Gå til innhold

150 hk, hvilken motor?

Ranger emnet


m0nster

Anbefalte innlegg

Ser ut til at det prosjektet mitt kommer til å ta tiiiid, så da kan jeg jo like godt ta meg litt tid på å få inn den motoren jeg vil ha... Tenkte å ta ut rundt 150hk, det er det som faktisk er lovlig med rekord-bremsene, er det ikke?

 

Alternativene er vel:

 

2.2 CIH - Blir vanskelig å ta ut såpass mye med denne kanskje? Bruker vel isåfall myye suppe? Har en på hånden som kun har gått 73K da (kjenner han godt, så han prøver ikke lure meg). Men blir vel ikke så driftsikkert kanskje?

 

2.4 CIH - Er vel litt dyrt i innkjøp? Har ikke funnet noe til en rimelig penge enda hvertfall. Så er det vel samme som med 2.2i'en. Tungt og ikke særlig økonomisk på tur...

 

2.0 C20NE - Er dette det beste prosjektet? Litt mer pes å få tak i alt men trenger for å få nedi maskina da... Hva skal til for å få ut 150hk av denne? Har ikke særlig lyst på turbo, ikke enda ihvertfall..

 

C20XE - er vel 150hk av denne når den er original? Er det mye pes for å få nedi denne? Koster jo litt i innkjøp da, men regner med at den er ganske driftssikker og økonomisk når man først har den i bilen? Er det vanskelig å få registrert kjerra med denne i (Blir vel litt mistenksomme på EU-kontroll hvis det står 2,0 CIH i vognkortet)?

 

Noen alternativer som jeg ikke har tenkt på da?

 

Er seriøst forvirra nå, klarer ikke bestemme meg... Formeninger og erfaringer??

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by m0nster

Ser ut til at det prosjektet mitt kommer til å ta tiiiid, så da kan jeg jo like godt ta meg litt tid på å få inn den motoren jeg vil ha... Tenkte å ta ut rundt 150hk, det er det som faktisk er lovlig med rekord-bremsene, er det ikke?

 

 

ja, med bremser fra Rekord 2,2i og papirer fra Opel Norge.

 

 

Alternativene er vel:

 

2.2 CIH - Blir vanskelig å ta ut såpass mye med denne kanskje? Bruker vel isåfall myye suppe? Har en på hånden som kun har gått 73K da (kjenner han godt, så han prøver ikke lure meg). Men blir vel ikke så driftsikkert kanskje?

 

2.4 CIH - Er vel litt dyrt i innkjøp? Har ikke funnet noe til en rimelig penge enda hvertfall. Så er det vel samme som med 2.2i'en. Tungt og ikke særlig økonomisk på tur...

[/b]

 

 

 

CIH er vel det som er enklest å bare sette i uten å lage for mye surr.... ingen ser forskjeld på en standard og en trimma.... (untatt med turbo da) Tror du kan se på disse med stort sett like øyne, dog lettere og billigere å finne en 2,2.

Se på denne linken for å få en ide om hva som må til for å ta ut ca 200 hk http://www.opeltuners.com/henriks/engine.html

 

 

 

2.0 C20NE - Er dette det beste prosjektet? Litt mer pes å få tak i alt men trenger for å få nedi maskina da... Hva skal til for å få ut 150hk av denne? Har ikke særlig lyst på turbo, ikke enda ihvertfall..

 

C20XE - er vel 150hk av denne når den er original? Er det mye pes for å få nedi denne? Koster jo litt i innkjøp da, men regner med at den er ganske driftssikker og økonomisk når man først har den i bilen? Er det vanskelig å få registrert kjerra med denne i (Blir vel litt mistenksomme på EU-kontroll hvis det står 2,0 CIH i vognkortet)?

 

[/b]

 

Enkleste er å finne en Manta 1,8 og bruke bunnpanne girkasse, fordeler o.l. fra den. Tror alt i alt at dersom du skal ha 150hk så er det billigst å kjøpe en c20xe og en rotten manta.

 

 

 

Noen alternativer som jeg ikke har tenkt på da?

[/b]

 

Du kan jo putte nedi alt du har lyst til, det er kun maks godkjent effekt som betyr noe på en så gammel bil som dette. De fleste vil jo ha en opel motor da, finnes biler som har R6-er montert inn, tror det skal la seg gjøre å få det godkjent. V6 kan jo også brukes, passer på1,8 manta kasse. Samme gjør også SAAB fra 94? og oppover.

 

Er seriøst forvirra nå, klarer ikke bestemme meg... Formeninger og erfaringer?? [/b]

MS

 

Audi S4

Renault Trafic

Monza 2,5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by m0nster

Hmmm....

 

 

Så med en 1,8 manta, rekord kalippere og skiver og en c20xe har jeg det meste jeg trenger? Må vel mikse til en mellomaksel da... Men er det mye mer arbeid å få nedi en slik enn en gammel CIH?

 

Det er i grove trekk det du trenger. Du må naturlig vis bygge om til injection; trekke en bensinslange til, el. bensinpumpe, i-tank, koble styring osv osv. Mellomakselen tar du sammen med girkassa fra Mantaen.

 

Mer arbeid? Tja, nei ikke dersom du har donor bil og skal bygge om til innsprut.

Skal du ha det enkelt kjøp ferdig ombygget:D

Eller gå for 2,2/2,4 med dobble forgassere, porting og trimkam

MS

 

Audi S4

Renault Trafic

Monza 2,5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,4 putter fort ut 150hk... Men som sagt det koster. Min har kostet meg 5500kr, og så kommer ca 2-3000 opp på der igjen i div slitedeler og kam... Du får jo en grei C20XE for 10 000kr...

Du får jo et "begagnat" kit til 2,2 (MAHLE stempler, H- profil råder, veiv) på http://www.tgmotor.com/begagnat.htm til ca 10 000kr.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke koster noe særig mer for en c20xe enn en trimma 2,4 går jeg nok for det regner jeg med... Men har uansett ikke penger før til sommeren da... Kjipt å være student!

 

Men er det sånn at hvis jeg bruker fordeleren fra 1,8'en i ascona'n så slipper jeg å bygge om varmeregisteret? Det hadde vært digg...

 

Si fra hvis noen vet om en gammel rusten manta 1,8 da :D

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by m0nster

Når det ikke koster noe særig mer for en c20xe enn en trimma 2,4 går jeg nok for det regner jeg med... Men har uansett ikke penger før til sommeren da... Kjipt å være student!

 

Men er det sånn at hvis jeg bruker fordeleren fra 1,8'en i ascona'n så slipper jeg å bygge om varmeregisteret? Det hadde vært digg...

 

Si fra hvis noen vet om en gammel rusten manta 1,8 da :D

 

Gå for XE motoren du.. Da har du et fint utgangspunkt for mer hester.. Og er like lett/vanskelig å montere som vanlig OHC 8v.

 

Du ska være ganske heldig visst du finner en manta 1.8 til en rimelig peng, for "kjennere" så vet de at de motorene, eller bunnpanne og motorfestene har litt verdi.

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega motorfeste og ascona c bunnpanne ja... :D Det paser like greit altså? Hva skal bygges om på bunnpanna da?

 

Hva heter kassa som sitter i omega'n? Er det bedre å bruke denne enn getrag 240?

 

Da blir'e nok utkikk etter xe framover... Gleder meg som en unge selv om det nok blir et år eller to før jeg får gobilen på veien :rolleyes:

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by m0nster

Omega motorfeste og ascona c bunnpanne ja... :D Det paser like greit altså? Hva skal bygges om på bunnpanna da?

 

Hva heter kassa som sitter i omega'n? Er det bedre å bruke denne enn getrag 240?

 

Da blir'e nok utkikk etter xe framover... Gleder meg som en unge selv om det nok blir et år eller to før jeg får gobilen på veien :rolleyes:

 

240 kassen passer nok isje på XE'n uten at du har fått tak i en 240 kasse fra Manta 1.8 OHC som er litt vanskelig å oppdrive.

Kassen fra Omega 2.0 heter R25

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by m0nster

Okay... Og R25 kassa passer i festene på ascona'n? Må vel bygge om giroverføringa eller kappe nytt hull i tunellen da eller?

 

Og motor og girkasse passer sammen uten ombygninger vel?

 

Du kan vel bruke den originale girkasse traversen på R25 kassen, må bare shimse på ene siden mener jeg.

 

Og du burde helst kappe hull lengre bak i tunellen ja for å få opp giroverføringen på en normal måte.

 

Motor og girkasse passer sammen ja, men du må ha en clutchlamell fra omega, åsså må du da forlenge den tappen som clutch armen står på i kassen slik at utløselageret når frem til trykkplaten.

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår