Gå til innhold

To nybegynner spm.

Ranger emnet


Camryfellow

Anbefalte innlegg

Kan veldig lite om bilstereo og sånn men spm. er som følger:

 

Hva er selve forskjellen på oppbyggningen till vanlige bass element og sub element? Vet dette med frekvenser og lydbølger osv, men er det noe forskjell i materiale eller slikt. For å si det på en enkel måte, hvorfor kan ikke et vanlig bass element spille like lavt som et sub element? (dumt sagt)

 

En annen ting også bare for nyskjerrighetens skyld. Hvor tar radioen signaler fra i bilen hen når man setter på sånn Lw (antar lav frekvens)....

 

Dette er kanskje mindre interessant for andre, men heller for den som vet, har lyst å skrive litt, og kaster gjerne bort litt tid på en lurendekiddie

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster gjerne bort litt tid på en undrende! Som man spør får man svar, som det heter :)

 

Svaret kommer litt an på hva du definerer som basselementer og hva du definerer som subelementer..

 

En måte å se det på, er at basselementer kan spille høyere opp i frekvens enn et subelement (typisk 1500-2000hz mot 150-400hz).

 

En annen måte kan være å se på gjengivelsen av de laveste tonene. I en bil forsterker kupèen de laveste frekvensene ganske mye, slik at man (avhengig av bil, element, osv.) kan oppnå en relativt pen og godt lydende frekvenskurve ved å benytte lukkede kasser med høy avrullingsfrekvens (60-70hz). Ettersom bilens forsterkning er omvendt proposjonal med kassens avrulling, blir resultatet som sagt relativt pent og rett. Den boomete bassen man hører i så altfor mange biler, kommer rett og slett av "feil" avstemte kasser, hvor bassporten f.eks. forsterker frekvenser rundt 40-60hz, i tillegg til at kupèen gjør akkurat det samme. Resultatet blir en enorm peak rundt 40-60hz...

 

Med tanke på materialer trenger det ikke være noen forskjell, men man må jo såklart dimensjonere litt grovere på subelementer ettersom belastningen jo også er mye større. Ting som er anderledes på et rent subelement er gjerne;

-øvre oppheng (stort/enormt for å tillate maksimal slaglengde),

-spider (gjerne progressiv for å kontrollere store utslag best mulig)

-magnetsystem/svingspole (høye lydtrykk ved lave frekvenser trenger MYE kraft)

-membranen er som oftest også tyngre (lavere Fs, høyere Mms)

-magnetsystemet og kurven kan være aerodynamisk utformet for å bedre "luftflow" ved store utslag

 

Samtidig må man huske på at det er masse variabler som spiller inn her. Som sagt forsterker kupèen frekvenser under ca. 100hz, så et element med relativt høy Fs (35-45hz), kombinert med lav Qts (typisk 0.20-0.27) i kritisk avstemt lukket kasse (Qt=0.5) gir i teorien en faste og detaljert bass, mens et element som er designet til hjemmebruk (Fs rundt 20-27hz, Qts >0.40 [for lukket kasse] og med mindre magneter/svakere BL]) i en typisk bilkupè vil gi en boomete, grøtete og unøyaktig bass.

 

Dessuten er det sikkert også endel jeg har glemt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg noe smartere ja, men er ikke helt med på alt. Lar det ligge da jeg blir mer og mer den grøten du prater om.. hehe. Noen som vet grunnen til det andre jeg lurte på?

Takk skal du ha forresten

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ePiFaNT

Jeg kaster gjerne bort litt tid på en undrende! Som man spør får man svar, som det heter :)

 

Svaret kommer litt an på hva du definerer som basselementer og hva du definerer som subelementer..

 

En måte å se det på, er at basselementer kan spille høyere opp i frekvens enn et subelement (typisk 1500-2000hz mot 150-400hz).

 

En annen måte kan være å se på gjengivelsen av de laveste tonene. I en bil forsterker kupèen de laveste frekvensene ganske mye, slik at man (avhengig av bil, element, osv.) kan oppnå en relativt pen og godt lydende frekvenskurve ved å benytte lukkede kasser med høy avrullingsfrekvens (60-70hz). Ettersom bilens forsterkning er omvendt proposjonal med kassens avrulling, blir resultatet som sagt relativt pent og rett. Den boomete bassen man hører i så altfor mange biler, kommer rett og slett av "feil" avstemte kasser, hvor bassporten f.eks. forsterker frekvenser rundt 40-60hz, i tillegg til at kupèen gjør akkurat det samme. Resultatet blir en enorm peak rundt 40-60hz...

 

Med tanke på materialer trenger det ikke være noen forskjell, men man må jo såklart dimensjonere litt grovere på subelementer ettersom belastningen jo også er mye større. Ting som er anderledes på et rent subelement er gjerne;

-øvre oppheng (stort/enormt for å tillate maksimal slaglengde),

-spider (gjerne progressiv for å kontrollere store utslag best mulig)

-magnetsystem/svingspole (høye lydtrykk ved lave frekvenser trenger MYE kraft)

-membranen er som oftest også tyngre (lavere Fs, høyere Mms)

-magnetsystemet og kurven kan være aerodynamisk utformet for å bedre "luftflow" ved store utslag

 

Samtidig må man huske på at det er masse variabler som spiller inn her. Som sagt forsterker kupèen frekvenser under ca. 100hz, så et element med relativt høy Fs (35-45hz), kombinert med lav Qts (typisk 0.20-0.27) i kritisk avstemt lukket kasse (Qt=0.5) gir i teorien en faste og detaljert bass, mens et element som er designet til hjemmebruk (Fs rundt 20-27hz, Qts >0.40 [for lukket kasse] og med mindre magneter/svakere BL]) i en typisk bilkupè vil gi en boomete, grøtete og unøyaktig bass.

 

Dessuten er det sikkert også endel jeg har glemt :D

 

ikke så galent svart dette her Thomas. Skulle ikke vært dum du:D ;)

 

Det er derimot noen ting jeg vil kommentere.

 

Det hersker mye rot rundt defineringen av disse. Selv syntes jeg det blir mer riktig å definere elementet etter hvilken funkjon det har i en gitt applikasjon.

 

Det finnes selvsagt elementer som kun egner seg for bruk under 60Hz, men det er fortsatt et basselement. Satt i riktig funkjon, vil det da fungere som subwoofer.

 

Stort kraftig element med høy masse, er heller ingen garanti for dyp bass. Se bare i "nå-skal-vi-se-hvem-som-spiller-høyest" konkurranser. Det er store kraftige elementer, men mange av dem år ikke særlig dypt i en slik applikasjon.

 

Derfor vil definisjon etter funksjon være mer riktig måte å skille på.

 

 

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

 

La merke til at jeg hadde glemt å kommentere noe.

 

Det siste avsnittet ditt vedrørende T/S parametre er desverre feil.

 

Det lydmessige resultatet vil avhenge av forholdene elementet arbeider under. Middels Q verdier og lav Fs er ødvendigvis ikke feil.

Forskjellen ligger i at et element med lav Qt i trykkammer ruller av tidligere enn et annet med høyere Qt. Dette trenger nødvendigvis ikke å være negativt. Det gjelder bare å finne det riktige system Q'et for applikasjonen. Husk også at Qt påvirkes av elementets fjæringsstivhet. Derfor trenger ikke noe høye Q verdier bety liten magnet. Det kan like gjerne bety høy bevegelig masse, og dermed stivt oppheng.

 

Alt avhenger av hvordan man utnytter de parametre man har til rådighet. Intet blir bedre enn det svakeste ledd, og desverre er det ofte slik at installatøren kan være det svakeste ledd.

 

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Camryfellow

Kan veldig lite om bilstereo og sånn men spm. er som følger:

 

Hva er selve forskjellen på oppbyggningen till vanlige bass element og sub element? Vet dette med frekvenser og lydbølger osv, men er det noe forskjell i materiale eller slikt. For å si det på en enkel måte, hvorfor kan ikke et vanlig bass element spille like lavt som et sub element? (dumt sagt)

 

 

Har drevet med bilstereo noen år og aldri hørt om forskjell mellom basselement og subelement, det må bare være ulike terminologi på det samme, nemlig en basshøyttaler. Noen snakker også til stadighet om subbass, dette er feil. Subbass er tonene under det som det menneskelige øret kan oppfatte og ingen høyttaler.

 

Derimot så kan ulike basshøyttalere fungere på totalt ulike måter i ulike kasser og med ulikt delefilter, slik at en bass vil spille opp til 1000 hz mens andre jobber kun under 100 etc. Også vet jeg at enkelte produsenter lager bassere som kun "funker" under en viss frekvens, f.eks til SPL-bruk (MTX RFL f.eks?) :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subbass kan vel komme fra en høytaler selvom mennesket ikke kan høre subbass, poenget med subbass er vel det breømte "trykket" altså vibrasjonene vi føler og ikke hører....

 

Long wave er en annen måte å sende ut radiosignaler på, noen steder i verden (velger å skrive dette fordi jeg ikke er helt sikker på hvor) sender de på andre frekvensbånd en de som brukes i norge de bruker også andre modulerings metoder am/fm ettersom radioene masseproduseres lages alle tilnærmet likt (med unntak av scanningdelen, oddetall og partall) slik at noen av funksjonene du finner på radioen din er tilnærmet ubrukelige i denne delen av verden. De som derimot har kjøpt den samme radioen et helt annet sted kan bruke disse funksjonene men, (som oftest) ikke di vi bruker.

 

Håper dette var forståelig

 

Mvh

 

Corbin KloVnen

- Ford Mondeo stv. 2.0 16v -95 mod

X Ford Courier 1.3 illsinte liter -97 mod

X Ford Escort 1.8 Si sen -95 mod

X Ford Fiesta 1.1 enda sintere liter -85 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dum som glemte å legge til at hvorfor jeg lurte på det med de radiobølgene, er at den da tar no sted fra motoren siden det endres med turtallet i en slags spesiell lyd.. Det må da være vanlig?.. hadde det på forrige radioen og.. Det står: "Lw 156"

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår