Magnum_pi Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Jeg for min del pleier å ha blikket rettet framover når jeg kjører. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by Tommy_erwin Jeg for min del pleier å ha blikket rettet framover når jeg kjører. Ja? Hvis du hadde sett til siden for å unngå dyr heter det vel ikke å bruke sidesynet vel? :rolleyes: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by Tommy_erwin Jeg for min del pleier å ha blikket rettet framover når jeg kjører. vet du hva sidesyn er? ;) Ser gjerne rett frem da også... Har ikke tåkelys på honda`n men hadde det på audi`n min. Kjørte alltid med dem på. Sammen med parklys som regel da selvsagt. På kvelden kjørte jeg ofte med både tåkelys og nærlys. Møtte onkel blå mange ganger. Ingen reaksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum_pi Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by mfafa Ja? Hvis du hadde sett til siden for å unngå dyr heter det vel ikke å bruke sidesynet vel? :rolleyes: Hvis du hadde brukt normale lys i stedet for tåkelysene som lyser 2 meter foran bilen din i 80 km/t så ser du fortsatt bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hazert Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 trur faktisk flesteparten bruker nærlys og tåkelys når man kjører der det er mørkt, ikke bare tåkelys og parklys :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by Tommy_erwin Jeg for min del pleier å ha blikket rettet framover når jeg kjører. selv om du har synet rettet framover, så skal du normalt sett kunne se det som skjer 90 grader til sidene ? ikke tydelig selvsagt, men du ser at det skjer noe liksom..å lyset hjelper på der:) men det er nå min meining selvsagt VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum_pi Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Jaja, gikk litt for i svinga når jeg skulle svare her. ;) Men for pokker...tåkelysene gjør jo at man ser dårligere langt fremover sammen med nær- og fjernlys. Selv om mange sikkert tenker "Oi, nå så jeg bra!" bare fordi det er så lyst og fint foran støtfangeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR_Simba Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by Tommy_erwin "Oi, nå så jeg bra!" bare fordi det er så lyst og fint foran støtfangeren. hva om du ikke ser rett foran deg om dem er på uansett da? da får du hjelp til sidesynet..og slik det funker best vetdu:) VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum_pi Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Nå må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønte hva du ville fram til her.. Øynene mister jo fokus på hva som er langt framover hvis det er sterkere lys i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjakan_mm Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by Tommy_erwin Da er både du og bilen tøff da. haha :D Edit: Politiet får vel et problem der? hva om du nekter for at du brukte tåkelysa :D eller.. trenger ikke det engang.. for de har ingen bevis på at du brukte tåkelysa. så blir som å ligge i 200km/t på E-18, pluttselig har du snuten etter deg, men de har ikke nødvendigvis bevis, så de gir deg kun en advarsel.. (forundrer meg faktisk ikke om de bruker skattepengene våre til "tåkelys radar" i veikanten) :p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Jeg kjører alltid med tåkelys og parklys om dagen. Om kvelden kjører jeg med fjernlys og tåkelys (noe som også er lovlig), kommer det bil i mot så dimmer jeg begge, dette er ikke mulig med et trykk på alle biler, men det er på min. :) Jeg skal være enig i at det ikke er mye vits i de i 80km/t, men i Norge er det mange "kjerreveier" med 80, som ikke er så smart å holde mer enn 40-50 på, da kommer tåkelysene bedre til nytte. • 01 BMW 320Ci • 96 Nissan Primera 1,6 SRi (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddi Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by MR_Simba selv om du har synet rettet framover, så skal du normalt sett kunne se det som skjer 90 grader til sidene ? ikke tydelig selvsagt, men du ser at det skjer noe liksom..å lyset hjelper på der:) men det er nå min meining selvsagt Hvorfor gidde å se på det som er 5 meter foran bilen når du kjører i 80, eller 60 eller 50 for den saks skyld? Før du rekker å registrere eller foreta deg noesomhelst, har du kjørt forbi for lenge siden. Jeg tør påstå at din mening er FEIL og stinker av uvitenhet. Du var ikke tilfeldigvis med i t5pc også vel?;) mvh oddi Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xtc Skrevet November 30, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by oddi ...Jeg tør påstå at din mening er FEIL og stinker av uvitenhet. Du var ikke tilfeldigvis med i t5pc også vel?;) mvh oddi lol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by DCA rett og slett...det driter jeg i...hvis de kjører av veien pga det har DE et problem! Du slår til igjen med dine gjennomtenkte kommentarer thumpsup Regel nr. en: Ikke skape fare for andre medtrafikanter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veggiss Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by awt Jeg kjører alltid med tåkelys og parklys om dagen. Om kvelden kjører jeg med fjernlys og tåkelys (noe som også er lovlig), kommer det bil i mot så dimmer jeg begge, dette er ikke mulig med et trykk på alle biler, men det er på min. :) Jeg skal være enig i at det ikke er mye vits i de i 80km/t, men i Norge er det mange "kjerreveier" med 80, som ikke er så smart å holde mer enn 40-50 på, da kommer tåkelysene bedre til nytte. Du er god på matte skjønner jeg...her er et eksempel hentet fra vg nett. "En eller annen har nok vært VELDIG oppegående da denne regelen ble vedtatt. Som det står i artikkelen i VG, så lyser kurve/tåkelys opp et felt på 15-20 meter foran bilen. Dermed tiltrekkes synet dette feltet og det som skjer lenger fram i veibanen er vanskelig å se. Så et lite regnestykke forteller at ved bruk av kurve/tåkelys må farten reduseres kraftig. La oss ta utgagspunkt i maks lengde, altså 20 meter. Reaksajonstid ca 1 sekund, og for å ikke gjøre dette alt for komplisert, med tanke på føre og stopplengde o.l. så sier vi at man trenger ca 3 sekunder på å stoppe. Det vil si: 20meter/3sekunder = 6,66m/s noe som tilsvarer snaut 24 km/t. Dette er som sagt en del forenklet og bare ca tall... så sannsynligvis vil forsvalig hastighet være enda litt lavere." Kort fortalt ødelegger tåkelys for deg hvis du kjører fortere enn ca 20 km/t. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg