden mer lysere og høyere. Har hørt noen si dårlig jord, men dette problemet er jo ikke tilstede med den "dyre" kabelen.

Den "billige" phono ledningen var ikke i kontakt med karosseriet. Jeg strakk den over setene bare for å teste. Det hører med til historien at på slutten av den "billige" phone ledningen, så hadde jeg tidligere kappet den av, og nå snurret/skjøtet/tapet den i sammen, men skal det ha noe å si?

Grunnen til at jeg tester med ledningen, er for at jeg ønsker å bruke den til sub'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, slik du beskriver symptomen så tenker jeg at det kan være at den billigere phono kabelen er dårligere skermet enn den dyre, enten er den billig kabelen med tynnere/færre cordeler tvinnet (såkalt "minus" eller jord på signalet) rundt signal lederen (+ på signalet,osv), slik at det ikke dannes en helt symetrisk og jevn "skjerming" av ytre magnetiske felt, noe som også kan tyde på ang at den delen som du har snurret/skjøtet/tapet sammen.

Ideelt så skulle egentlig "skjerm delen" dekt total hele signal ledningen, ALTSÅ den skulle vært en rør men det ville blit dyrt og litt vanskelig å håndtere/forme.

Forskjellen med den dyre kablen kan jo forklares med bedre/tettere symetriske oppbygning av ytre skjermen. -Den er jo tros alt dyrere.... :)

Ellers vil jeg nevne at det er "litt feil" å tenke at ved å sette den "billige" phono ledningen oppå settene så vil den påvirkes i mindre grad av støy, siden impedans/kapasitans/induktans/magnet felter vil "kanskje" være sterkere desto "lengere" unna den phono kabelen er fra chassiset/godsett fra bilen. Sagt med andre ord: chassiset/godsett/metalen fra bilen er med på "skkjerme" signal kabelen fra ytre magnet felter eller støy kilder i større grad.

(Håper det ble forstårlig det jeg prøvde å forklare, litt tidlig på morran enno.... ) :D

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støyet du hører kommer nok fra dynamoen din, som ikke har støyfilter (tysk bil du har? golf kansje?)

i teorien så skal skjermen ikke dempe støy fra spenningen i bilen, men dempe mot radio-støy og annen støy som kommer utenifra, og samtidig skal den dempe for støy som vil ut av kabelen.

hvorfor du får denne støyen inn på den billige kabelen, og ikke den dyre er litt uforklarlig, men siden du innrømmer at du har klippt den og tejpa den sammen, så er det nok din skyld alt sammen.. :P

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider