Gå til innhold

rhd 91 mod. Rx7

Ranger emnet


kaizer

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer sterk denne bilen, men jeg har veldig lite peil på wankel.

 

Har fått tilsendt bilder av Frank Ove på en rhd som frister veldig, men er usikker når jeg kjenner så lite til disse bilene.

 

Har en mx6 som forsvinner nå i slutten av måneden, og hadde i utgangspunktet tenkt meg en gt-r igjen, men har veldig lyst på wankel.

 

Hva er potensialet i en slik motor? er det 13b? hvordan er girkassene?

 

Setter pris på all info.

 

-R-;)

Renault Espace 2,2 dt. Litt mods.

x 323 GT-R

x Mx6 2,5 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Potensiale: Tja, bør vel tro at det kan plukkes ut den effekten du vil ha, det spørs bare hvor mye du vil legge i det! Er det en original Turbo II, kan du selv med simple mods som eksosanlegg, bedre luftfilter, fuelcut og litt mer ladetrykk få ut 250+ driftsikre hester. Hovedsaken med Wankel er at den må få lov til å bli varm før den belastes hardt og man må være nøye med vedlikeholdet!

 

2. Girkasse? Ser at du har hatt GT-R før og skjønner at du kan ha mistet litt trua på Mazdakassene! Vel, Simtech bruker en Turbo II girkasse i sin 500 hester, og den gutten BRUKER bilen! Så lenge du holder deg til moderat effekt bør ikke kassa by på noen problemer!

 

3. Ja, det er en 13B motor så lenge bilen er original!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det står luftfilter og ny eksos på denne så da er det vel tatt litt mer ut av den. Hva er orginalt trykk på disse? Kjenner en med en fd og etter det jeg husker så ladet den vel ikke mer enn 0,5. Men det er vel kanskje litt mer på fc'n eller hur?

 

Apexer hadde vært fint å fått forklart hva er for noe. Går ut i fra at det ikke er no reg.reim på disse motorene som jeg trenger å tenke på? Hvor er den beste plassen å lese om wankel?

 

Det ble mye spørsmål på en gang det men det er vel noen der ute som brenner etter å få misjonere litt?

 

-R-;)

Renault Espace 2,2 dt. Litt mods.

x 323 GT-R

x Mx6 2,5 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apexer er små blader som sitter ytterst på rotoren , kan sammenlignes med stempelringer på vanlig stempel motor.

rotor.jpg

 

 

 

Nermere info om wankel motorens oppbygging finnes her.

http://www.norskwankelregister.com/wankel.htm

 

Er også en mer detaljert beskrivelse på http://www.howstuffworks.com på auto.

- 1980 RX-7

zoooooooom, br br br *bang* !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe registerreim nei, motoren har jo ikke noe register! Ikke har den ventiler, kammer, og annet rusk og rask som finnes på en vanlig otto! 13B motoren består i hovedsak av to kammer, med hver sin trekantskive inni, se bilde. Skivene roterer rundt en eksenteraksling, les veiv, som igjen overfører kraften ut fra motoren.

 

Apexene er det som "tetter" forbrenningskammeret, kan godt sammenlignes med stempelringer for enkelhets skyld.

 

Skal du ut og kjøpe 2.gen RX7 er det for det meste en veldig bra bil. Sjekk om motoren ryker svart ETTER oppstart, alle wankelmotorer slipper ut litt svartrøyk når de startes opp og det er ikke farlig. Ryker den derimot under vanlig gasspådrag kan det være både turboen, eller apexene som er dårlige.

 

Anbefaler at du tar med deg noen som har peil på wankel når du skal kikke på bilen. Ellers er det vel ikke så mye som skiller en RX7 fra andre biler.

 

Ta en titt på http://www.rx7club.com, der finner du det meste av informasjon ved å søke på forumet!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by phower

Litt off topic, men fikk et spørsmål i dag som jeg ikke kunne svare på, siden det ikke er register på noe vis, hvordan vet da motoren når den skal slippe inn luft og bensin, når den skal tenne og når den skal slippe ut eksos?

 

Hei.

 

Ser du på en wankelmotor, så ser du porter. De er plasseringen av disse som i forhold til hvor rotoren befinner seg, som bestemmer når det kan gå bensin/luft inn i motoren, og når eksosen skal ut. Volumet rundt rotoren er også i konstant forrandring (kompresjon/ekspansjon), og dette spiller jo også inn.

 

Det er kanskje enklere å tenke på en wankel som en 2-takts motor?

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår