Canepa Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Mange på forumet her bruker uttrykket "High-End" om diverse ting, det være seg elementer, amp, osv..! Men hva står det egentlig for ? Hva må "oppfylles" eller hvilke kriteria må det ha for å kunne betegnes som high-end ? Mvh Raymond Siter Mercedes Vito 110 CDI Bilen Crossern Suzuki 250 RMZ Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Originally posted by Canepa Mange på forumet her bruker uttrykket "High-End" om diverse ting, det være seg elementer, amp, osv..! Men hva står det egentlig for ? Hva må "oppfylles" eller hvilke kriteria må det ha for å kunne betegnes som high-end ? Mvh Raymond Med high-end menes ting som er blandt det ypperste av utstyr. Desverre så har dette uttrykket blitt svært vannet ut. Ting defineres som high-end i hytt og gevær, og dette er svært misvisende. mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Canepa Skrevet Desember 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Ja må si meg enig i den uttalelsen. Hører veldig ofte dette begrepet bli brukt, derfor måtte spørsmålet også komme. Så det er "egentlig" bare et begrep som har kommet for å beskrive det ypperste av det ypperste..! Men rett å slett kommet litt ut av kontroll..! hehe..? Det er med andre ord ikke noe fag begrep heller ?? Siter Mercedes Vito 110 CDI Bilen Crossern Suzuki 250 RMZ Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 I hjemme-samenheng betegnes i hvert fall høyttalere, forsterkere, cd-spillere osv fra 20-30000 og oppover som "High-End". Med andre ord et komplett anlegg kommer fort opp i 100000 bare for stereo. Men det er klart, det skal jo være de virkelig gode produktene... Får også hilse og ønske velkommen tilbake Mr. SQ! Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 jeg vil nå også si at high end har et spesiell type lyd også. i high end anlegg så fokuseres det på å gjengi musikken på en så riktig måte som mulig med mye dynamik. derfor kan man bruke dette utrykket til å beskrive lyden en høytaler lager. i en high end høytaler så er det ofte veldig lite dyp bass, men den er stram og lys for å skape snert. diskanten og mellomtone i en high end høytaler spiller velig klart og med en crisp i diskanten. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Originally posted by ALJ_GSi i en high end høytaler så er det ofte veldig lite dyp bass, men den er stram og lys for å skape snert. Sorry mac, men her er du så på bærtur at jeg håper du har tatt med niste. Dette er noe av det morsomste og samtidig mest ukorrekte jeg har lest på lenge. No offence! En skikkelig High en høyttaler kjennetegnes jo nemlig av å være fullrange, og ha svært gode dypbassegenskaper. Selvfølgelig finnes det høyttalere som kan ha High-End egenskaper i mellomtone og diskant, men skal det være skikkelig High end snakker vi fullrespons ned i kjelleren. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiZLa Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Kort og godt så er det vel å gjengi musikken på lik måte som den ble spilt inn, så nært virkeligheten det er mulig å komme... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Canepa Skrevet Desember 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Se her ja :) dette var svar jeg letet etter..! Er jo i bunn og grunn ganske logisk. Sitat RiZLa "gjengi musikken på lik måte som den ble spilt inn, så nært virkeligheten det er mulig å komme" Siter Mercedes Vito 110 CDI Bilen Crossern Suzuki 250 RMZ Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Originally posted by RiZLa Kort og godt så er det vel å gjengi musikken på lik måte som den ble spilt inn, så nært virkeligheten det er mulig å komme... Joda, det er forsåvidt riktig, men da er vi inne på en svært interessant diskusjon. Problemet i dag ligger også svært mye på mediet som avspilles. Svært mange benytter MP3 som låter helt håpløst. Samtidig synder også studioene svært mye under innspillingen. Dårlige mikser og høy komprimering er ikke ting som fordrer god lyd. Før man kan oppnå High-End lyd, må forholdene ligge til rette og man må begynne i riktig ende, nemlig mediet. Nytter ikke med verdens heftigste utstyr om man spiller MP3 eller dårlig innspilt/mikset musikk. Mange dårlige innspillinger/MP3 filer vil i praksis låte vesentlig bedre (les: mer behagelig) på et Mid-Fi anlegg enn et skikkelig veltrimmet oppsett. Når vi snakker om virkeligheten er vi inne på et forholdsvis kontroversielt tema. Hva er virkeligheten? Kan vi være sikre på at alle oppfatter virkeligheten likt? Hvilken virkelighet vil vi prøve å duplikere? De to første spørsmålene er i praksis umulig å gi et 100% dekkende svar på. Vår hørsel styres i stor grad også av vår hjerne. Dette vil bety at man ikke kan være helt sikre på at 3 ulike mannesker vil ha en helt identisk opplevelse av en musikalsk begivenhet. De aller fleste mennesker er selvfølgelig enige og gjenkjenner en gitar, men det er ikke utenkelig at der er nyanseforskjeller i oppfattelsen. På spørsmål nr 3 kan svaret være noe enklere. Personlig syntes jeg det er lite musikk som låter vakkert live. Det eneste er mindre Jazz, Blues, soul og akustiske oppsettninger, samt klassisk musikk. Rock og Pop låter helt grusomt live, hovedsaklig grunnet lydmessig elendige PA oppsett. Jeg sier ikke PA trenger å låte fælt, men de fleste gjør det på store arrangementer. Live er jo en form for virkelighet, men ikke en virkelighet jeg ville hatt på Pop og Rock. Ok Pink Floyd skal ikke låte som om alt foregår i et lite rom, men heller ikke som om det kommer ut av et grusomt PA oppsett. Live opptakt tatt rett fra mikseren kan være ganske flotte opplevelser musikalsk. Da får man en Live konsert med høy lydkvalitet (om miksen er gjort riktig). Dette vil gi en mye større lydmessig tilfredstillelse, men er det "virkeligheten"? Det er ikke en 100% nøyaktig gjengivelse av arrangementet da PA høyttalernes bidrag til lyden ikke er tilstede. Men det gjengir hva som skjedde, og hva som ble spilt helt nøyaktig. Ganske vanskelig spørsmål ikke sant? Poenget mitt er at det er ikke nødvendigvis at man alltid vil gjengi en "virkelighet" 100% naturtro, mens andre ganger er det svært ønskelig. Personlig ønsker jeg at mitt anlegg skal gjengi informasjonen som ligger på platen mest mulig lik slik den er spilt inn og mikset. Det betyr at jeg ofte er plaget av elendige innspillinger, men får en fantastisk opplevelse med gode innspillinger. Langt innlegg dette har, men det er umulig å diskutere High-End gjengivelse uten å ta med disse tingene. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Canepa Skrevet Desember 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Jeg er veldig enig.. Det har lite å si hvor High-end du er når du spiller råtne mp3'er..! Roger waters kom med en cd for noen år siden..! Spesial produsert sådan med en form for gullhinne på cd plata..! Og jeg som ikke har noen voldsomme lyd egenskaper hørte meget stor forskjell på hvordan lyder o.l kom fram på denne cd. Det var direkte morsomt å spille den. Er det noen forslag til gode cd'er her forresten. Kunne godt tenkt meg en type musikk som er fin å stille anlegget etter. Vet ikke om det er noen typer musikk, konkrete cd'er som er meget god på lyd. Som på en måte kan dra ut det "beste" i systemet ditt da ? Selvfølgelig drar vi ikke inn faktoren "kommer an på anlegget ditt" :) Mvh Raymond Siter Mercedes Vito 110 CDI Bilen Crossern Suzuki 250 RMZ Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Originally posted by Canepa Jeg er veldig enig.. Det har lite å si hvor High-end du er når du spiller råtne mp3'er..! Roger waters kom med en cd for noen år siden..! Spesial produsert sådan med en form for gullhinne på cd plata..! Og jeg som ikke har noen voldsomme lyd egenskaper hørte meget stor forskjell på hvordan lyder o.l kom fram på denne cd. Det var direkte morsomt å spille den. Er det noen forslag til gode cd'er her forresten. Kunne godt tenkt meg en type musikk som er fin å stille anlegget etter. Vet ikke om det er noen typer musikk, konkrete cd'er som er meget god på lyd. Som på en måte kan dra ut det "beste" i systemet ditt da ? Selvfølgelig drar vi ikke inn faktoren "kommer an på anlegget ditt" :) Mvh Raymond Du tenker på Amused to Death. Joda en morsom plate, men den er litt hypet. Om du er ute etter skikkelig gode plater for å teste utstyret ditt, vil jeg anbefale Patricia Barber. Meget vakker musikk, og fantastiske innspillinger. "Verse" er en flott plate som krever sitt oppsett. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf4 Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Da håper jeg kan spille Åge Samuelsen samlingen min på Utopia bassene mine.hehehe. Siter Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert Progressive Trance Golf 4 :eddie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Canepa Skrevet Desember 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Helt korrekt.. "amused to death" :) Har veldig sans for sånn type musikk jeg da :) Mike oldfield, Roger Waters, Pink Floyd Mike oldfield - The Songs of Distant Earth fra 1994 er en av mine favoritter..! Patricia Barber - verse, ja ok.. Hvilken sjanger er vi i da ?? Siter Mercedes Vito 110 CDI Bilen Crossern Suzuki 250 RMZ Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 High End for meg: Fryd for øyet, ørene og i det hele tatt sansene, med en uoppnåelig prislapp :) Altså et produkt det ikke er spart noe på for å gjøre den best mulig og som det er dyp seriøsitet bak :) Forresten helt enig i at uttrykket er vannet ut... Edit: Og noe som er "skapt" for å gi en god opplevelse (!) selv for entusiaster og hardcore fans også! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2004 Originally posted by Canepa Patricia Barber - verse, ja ok.. Hvilken sjanger er vi i da ?? Da snakker vi vakker melodiøs jazz mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg