Gå til innhold

Kvitrelyd på rallybil

Ranger emnet


Audi quattro turbo

Anbefalte innlegg

Originally posted by henningl

TS og Ruud kjører vel med dumpventiler også....

 

Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom?

 

 

Når gassspjeldet lukker dannes det overtrykk, som slår tilbake og også dermed åpner wastegate-spjeldet, dette tverråpner, lukker tverråpner, lukker.. akkurat som en kastanjett, fordi det presses opp av trykket, trykket går ned, spjeldet lukkes, og trykket går opp igjen og wastegaten går opp igjen.. I tillegg lager det fjærbelastede staget (som er skyver på wastegaten) en slags marsvinlyd når det presses inn i actuatoren. Gjenta bevegelsen et par ganger i sekundet og du har wastegatekvitring.. tji-tji-tji-tji.. På de fleste biler hører du det ikke, med åpent luftfilter er det mulig å høre på enkelte biler. Rallybiler kjører nok trykk til at det kan bli ganske høyt..

Hipp hurra Henning!!!Som jeg skulle sagt det selv!!!Lyden høres veldig godt på for eks. Cossier som har turbo med innebygd wastegate som kjører høyt trykk.

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom?

 

Restriktor på rallybiler sitter mellom turbo og luftfilter.

Detaljer her

 

 

Carlos Sainz og Toyota ble tatt for juksing med restriktor i 95. De hadde montert den slik at den slapp inn falskluft ved høyt trykk.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

TS og Ruud kjører vel med dumpventiler også....

 

Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom?

 

 

Når gassspjeldet lukker dannes det overtrykk, som slår tilbake og også dermed åpner wastegate-spjeldet, dette tverråpner, lukker tverråpner, lukker.. akkurat som en kastanjett, fordi det presses opp av trykket, trykket går ned, spjeldet lukkes, og trykket går opp igjen og wastegaten går opp igjen.. I tillegg lager det fjærbelastede staget (som er skyver på wastegaten) en slags marsvinlyd når det presses inn i actuatoren. Gjenta bevegelsen et par ganger i sekundet og du har wastegatekvitring.. tji-tji-tji-tji.. På de fleste biler hører du det ikke, med åpent luftfilter er det mulig å høre på enkelte biler. Rallybiler kjører nok trykk til at det kan bli ganske høyt..

 

 

Der kom det endelig en bra forklaring på det =)

 

Er det å få skrevet det =)

 

;)

BMW POWER - GO FAST!

www.bmwpower.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

TS og Ruud kjører vel med dumpventiler også....

 

Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom?

 

 

Når gassspjeldet lukker dannes det overtrykk, som slår tilbake og også dermed åpner wastegate-spjeldet, dette tverråpner, lukker tverråpner, lukker.. akkurat som en kastanjett, fordi det presses opp av trykket, trykket går ned, spjeldet lukkes, og trykket går opp igjen og wastegaten går opp igjen.. I tillegg lager det fjærbelastede staget (som er skyver på wastegaten) en slags marsvinlyd når det presses inn i actuatoren. Gjenta bevegelsen et par ganger i sekundet og du har wastegatekvitring.. tji-tji-tji-tji.. På de fleste biler hører du det ikke, med åpent luftfilter er det mulig å høre på enkelte biler. Rallybiler kjører nok trykk til at det kan bli ganske høyt..

 

 

Er du seriøs her ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by S4 2.2TQ

jeg drar opp igjen denne topicen fordi jeg kjenner en med audi s3, han har sånn kvitrelyd, han har kun montert et annet filter. jeg så det med mine egne øyne mens han forklarte.

 

Mange audier har avlastningsventiler som har sett sine beste dager.. De får visst ofte en lignende lyd ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklaringen min var seriøst ja... saken er ferdig diskutert.. basta bom.

 

En sliten avlastingsventil kan gi samme lyden... ikke at det er ventilen som gir lyden i seg selv, men at en sliten avlastingsventil kan få wastegaten til å klapre mer..

 

Kjør med åpent luftfilter og steng vakumslangen på avlastningsventilen (dumpventilen), så får dere lyden. høres ut som et marsvin eller hissig lemmen.

 

 

Og tenningsbank høres ut som en blikkboks med erter.. skranglelyd.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt en wastegate lage slike lyder! Dessuten er det avhengig om du har hentet styretrykk til wastegaten før eller etter spjellet om den står open eller lukket når du stenger gassen. Dersom du har hentet styretrykket i plenumkammeret vil wastegaten få vacuum, og dermed være lukket, når gassen stenges, og dersom du har hentet det fra kompressoren (noe som er det vanligste originalt) vil den stå pip åpen til trykket har roet seg.

 

Den lyden som kommer ved høyt trykk og gassavslag når avlastningsventilen er bortkoblet/mangler er lyden av at luften ("trykkbølgen") presses tilbake gjennom kompressoren da den ikke har noen annen vei å gå! :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

forklaringen min var seriøst ja... saken er ferdig diskutert.. basta bom.

 

En sliten avlastingsventil kan gi samme lyden... ikke at det er ventilen som gir lyden i seg selv, men at en sliten avlastingsventil kan få wastegaten til å klapre mer..

 

Kjør med åpent luftfilter og steng vakumslangen på avlastningsventilen (dumpventilen), så får dere lyden. høres ut som et marsvin eller hissig lemmen.

 

 

Og tenningsbank høres ut som en blikkboks med erter.. skranglelyd.

 

Hissig marsvin eller lemmen??????

 

Hehehe - en skikkelig dyrekjenner du Henning!

Thomas

07 Commander 3,0 CRD 7 seter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår