Gå til innhold

Kvitrelyd på rallybil

Ranger emnet


Audi quattro turbo

Anbefalte innlegg

Greenrallye har rett. Det du hører er lydbølger som lages når luften treffer stengt spjeld og kommer tilbake. Husker jeg sto helt inntill banen og tok bilder av en Cosse under NM i bakkeløp her i Bergen i fjor, den lyden er så skarp at det gjør du bare en gnag uten hørselvern! Snakket med han etterpå, og han påsto det samme som greenrallye.

 

Ettersom rallybiler ikke kjører med dump så er det i alle fall ikke den :)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som skjer er at når den komprimerte luften møter et stengt gasspjell og det ikke er noen dump-/avlasningsventil som slipper ut luften, vil volumet av den komprimerte luften øke etter som kompressorhjulet sakner farten og ikke klarer og opprettholde trykket mot det lukkede spjellet. Luften blir da presset tilbake gjennom kompressorhjulet, og avhengig av kompressorhjulets/husets utforming vil du få en "kvitrelyd" da trykkpulsen "kuttes" opp av kompressorhjulet på vei tilbake. (blir nesten som ei fløyte).

 

Kjører man med åpent luftfilter vil denne lyden bli høyere på samme måte som man hører spool-up lyden bende også.

 

Og dette er absolutt ingen lyd man vil ha da det er en enorm belsaning på turbon. Har sett filmer der akselen bøyer seg skikkelig av motpresset, og dette er en enorm påkjenning på lagrene. Faren er at lagrene eller akslen ryker, eller at kompressorhjulet tar i huset til slutt, og skiten havarerer.

 

Da er det bedre å invistere i en skikkelig stempel dump-ventil og legge inn en del skims i denne. Ikke helt samme lyden, men kul nok, og vesentlig sunnere for turboen! ;)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

Den lyden som kommer ved høyt trykk og gassavslag når avlastningsventilen er bortkoblet/mangler er lyden av at luften ("trykkbølgen") presses tilbake gjennom kompressoren da den ikke har noen annen vei å gå! :)

 

Eller når audi ventilen har sett sine bedre dager ;)

 

Det er trykkbølgen mener jeg og ja... Men nå har det seg slik at noen få dumpvalves har en lignende særegen lyd, men det er vel tilfeldig, og neppe gunstig hvis en snakker om effektivitet.. da vil du jo dumpe MAKS uten noe struping som da gir rare lyder...

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

...da vil du jo dumpe MAKS uten noe struping som da gir rare lyder...

 

Tja her finnes flere forhold: Av hensyn til turboens arbeidsforhold og holdbarhet er det en fordel å dumpe mest mulig, men rent responsmessig er det en fordel med en viss motstand for å opprettholde et visst trykk og luftmengde i rørene/intercooleren.

 

Det er derfor man også bør montere en dump-ventil så nærme spjellhuset som mulig slik at ikke luften fra intercooler/rør må snu og strømme tilbake for å dumpes.

 

Og en liten, hardt skimsa stempel-dumpventil på høyt trykk (f.eks Turbo XS S) gir en kjempekul plystre lyd, og avlaster akseptabelt dersom man ikke lader med høyt volum (stor turbo - høy effekt). Mange tror at jo større ventil jo høyere lyd, og blir skuffet når det er så vidt de hører et lite pip eller susjh fra ventilen.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rally Golf og jeg mener samme greia, ja...

 

Det verserer nok mange "forklaringer" på denne lyden og "wastegatelyd" er en av dem. Wastegaten kan i "beste fall" prestere en hissig hveselyd på full fres, men dersom de er koblet inn på det ordinære eksosanlegget hører man sjelden noe til dem i det heletatt.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

Det er derfor man også bør montere en dump-ventil så nærme spjellhuset som mulig slik at ikke luften fra intercooler/rør må snu og strømme tilbake for å dumpes.

 

Tja.. om du tror luften SNUR i røret og vender tilbake til dumpen for å dumpe, ja da viser du jo bare hvor mye du skjønner av fysikken rundt dette. Røret tømmes jo faktisk ikke for luft, når dumpventilen åpnes blir det ikke et komplett vakum inni røret akkurat vel? (noe som er nødvendig dersom luften ved spjeldhuset skal kunne vandre ut dumpventilen helt bak ved turbo). Det er selvfølgelig luften som turboen produserer som unslipper via dumpventilen, dette hindrer den å presse mer på luften som allerede eksisterer fremover i rørene. Simpelt forklart: om du drar ut proppen i et badekar et halv sekkund er det ikke vannet lengst bort som forsvinner ut avløpet. Gutta som påstår at det er best å plassere dumpventilen på varm side pga at her er trykket høyest, et godt eksempel på samme misforståelsen; riktignok er trykket høyest ved fullgass og åpent gassspjeld, men i det spjeldet stenger er ikke dette en sannhet lenger. Og så er det dem som påstår at trykket er høyest ved gassspjeldet pga at luften stoppes og "blir samlet opp" her.. like tullete... Å påstå at trykket er forskjellig i to ender av samme rør henger rett og slett ikke på greip (annet enn dersom røret skulle hatt en stor lekasje i ene enden og en trang innsnevring på midten, noe som er tilfelle med tanke på åpent gassspjeld og trang intercooler).

 

Denne diskusjonen er det like greit å slutte av.. her sitter vi en haug med folk og later som om vi har peiling.. halvparten har ikke turbobil en gang, enda mindre peiling har vi på fysikken rundt gassers oppførsel under trykk.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting her Henning.

Det med at luften 'snur'..

 

Luften er jo komprimert, så når det blir en åpning til atmosfære, vil den strømme ut der, ikke sant?

Og i og med at den er komprimert, typisk til det doble trykket (1bars overtrykk), vil luften 'strekke' seg ut i røret mot åpningen til luft (dumpventilen).

 

Og er dumpen da rett ved spjellet, vil strømningsretningen ivaretas, da luften går riktig vei.

 

Så luften 'snur' til en viss grad.

Man trenger ikke et komplett vakuum, men en forskjell i trykk, og det har man ved at absoluttrykket i røra er 2 bar, og ute er det ca 1 bar.

Holder ikke dette vann da?

:rolleyes:

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes henningl skal begynne med blandt annet å lese Edlunds kompendie om turboladning. :mad:

 

Det er helt klart forskjellig trykk i "de to endene" da det er noe som heter trykkfall og temperatureffekt! Trykket er størst VED TURBOEN (det er bare å koble på to målere, en på kompressorhuset og en ved spjellet, og se)

 

For øvrig har eirikoo helt rett i at det er pga trykkforskjellen på luften i røret og ute som skaper en volumstrøm bakover om dumpventilen sitter nærme turbon (2 bar luft er dobbel masse av 1 bar luft)!

 

Ellers så kan jeg love deg at vi har en turbobil! (+ en motorsykkel!) :D

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forenklet litt for at det skulle være lettere å forstå.. som erik sier så "strekker luften seg"... Så noe vil unslippe tilbake igjen, men siden turboen fremdeles presser på vil mesteparten av luften komme derfra.

 

V-Racing.. tror du misforstod meg litt.. Når luften er i bevegelse i røret er det trykkforskjeller (kan være ganske store også), men når spjeldet stenger, stopper luften å strømme gjennom røret vil trykket utlignes hele veien. Overgangen til likt trykk gjennom røret er nok ikke momentan da trykket må utlignes på begge sider av intercooler, men det er nok vesentlig kjappere enn det tar for dumpventilen å åpne seg. Om du klarer å registrere den tiden det tar å utligne trykket med to trykkmålere er du flink ;)

 

Beklager at jeg var unøyaktig, men jeg prøver bare å forenkle ting så vi blir ferdig med denne tulle-diskusjonen. Om man skal drive å pirke borti hver eneste påstand med tanke på å finne noe som kan tolkes som feil, ja da kommer man ikke langt :D

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enige at vi stopper her ;) Vi kunne vel fortsatt diskusjoner i det uendelige om luftstrømnig/retning/dumping og fysikken rundt dette, men er redd det ville vært for veldig spesielt interesserte.

 

Er selv veldig detaljorientert og har tendenser til å henge meg opp i alt mulig rart når det gjelder teknikk. Dere får bære over med meg. :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Eiriko der.

Det er slike diskusjoner som gjør at jeg faktisk gidder å følge med på dette forumet.

Ikke de patetiske kranglene om hvem som skal drepe hvem osv... :rolleyes:

 

Jeg jobber i et miljø som er kjemisk fritt for bilinteresserte så disse innleggene som faktisk har noe med teknikk og gjøre er gull.

Spes når mange av de som skriver her har råpeiling :)

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd? :D

 

Noe forteller meg at dersom du TØR å lade uten hverken wastegate eller dumpventil vil denne lyden bli særs fremtredende... ;)

 

Ok, klarer ikke å la dette ligge da lyd faktisk er en STOR del av kjøreopplevelsen:)

 

Dersom man kjører med åpent luftfilter slik at man hører spool-up lyden skikkelig (den økende, hvinede lyden av en turbo som begynner å lade), samt den litt avrundede og noe fresende eksoslyden gjennom et 3" eksosanlegg uten kat. og med bare en lyddemper, og lyden av en funksjonell dumpventil ved giringer/gassavslag, så har man lyder nok til å gjøre kjøreopplevelsen til nærmest en seksuell opplevelse :cool:

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår