Gå til innhold

Hva som skjer når du blir tatt med trim!

Ranger emnet


znapp

Anbefalte innlegg

Originally posted by jumbomr2

Auda, leit aa hoere.

 

Problemet med boostkontrollere etc er at de ikke uten videre hjelper deg aa faa motoren til aa yte *mindre* gamp enn originalt. Fryktelig vrient aa faa en turbo til aa ikke lade i det hele tatt, spesielt paa mye turtall. Har hatt noen mr2-eiere som har proevd med lite hell.

 

 

Tull og tøys.. Det er bare å ikke stramme til wastegate armen så mye det..

 

Eksempel:

Lar jeg magnetventilen i min bil sleppe alt trykk til actuatoren så har jeg så vidt 0.4 bar

Om jeg så lar magnetventilen dumpe all luft til friluft så har jeg 1.4 bar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Breisladdern

Litt offtopic, men kom til å tenke på en ting.

Gjelder dette alle biler?

 

Jeg har en 75mod 242 som orginalt har 75-80hk nå sitter det kanskje 170+hk, (montert 2.3 turbomotor) Vil jeg kunne risikere en like stor bot? Jeg har jo i såfall trimmet med over 100%

Hei Kåre Beate. Som andre alt har sagt er din eldre enn 01.01.96 med god margin. Og som den volvo-kjenneren jeg trodde at du var, burde du ha visst at panservogna di er godkjent for 200hk slik den er, bare å få det gratis inn i vognkortet. Og hvis du slenger på ventilerte skiver foran får du 20hk til i bonus! Voilá! Og da kan du geipe til onkel Torvald og si æda bæda ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by znapp

Helikopter ja...

kongsvinger ja..

 

regga i 2002.. har hatt skilter på den hele tia ... så det er betalt engangsavgift etc etc.. men ikke for 204hk, men for 169hk...

 

og.. dem la på underkanta 10lapper i "bot" for at jeg blei tatt med det.. så i utgangspunktet var det 32 lapper jeg skulle betale for selve effektøkningen

 

 

hvordan i all verden får de det så dyrt?

på en NY bil er avgiften rundt regnet 1000kr pr hk over 180, og litt mindre på hestene under 180.. altså, om alle dine hester hadde ligget OVer 180hk så hadde det blitt ca 35.000 i bot.. noe som stemmer relativt greit.. men iom at bilen er tatt inn i 2002 har du fått NULL bruksfradrag... det kan da vel umulig stemme? pluss de 10.000 i bot..

 

eller gir de null fradrag om man blir tatt for det, men gir fradrag dersom man melder seg frivillig?

 

forøvrig skremmende at de fattet mistanke på trimming fra 169-204 hk... *grøss*

 

merkelig lik sum som engangsavgiften ved registrering men... :rolleyes:

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cosworth_pia

Men er bilen importert etter 96 så får effektberegningsavgiften (puh..) tilbakevrkende kraft. MAO er bilen importert 2000, og du trimmer den og blir tadd. Da må du betale avgift for trim som da bilen ble importert (2000). mao mye mindre fradrag. DYRT!

 

Blir du tatt må du betale avgift+straffeavgift og får ingen fradrag for alder....

gå inn på http://www.toll.no/ så kan du regne ut selv....

med økning fra 169 til 204hk på en bil importert i 01.012002 så blir det 26728,-

så her har han fått påslag for at han blitt tatt i "forsøk på å unndra avgift"

 

satsene er som følger på KW

 

kr 131,33 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,

kr 479,00 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,

kr 958,30 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,

kr 1621,68 pr. kW av resten (motoreffektavgift),

ergo over 130kw begynner det å bli dyyrt

 

i tillegg så flesker det seg på dersom du endrer til større slag volum og/eller høyere vekt

 

kr 10,04 pr. cm 3 av de første 1 200 cm 3 av slagvolumet,

kr 26,28 pr. cm 3 av de neste 600 cm 3 av slagvolumet,

kr 61,82 pr. cm 3 av de neste 400 cm 3 av slagvolumet,

kr 77,23 pr. cm 3 av resten (slagvolumavgift),

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med endring i en motorvogns avgiftsmessige status, menes enhver endring av motorvognen som gjør at den blir avgiftspliktig, kommer inn under en annen avgiftsgruppe uten hensyn til endringens omfang og varighet eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen,"

 

Hva menes med vesentlige tekniske endringer?

Jeg har en 2000 mod 320i importert i 2002. Hvis jeg setter på effektanlegg og åpent luftfilter, er dette vesentlige tekniske endringer? Må jeg ut med ekstra avgift da?

Hva med chip?

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod en liten artikkel om dette i siste ViMenn Bil.

 

Der var det snakk om hvilke regler som gjaldt og ikke gjaldt.

 

ViMenn hadde snakket med Siv Jensen, hun sa at for ALLE biler som var eldre enn 010196 skulle det IKKE betales avgift for høyere effekt/volum/vekt. Om ViMenn kunne dokumentere noe annet skulle hun se på det.

 

Det de da gjorde var å sende en mail til Tolvesenet som sa at dette gjaldt for ALLE biler som var registrert i Norge ETTER 010196.

 

Altså 2 regler om samme sak, hvor selvfølgelig den regelen som suger penger av folk er den som blir brukt.

 

Bruksfradrag blir forøvrig å regne i 10 år fra førstegangsregistrering i Norge, etter 10 år i Norge skal det derimot ikke betales for effektøkning.

 

Jeg venter spent på hva ViMenn Bil får til svar fra Siv Jensen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbotrille

Det stod en liten artikkel om dette i siste ViMenn Bil.

 

Der var det snakk om hvilke regler som gjaldt og ikke gjaldt.

 

ViMenn hadde snakket med Siv Jensen, hun sa at for ALLE biler som var eldre enn 010196 skulle det IKKE betales avgift for høyere effekt/volum/vekt. Om ViMenn kunne dokumentere noe annet skulle hun se på det.

 

Det de da gjorde var å sende en mail til Tolvesenet som sa at dette gjaldt for ALLE biler som var registrert i Norge ETTER 010196.

 

Altså 2 regler om samme sak, hvor selvfølgelig den regelen som suger penger av folk er den som blir brukt.

 

Bruksfradrag blir forøvrig å regne i 10 år fra førstegangsregistrering i Norge, etter 10 år i Norge skal det derimot ikke betales for effektøkning.

 

Jeg venter spent på hva ViMenn Bil får til svar fra Siv Jensen ihvertfall.

 

Wait, what?

 

Så hvis jeg har en bil som er førstegangsregistrert før 94 så slepper jeg å betale hvis jeg hiver på en chip og litt annet snacks?

1987 Audi 90 Quattro

1969 Volvo Amazon

Low class, low budget, high octane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jumbomr2

Auda, leit aa hoere.

 

Problemet med boostkontrollere etc er at de ikke uten videre hjelper deg aa faa motoren til aa yte *mindre* gamp enn originalt. Fryktelig vrient aa faa en turbo til aa ikke lade i det hele tatt, spesielt paa mye turtall. Har hatt noen mr2-eiere som har proevd med lite hell.

 

 

 

 

Nåja.. dette har aldri jeg hatt problemer med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MeSs

respekt!

MeSs

 

Det står ikke respekt for å prøve å kjøre fra politiet.

 

Men det står respekt av å kjøre fra bilene og motorsyklene så inni hampe ræva at man rekker å stoppe å fylle bensin for å deretter kjøre videre. Også respekt for å rekke å stoppe å skru av skilt før man før man fortsetter. Hadde det ikke vært for det jævla feige helikopter driten så hadde han kommet unna!

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

 

Det står ikke respekt for å prøve å kjøre fra politiet.

 

Men det står respekt av å kjøre fra bilene og motorsyklene så inni hampe ræva at man rekker å stoppe å fylle bensin for å deretter kjøre videre. Også respekt for å rekke å stoppe å skru av skilt før man før man fortsetter. Hadde det ikke vært for det jævla feige helikopter driten så hadde han kommet unna!

 

Hahaha! Genialt:)

 

RESPEKT!

På bil jakt

 

[86] Utslitt bruksbil ala riskoker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by afen

 

Wait, what?

 

Så hvis jeg har en bil som er førstegangsregistrert før 94 så slepper jeg å betale hvis jeg hiver på en chip og litt annet snacks?

Før 010196 uansett hvilket land den er registrert i.

 

Det er jo det som er så surt, importerer du en 25 år gammel bil idag, så må du betale avgifter for effektøkning som om bilen var registrert NY i år.

 

Det er her problemene i kommunikasjon ligger mellom Siv Jensen, som har en eller annen finanspolitisk tittel ting, og Tollvesenet.

 

Siv Jensen sier det skal gjelde fra bilens førstegangsregistrering, uavhengig av hvilket land det har vært i, mens Tollvesenet går utifra når den var førstegangsregistrert i Norge.

 

Det står som sagt en side om dette i nyeste Vi Menn Bil, mener reportasjen var skrevet av Geir Svardal, det er jo mulig å sende han en mail å høre om han har komt noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det begynt på ett nytt avgiftssystem i korridorene til Finansdep. (Uten at jeg skjønner hvorfor de skal ha noe med dette å gjøre .... i Sverige er det Samferdselsdep. som har med avgifter på bil å gjøre). Uansett, det skal viss etter sigende basere seg på renslighet og vekt, samt ett snev av sikkerhet.

Men da oppstår det ett rart problem her. La oss si at de innfører det nye systemet. 1.januar 2006 da. Så skal det altså være forbudt å trimme alle biler som er registrert i 10 års perioden 1996 til 2006, uten å betale mer i avgift, mens alle andre biler fritt kan det, så lenge man får det godkjent?

 

Nei, bilNorge altså. Etter å ha studert forskjellige partiprogrammer, som jeg ikke tror de fleste av dere som henger her gjør ...... synd forresten, blir det til at jeg stemmer på Siv Jensen's parti, ja. Det er de eneste som har noenlunde fornuftig politikk på de aller fleste områdene.

 

Jeg vil i allefall oppfordre alle til å stemme til valget neste år, slik at vi ikke får slike Politi-stat tendenser her når det gjelder bilinteressen vår!

 

Hva i helv*** skal dem bruke 8 - 10 milliarder på en Opra for, når bilNorge SKRIKER etter flere og større baner?

Minner i samme slengen om at den ny banen i Shanghai, med F1-standard kosta ....... 2.5 milliarder.

Altså, for samme summen som for 1 Opreabygg, kunne vi fått 1 F1-standard bane i Oslo, en i Bergen, en i Tronheim og en i Tromsø.

 

Bilder kan sees her:

http://www.icsh.sh.cn/en/photo/list.asp?id=12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

 

 

 

forøvrig skremmende at de fattet mistanke på trimming fra 169-204 hk... *grøss*

 

 

Som zerox sier så kjørte de så jævli i fra dem at de rakk og fylle bensin, og så og skru av skilter..

Snuten ville vel egentlig bare ha en sjekk av bilen og derfor fant de ut at det var mer gamp i den..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gisle

Nå er det begynt på ett nytt avgiftssystem i korridorene til Finansdep. (Uten at jeg skjønner hvorfor de skal ha noe med dette å gjøre .... i Sverige er det Samferdselsdep. som har med avgifter på bil å gjøre). Uansett, det skal viss etter sigende basere seg på renslighet og vekt, samt ett snev av sikkerhet.

Men da oppstår det ett rart problem her. La oss si at de innfører det nye systemet. 1.januar 2006 da. Så skal det altså være forbudt å trimme alle biler som er registrert i 10 års perioden 1996 til 2006, uten å betale mer i avgift, mens alle andre biler fritt kan det, så lenge man får det godkjent?

 

Nei, bilNorge altså. Etter å ha studert forskjellige partiprogrammer, som jeg ikke tror de fleste av dere som henger her gjør ...... synd forresten, blir det til at jeg stemmer på Siv Jensen's parti, ja. Det er de eneste som har noenlunde fornuftig politikk på de aller fleste områdene.

 

Jeg vil i allefall oppfordre alle til å stemme til valget neste år, slik at vi ikke får slike Politi-stat tendenser her når det gjelder bilinteressen vår!

 

Hva i helv*** skal dem bruke 8 - 10 milliarder på en Opra for, når bilNorge SKRIKER etter flere og større baner?

Minner i samme slengen om at den ny banen i Shanghai, med F1-standard kosta ....... 2.5 milliarder.

Altså, for samme summen som for 1 Opreabygg, kunne vi fått 1 F1-standard bane i Oslo, en i Bergen, en i Tronheim og en i Tromsø.

 

Bilder kan sees her:

http://www.icsh.sh.cn/en/photo/list.asp?id=12

 

 

Kan ikke si meg mer enig. du burde lage en ny tråd om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår