Gå til innhold

Kobling av anlegg

Ranger emnet

MazdaPowah

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt meg nye komponenter nå, men er litt usikker på hvordan jeg skal legge opp ledningsnettet (first-timer). Frontsett (komponentsett med delefilter, tweeter og høytalern), 4-kanals amp og 12" sub. Både frontsett og sub skal kobles til forsterker. Et par spørsmål:

1. Signalkabler. Hvordan blir det med det? Har to linjer/utganger bak på spellern. Hvordan skal jeg koble dem?

2. Høytalerkabla fra delefilteret må vel gå rett til forsterkern, right?

3. Sikringer? Hvor skal jeg plassere dem?

Alle tips angående montering tas imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvis du mener 2 linjer, og ikke ledninger, så kjøper du to signalkabler og setter de på.... ja, det sier jo seg selv. Har du bare to ledninger kjøper du en splitter du kan ha bak til forsterkeren.

2) Høytalerkabelene fra delefilteret skal til forsterkeren ja. På Front selvsagt. Og bassen brokobler du på Rear.

3) Regner med at bare har en hovedsikring, og den skal plasseres maks 30 cm fra batteriet.

Jording er svært viktig. Finn et godt punkt til forsterkeren, puss ned til metallet og fest godt.

Har du standard ledninger til spilleren, kan de bli for tynne. Evt legg opp ny strøm og jord til spillern.

Kanskje ikke allverdens svar, men det burde da funke

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kabelen skulle funge greit den.

Helst burde man lodde ja, aner ikke hvor mange ganger jeg har klemt og klemt på diverse kabelsko gjennom tidene.

Begynner å bli litt lei egentlig. Så lodd om du kan. Ellers så sørg for godt press på ledningen i kabelskoen så den ikke spretter ut.

Selv så avisolerte jeg 5 cm av ledningen, løsnet en stor boltplate som var til bensintanken, og skrudde ledningene fast i denne. Funker bra det.

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får rette opp noen feil her:D

siden det er en 4 kanaler så bruker du to sånne ledinger. da kan du styre nivået mellom sub og front fra spillern og da blir det litt enklere.

titt litt rundt i bagasjen din. se om du finner en bolt (ikke bruk bolt til sele feste eller feste til baksete, er greit å holde disse stramme)

viss du finner en bolt så tar du å klemmer på en ringkabelsko på ledningen og skrur den fast med en mutter på bolten. viss du kjenner noen som kan sveise eller du kan dette selv så kan du sveise fast en bollt i gulvet og bruke den som jordingspunkt. det vil være det beste.

en lur måte og feste kablesko på som jeg bruker når jeg monterer er å først klemme fast kabelskoen godt med tang. så tar du en propan brenner, feks sånn som man bruker til å rense ski med. så tar du å holder ledingen med kabelskoen inni varmen slik at kabelskoen blir veldig varm. så fyller du på med masse lodde tinn rundt i mellom skoen og ledingen. da vil den sitte veldig godt og aldri dette av

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MazdaPowah

Har "2X LINE OUT" på spillern. Skulle en slik signalkabel fungere greit da?

Et lite spørsmål til, angående strøm- og jordingskabel. Bør de loddes eller finnes det andre alternativer hvis de skal ha kontakt med kabelsko?

Takk for svarene.

lodding er OVERHODET ikke å anbefale. Jeg har loddet forholdsvis mye i mitt liv, og det skal litt til for å oppnå varmen som skal til for å lodde slike dimensjoner. Du risikerer med 99% sikkerhet å kaldlodde, og da er du i trøbbel. Eneste måten å lodde slikt på, er ved hjelp av gasslodding, og om du ikke har gjort dette før, kan resultatet bli dårlig.

Husk at det viktigste momentet ved lodding er å gjennomvarme emnene som skal loddes. Tinnes skal smelte på emnene IKKE på bolten.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blei jeg bare enda mer forvirra og usikker angående loddinga :rolleyes:

Angående de signalkabla. Sånn det blir da eller?

For det første; drit i lodding, som Mr.SQ sier løper du fort inn i problemer hvis ikke dette blir gjort skikkelig.

Når det gjelder kabling; du skaffer deg en 4*phono. I spiller-enden kobler du alle 4 på. (2 på rear og 2 på front)

På forsterkeren kobler du de 2 phonopluggene som kommer fra front inn på de 2 kanalene som skal drive frontsettet.

Så kobler du de 2 resterende på de 2 kanalene som skal drive subben.

På den måten kan du justere nivået mellom subben og frontsystemet med faderen på spilleren.

Lykke til.

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet et stykke på vei nå. Strømkabler er nå satt opp. I tillegg til signal og høytalerkabler. Hvordan vil dere anbefale å feste sub og forsterker? Begge er baki med kun et tynt stoff mellom metallet og forsterker/sub. "Gullkabelsko" for høytalere og delfilter, er det et must, eller er det minimal forskjell fra de som man får kjøpt på Torshov f.eks?

EDIT: Har det mye å si om strøm og en høytalerkabel krysser hverandre på et punkt, eller gjelder forstyrrelser kun strøm og signalkabler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om strømmkabel og høytaler krysser hverandre eller ligger ved siden av hverandre gjør ikke noe, høytalerkabelen leder jo bare strøm sjøl. men du må ikke kryssr signalkabelen og strømkabel, legg heller ikke signalkabelen sammen med høytalerkabelen. sånn jeg har gjort det er at jeg la signalkablene i midten av bilen, strømkabelen på den siden batteriet er. og høytalerkablene på hver sin side. håper det var til noe hjelp

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Har det mye å si om strøm og en høytalerkabel krysser hverandre på et punkt, eller gjelder forstyrrelser kun strøm og signalkabler?

Skal signal/høyttalerkabler krysse signalkabelen bør de krysses vinkelrett og hver av kablene bør kles med aluminiumsfolie. Ved å legge dem på den måten minimeres interferens fra magnetisk fluks. Husk at alt elektrisk utstyr avgir stråling, skjerming er essensielt uansett :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så helsekkes dum som jeg var så har jeg ikke sjekket at forsterkern har fått strøm enda. Har brukt voltmeter (målt på skruene som holder strømkablene på plass) og har da strøm. Problemet er det at det skal lyse ei grønn lampe på kontrollpanelet, noe det ikke gjør. Noen som har opplevd noe lignende eller evt. komme med et tips eller tre?

Har en Audison Lrx 4-kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider