Gå til innhold

360 Turbo

Ranger emnet


Urgolf

Anbefalte innlegg

ja har det! har jo 360 selv. på 300power forumet står det jo at det er lønsomt med sånn senkning fordi da blir drivakslene rettere og da tåler de mere effekt!!! ergo må jo posisjonen på hjulene også forandre seg!!

Nope, posisjonen på hjulene er 100% lik slik den opprinnelig er. Når karrosseriet senkes, så senkes også girkassen, altså nærmere akselen. Da vil vinkelen fra kasse, til hjul, via drivknuter bli mindre. Ergo så får man også en mindre belastning på drivknutene.

 

Hadde det derimot vært delt bakaksel, med uavhengig fjæring, så hadde det jo seff vært slik. Likt som på f.eks BMW E30, VW boble osv osv..

 

Trodde du hadde litt erfaring med å skru Volvo-bil jeg? Har gått med inntrykket av at du var en godt erfaren mann når det gjalt det tekniske, men jeg skjønner at du ikke har sett så mye på hvordan DeDion akslene er bygd opp. Mener ikke å slenge noe dritt, for det er jeg absolutt ikke tilhenger av!

 

Har vi noen som har gjort noen modifiseringer på 300 serien her på forumet eller? Jeg er seriøst interessert i noen tips. Skal bytte til plast i foringene foran i løpet av våren, og tenkte å montere et komplett senkesett for fronten samtidig, og også da få senket og stivet hekken litt. Og da helst uten bruk av klosser.

Er det noen her sm har montert doble reaksjons-stag på 300?

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

girkasse/bakaksel sitter skudd fast på 2 tvergående "brakketer" med foringer i mellom girkasse/bakaksel og "brakett" som videre sitter rett i gulvet på min bil men!! vet de som har 4 trinns girkasse har slags "støtdemper" fra lokket på klokka opp i gulvet... er jo mulig der er anderledes på de!!

Passat tdi 100tq camaro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkasse/bakaksel sitter skudd fast på 2 tvergående "brakketer" med foringer i mellom girkasse/bakaksel og "brakett" som videre sitter rett i gulvet på min bil men!! vet de som har 4 trinns girkasse har slags "støtdemper" fra lokket på klokka opp i gulvet... er jo mulig der er anderledes på de!!
4- og 5-trinns er i utgangspunktet like, akkurat som på Volvos øvrige kasser. M47R som sitter i 300 serien er jo en M47 kasse, bare med et annet hus, for bakmontering.

 

Se på bildet her: Hvordan i all verden skulle dette oppsettet kunne endre hjulvinkel? Nei, her er det nok stivt ja.

dedion.jpg

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når karrosseriet senkes, så senkes også girkassen, altså nærmere akselen.

 

ja det med hjulstilling har du vel rett i! men det som står over her blir jo feil! girkasse/aksel sitter jo akkurat på samme sted uansett hvor mye du senker den!! er jo hjulene som blir "heiset" høyere over fjæra med en sånn kloss. vis det hadde vært sånn som du sa så hadde det jo ikke gått med stiv mellomaksel, eller er det også "feil"..........

Passat tdi 100tq camaro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det med hjulstilling har du vel rett i! men det som står over her blir jo feil! girkasse/aksel sitter jo akkurat på samme sted uansett hvor mye du senker den!! er jo hjulene som blir "heiset" høyere over fjæra med en sånn kloss. vis det hadde vært sånn som du sa så hadde det jo ikke gått med stiv mellomaksel, eller er det også "feil"..........

Stiv mellomaksel? Hva mener du egentlig nå? Mellomakselen sitter jo montert i et momentrør under bilen, og sitter fastmontert mellom motor og girkassen. ALT dette sitter skrudd i karroseriet. Ingenting av dette vil flytte seg ved en senkning av bilen.

Det eneste som vil skje ved en senkning, er at drivakslene vil peke mer "rett ut" fra girkassen og mot hjulene.

Det stemmer at hjulene vil stå høyere over bladfjærene dersom man senker ved bruk av klosser, men jeg skjønner ikke helt hva du sikter til egentlig... Klossene/senkning og hvordan man gjør dette har ingen ting med hjulstilling å gjøre... Du må nesten prøve å forklare nærmere hva du egentlig mener.

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høyere opp skriver du dette :

Når karrosseriet senkes, så senkes også girkassen, altså nærmere akselen.

 

nå skriver du dette :

Stiv mellomaksel? Hva mener du egentlig nå? Mellomakselen sitter jo montert i et momentrør under bilen, og sitter fastmontert mellom motor og girkassen. ALT dette sitter skrudd i karroseriet. Ingenting av dette vil flytte seg ved en senkning av bilen.

 

bestem deg da!!

Passat tdi 100tq camaro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høyere opp skriver du dette :

 

 

nå skriver du dette :

 

 

bestem deg da!!

Ja? Det er vel ingen motsigelser det? Sier det enda en gang jeg: Du må forklare nærmere hva du mener! For de to sitatene mine som du bruker der er da ikke i uoverenstemmelse med hverandre!

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høyere opp skriver du dette :

 

 

nå skriver du dette :

 

 

bestem deg da!!

ahhh... kanskje du tror at bakaksel og mellomaksel er det samme?

Nei, mellomakselen (finnes egentlig ikke) på Volvo 300 sitter i et momentrør fra clutch-hus og til girkassen bak. ALT dette sitter fastskrudd i karrosseriet. BAKAKSELEN sitter seff IKKE skrudd fast i karrosseriet... Men vil flyttes nærmere karrosseriet dersom bilen senkes. SÅ LANGT er det veldig logisk vel?

SÅ kommer morroa som du ikke har fått med deg... Bakakselen blir nå flyttet lenger opp, altså nærmere girkassen. Da vil drivaksler og drivknuter peke mer i rett retning fra girkasse, og ut til hjulene.

Kanskje det er noen misforståelser her? Vi kan jo ta hele oppsettet fra front og bakover. Motor i fornt, sitter skrudd iet clutch-hus. Her går det et momentrør med en "mellomaksel" bakover til girkassen. Så langt så er ALT skrudd fast i karrosseriet.

Girkassen er direkte montert på et differensialhus (som også er skrudd fast i karrosseriet). Ut fra dette huset, så går drivakslene ut til drivhjulene. Dette er IKKE skrudd fast i karrosseriet, men henger kun mellom hjul og diffhus. Innfestningen fra drivaksler/drivknuter går via De Dion akselen som igjen holder hjulene på plass og i posisjon. Dette er et fast oppsett, som ikke er lett å gjøre så mye med. Spindel og hjullager osv er skrudd rett i De Dion akselen. Det er DENNE delen som fjærer og som evt vil bli flyttet nærmere karrosseriet ved en evt. senkning.

Dvs. at en senkning ikke vil påvirke hjulstillingen til bakhjulene.

 

Er vi enige så langt? Eller er det punkter her som fortsatt er uklare?

Mvh

Glenn

 

Hvordan vi klarte å blande inn girkasse og mellomaksel i diskusjonen vedr. senkning og hjulstilling er meg fortsatt en liten gåte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Takker for tipset!

Men senking med blokker vil jo gi et økt moment på vridningen av fjærene, ikke sikkert at dette vil ha noen betydning, men kan jo kanskje evt. løses ved å montere ekstra momentstag på andre siden av bilen også. 300 har jo bare momentstag på den ene siden.

 

Ellers så er jo wattlink greit å bruke da, for selve akselen er jo ikke delt på 300'n vet du. det er jo en stiv aksel. Kun kraftoverføringen som er delt og fjærer mellom aksel/karroseri.

 

Jeg har sett bilder av 360'r med wattlink, Svenske sådane. Tenkte det kanskje fantes tegninger til propell og innfestning et sted.

 

Mvh

Glenn

 

Se her

PICT1205.jpg

 

PICT1188.jpg

 

wattlink.jpg

 

Bilder fra en Alfa som burde gi noen ideer. ( likt oppsett )

100_0094_IMG.sized.jpg

100_0093_IMG.sized.jpg

100_0089_IMG.sized.jpg

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
b230ft er det vel du sikter til.

 

Har ikke den ca 200hk orginalt a?

 

 

drifting ja:

343rcourse2.jpg

 

mye mulig det er svart på dette lenger nedi forumet, men jeg tenkte å bare skrive inn.. FT motoren har 135 orginalt, volvo leverer orginal chip(dyyr!) og da får du ca.180 mener jeg å huske..eller 165:s

men autotuning (BSR) har chip(skal være den beste utenom org.) da får du 205 gamp. denne koster ikke mer enn 6.250,- ferdig montert og innstilt. da får du med sport-filter, men tilpasset JR konfilter og varmeskjold levers som "ekstra utstyr" og koster ikke mer enn 5-600..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var snakk om motorer og hk antall lenger oppe, og tenkte jeg skulle få litt klarhet i dette

 

B23ET 760tic83-85 173hk

B230ET 740/760tic 85-88 182hk

B230FT 740/760tic 87-89 (egentlig ET med Lh2.2 og kat) 156hk

B230FT 740/760tic 90-92 940tic 92-95 (litt usikker) 165hk

B230FK 940 (SE Turbo) "ltt" 95-98 135hk

B230FT 940 Turbo "ftt" 95-98 165hk

 

de to nederste er SAMME motor - eneste som skiller er wastegateklokken på turboaggregatet. Mener de lader henholdsvis 0,3 og 0,55 bar originalt...

 

tror dette skal stemme nokså bra... kom med korreksjoner om dere finner noe å hakke på sombrero

 

kan stemme dette her!! tror kansje jeg hørtes litt eplekjekk ut i forigge innlegg! men FT motoren i 940 blir levert med 135hk i de som hete LT, eller lpt på fint(low pressure turbo), og de som hetet rent TURBO hadde annen wastegateklokke som gav 165 hk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår