exsodius Skrevet Oktober 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2004 Bilen fylte 1 år og girboksen var helt nydelig. Men så merket jeg at 2 gir ble ekkelt og gire med, akkurat som om girspaken får 2 rykk når du girer. Lurer på om dette kan være syncronringen eller noe annet? Hvordan er det med garanti på dette. Kan jeg kreve ny girboks eller reparasjon av girboks? Går det an å justere dette bort? Det går bra og gire ned fra tredje til andre gir, men det er fra første til andre som er problemet. Forøvrig så har jeg vært forsiktig med giringen, ingen rallykjøring. Men det går jo heller ikke an med en 1.6 Noen som vet om girboksen til fokus er den samme som gamle eskortene? Bilen har 3 års garanti. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Oktober 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2004 Dette går nok på reklamasjon det ja.... Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Oktober 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2004 hey! vell om det er synkroniseringsringen ville du hørt lyden av to tannhjul som kraper mot enannen når du girer... samme lys om kommer om du ikke clutcher når du girer... virker ikke som om det er det etter din forklaring.... send bilen inn på verksted å be de sjekke girkassa di du ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2004 Mener det er dobbel synkronisering på denne(trur), så tviler på synkronisering, men kanskje en plass i giroverføring.... Og man får ikke nødvendigvis skrapelyd ved dårlig synkring. Ville hørt på Ford, hvis det ikke er veldig ille så er det vel lett å bagatellisere det, men da har du uansett prøvd, og har det å slå i bordet med senere med større problemer. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Oktober 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2004 Takk for svar! Ja det med skrapingen skjønner jeg. Som jeg har forstått så er det conen på syncronringen som bremser ned tannhjulet. Det jeg lurer på er om kansje s.ringen har sprukket, slik at den ikke bremser mer. Hvis denne delen skal skiftes er det da normalt og skifte begge hjulene pluss ringen og den hylsa som glir over tannhjulet? Giroverføring. Er det justering på denne tru? Hva er dobbelsyncronisering? Er det vanlig på ford med svake girkasser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Oktober 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2004 er d synkroniseringen som er røken trenger du kunn og skifte synkroniseringsring =) det er denn ringen som har en "gullfarge" så er rett ved drevet til 2 giret. du bør ha litt peiling om du skall skifte denne syncro ringen... Peri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Oktober 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Gullfarget, da er den vel laget av messing. Er drevene laget av stål da? Messing slites sikkert fortere enn stål. Men er det skjeldent at det er andre ting enn syncronringen som slites? Og skal ikke skifte denne selv nei. Kikket på giroverføringen og der er det 2 wirer. Den ene er fast men den andre virker det som om det er justering på. Kan det bare være en justeringssak kansje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 En så ny bil med garanti reiser du på fordverksted med i stedet for å herpe garantien med å jokke sjøl. Mitt tips nå. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Oktober 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2004 girdrevene er nokk støpegods vil jeg tro...? slitasjedelene i girkassen er helt klart synkroniseringsringene, girdrevene og lagerene.... men du finner enkelt synkroniseringsringen om du først har kassen oppe... vet at vw har wirer på noen av kassene sine, men tror ikke det er problemet ditt... du bør hvertfall ikke begynne å fikle med det om du ikke vet hva du gjør ;) få denn inn på verksted å få reklamasjon på denn:) Peri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Oktober 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2004 Nå har jeg vært på verksted med den. De har justert wireoverføringene. Men 2 gir er jævli å gire med enda.Men de sier at de ikke finner feil med gearboksen etter prøvekjøring. Så jeg får det ikke ordnet på garantien. Koster ca 12000kr og skifte syncronring. Gulp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2004 Tenk med deg sjøl om det kan være du som gjør noe galt, eller overdriver, hvis du ikke mener det, mas som faan.... Få ett annet verksted til å prøve bilen, ev. NAF. Er det hele tia? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Oktober 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2004 Nei det er ikke noe galt jeg gjør. Hehe. Men det er ikke hele tiden. Jeg har i de siste dagene funnet ut at hvis jeg drar 1 gir til 4000 omdr. vil den som oftest gli rett inn i 2 gir. Ellers er den ekkel. Det går for eks. ikke an og bare daffe avgårde i 1 gir da er den ekkel å gire med. Men det som verkstedet syns var rart var at den var grei og gire ned til 2 men ikke opp til 2 gir. Mitt store spørsmål er da: Har tannhjulene større hastighet i 1 gir enn 3 gir. Vill en slitt syncronring være ekkel og gire opp til og ned til, eller bare opp til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjarne Skrevet Oktober 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2004 Du må "registrere" feilen, for om feilen forverrer seg etter 3 år så er det fortsatt reklamasjon ifølge loven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Februar 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2005 Jeg må bare takke en på forumet! Men vet ikke hvem det var som sa følgende:" For å teste om en syncronring er slitt, rus motoren i 2000 omdr. dra girspaken i gir. Hvis det da skraper er syncronringen slitt" Jeg gjorde akkurat det. Ingen skrapelyd i 2 gir! Men så skulle jeg kjøre videre. Gjett hva 2 gir er i orden!! Jippi! Har testet masse og ikke en eneste gang har 2 gir vært ekkelt å gire med. Hensikten med dette var jo ikke å reparere 2 gir. Hehe Så hva i all hverden skjedde?? Håper han som skrev dette leser her. Han har ihvertfall fått 10 stjerner hos meg nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Februar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2005 Er det ingen som kan noe om gearboks her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg