Gå til innhold

Motorstopp under kjøring..?

Ranger emnet


Novice

Anbefalte innlegg

Bil: Saab 900 - 85 modell

Problem: Motorstopp under kjøring

Motoren bare stopper mens man kjører, spesielt mens man enten girer ned og/eller hvis motoren "bakker" (eller bare kjører på et lavt turtall). Går helt fint å starte bilen og det virker som om den fungerer helt fint om den bare har litt turtall og/eller gass (og/eller chåk). Men når man skal gire ned, bremser, setter bilen i fri, osv.. og det ikke passer at den stopper, så vil den stoppe (men når jeg parkerer bilen så vil den aldri stoppe av seg selv). Men jeg skjønner ikke helt hvorfor den har lyst å stoppe når man girer og ikke når man triller ned en bakke med bilen i gir og på tomgang? Hvis jeg kjører i 15 minutter så har motoren lyst å stoppe (eller stopper) ca 2-3 ganger og da kun etter at chåken er avskrudd. Jeg klarte 2 av de 3 gangene å hindre den i å stoppe med å gi gass da jeg såg at det startet å lyse i displayet (på batteri-tegnet og et annet et, som normalt kun lyser når man starter bilen).

 

Bensinfilteret

Jeg mistenker at det må/burde være noe med beinsinfilteret siden den tross alt går kjempefint og normalt med høyt turtall og litt gass (eller chåk)..?

 

Tomgang

Kan det at bilen bakker litt "lavt" være en grunn til dette (eller en av grunnene)?

 

Tennplugger

Kan disse ha noe å si? Eller?

 

Tennpluggledninger

Kan disse ha noe å si? Eller?

 

Generator

Jeg tror ikke det er denne, da bilen jo starter helt greit.

Eller kan denne ha noe å si?

 

Kjøleveske??

Det var litt lite kjøleveske på bilen, mistenker at denne har forduftet på en litt uønsket måte og hastighet. Fylte etter ny, men det gjorde ikke noe med problemet.

 

Ellers?

Er det ellers noe som kan være grunnen til dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har samme problem i serran.. mistenker at det rett og slett er tomgangsturtallet.. at den ikke klarer å holde motoren i gang, siden den bare ligger på 500rpm på tomgangsturtall...

 

sjekk om turtallet er for lavt på tomgang, og prøv å justere dette.

det kan hjelpe.-..

Ford Sierra 2.0CL '88

 

X - BMW 320i 86' "Stovner Edition"

X - Peugeot 605 Sli 2.0i '90

X - Ford Sierra XR4x4 2,8i '86

X - Ford Sierra sedan 2.0i '89

X - Ford Granada 2.3L '83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene.. (og tar gjerne i mot flere).

 

Skal se hva jeg finner ut, men synes dette er ganske rart da den både starter og bakker helt fint når jeg skal parkere. Hehe.. nesten slik at jeg mistenker den for å vite når jeg ikke vil at den skal stoppe..

 

Kan kondensfjerner i bensinen hjelpe litt på problemet?

Vi har hatt et veldig varierende vær her de siste ukene (regn, sol, varmt, kaldt, snø).

 

Ellers vurderer jeg å sjekke fordelingslokket og tennpluggene/ledningene, men ser det ikke som sannsynlig at det er noe galt der når bilen starter helt fint.

 

Heller mest mot for lavt turtall ved tomgang og/eller at den ikke klarer å dra rundt "ett-eller-annet" når motoren ikke går hardt nok mens jeg kjører. Kan dette ha noe med generatoren og/eller batteriet å gjøre?

 

Flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har jeg opplevd dette siden august da jeg var påvei hjem til Oslo fra Göteborg i min Escort.

 

Etter ei overnatting i Særp, starta den som normalt og vi kjørte videre langs ruta vi hadde sett for oss å kjøre, og etter omlag ei mil så kutta den uten noe som helst forvarsel.

 

Altså etter at motoren hadde fått sin arbeidstemperatur å jobbe med.

 

I våres måtte jeg kjøre med choke'n på hele tia, fordi den ikke ville gå på tomgang og mekanikera på jobben til frua mente det var tenninga som var justert feil. Greit nok, jeg gikk fra å fylle fuel annen hver dag til å kjøre nesten to fulle uker pr. tank, etter at de hadde justert tenninga mi...:eek: Snakk om budsjettbesparelser !

 

Men nå er det tenningsmodulen som ikke gir rekti strøm der og&eller når den skal.

 

Bestillte hos økonomideler i Frexta til rundt 500,- så det er en grei sak. Kjøpte fordeleren i samma slengen siden den har gått siden bilen var ny og bl.a er full av irr og faenskap, gidder jeg ikke vente på at den skal ryke helt (har rydda unna irr der tidligere). Ford skulle ha 5000,- for fordeleren, Fredrikstadfolket rett over 2 laken...

 

Håper du får nyttig inputs av detta.

 

mvh,

Yngve S

bytta startbatteri og startmotor, komplett fordeler og tenningsmodul, kabler fra coil via fordeler til plugga, frontruta, høyre baklyktglass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår