Gå til innhold

Ny stereo -trenger hjelp

Ranger emnet

anda

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en VW Vento (første bil) og trenger lyd. Det sitter nå en Pioneer 4*40? Watt (deh1400?!) cdspiller i den. Denne bør bli et utgangspunkt om mulig.

I alle de 4 dørene er det plass til 8" ht tror jeg. Tror nok jeg vil gå for 8" i frontdørene, men bak vil jeg kanskje sette noen 6*9" ht i hattehyllen?

Trenger også en/to subwoofer(e).

Reiser gjerne over grensa om det er lønnsomt.

Noen som kan hjelpe så jeg ikke gjør noen bomkjøp?

Da jeg er eier av et hifianlegg til 60k burde jeg nok ha store krav til lyd, men jeg synes godlyden bør forbli innenfor husets 4 vegger. Setter derfor øvre prisgrense til 5000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du setter pris på godlyd, gi beng i 6*9 bak, sats på et godt frontsett og en forsterker. Mer får du ikke råd til for 5 laken, og du blir sikkert ikke fornøyd med et "raskoppsett" om du er godt vant.

Er du noe bevandra innen HiFi bør du lese boka til spillern eller lete opp info om denne. Der finner du sikkert at det slett ikke er 4x40W RMS, mer 4x9 W RMS v/0.1% THD eller noe tenker jeg.

Sub kan du glemme uten forsterker.

Håper at realitetene ikke slår beina under deg, er ikke meninga å være slem, hehe, vet bare at mange har gått i den "fella" det er å ikke handle inn ok kvalitet med en gang og endt opp med dobbel utgift pga oppgraderinger :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dreamtm.no får du profile 600w mono forsterker og 2 stk 12" til utrolige 2995!

Dette dunker mer enn bra nok, og da har du også penger til frontsett og forsterker til det.. mener de har det til ca 12-1300 kr.. og da har du enda penger til kabler..

slå den

håper dette var til hjelp :)

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags 12" er det snakk om montro og hvilke specs og T/S parametre har de? For ikke å snakke om specs på forsterkern? Virka litt smårotete den sida, no offence :)

Frontsett til 1200 - 1300 får du nok tak i flere steder, men det lønner seg uansett å ha egen forsterker på slike ting om man er litt glad i god lyd. Et frontsett kan godt ha flat respons ned til ~45 Hz og sper du på med en firekanaler mhp innkjøp av sub senere så har du et ypperlig utgangspunkt.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by anda

Har nettopp kjøpt meg en VW Vento (første bil) og trenger lyd. Det sitter nå en Pioneer 4*40? Watt (deh1400?!) cdspiller i den. Denne bør bli et utgangspunkt om mulig.

I alle de 4 dørene er det plass til 8" ht tror jeg. Tror nok jeg vil gå for 8" i frontdørene, men bak vil jeg kanskje sette noen 6*9" ht i hattehyllen?

Trenger også en/to subwoofer(e).

Reiser gjerne over grensa om det er lønnsomt.

Noen som kan hjelpe så jeg ikke gjør noen bomkjøp?

Da jeg er eier av et hifianlegg til 60k burde jeg nok ha store krav til lyd, men jeg synes godlyden bør forbli innenfor husets 4 vegger. Setter derfor øvre prisgrense til 5000kr

For 5 tusen så ville jeg kjøpt utstyret brukt. Hvis du kjøper nytt så koster et ok anlegg for deg (siden du er vant til ok lyd hjemme) minst 8000 kr (2k for frontsett, 2k for sub, 4k for forsterker) og det er uten kabler og sikringer.

Jeg ville kjøpt følgende:

1) Frontsett bestående av separat diskant og 6" mellomtone.

2) 12" subwoofer i lukket kasse

3) 4 kanals forsterker (med innebygget delefilter) på minst 4x50W

Jeg tror ikke noe på at det er plass til 8" i fordørene. 6" er nok mer sannsynlig. Diskanten settes oppå dashbordet og subben i bagasjerommet. Dropp bakdørshøyttalere inntil videre.

Hvis du senere får lyst på å utvide anlegget, så beholder du alle de gode komponentene du har kjøpt allerede og kjøper et frontsett til bakdørene, en sub til og en 2 kanals- eller monoforsterker. Så benyttes 4-kanaleren til front og rear og den nye forsterkeren til 2 subber.

Am I a genius or what?? :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et merke jeg er veldig fornøyd med er Infinity.

Spiller veldig fint, klart og rent. Mulig at det ikke er de beste vist du er ute etter masse lyd, og bare det.....

http://www.infinitysystems.com/caraudio/products.aspx

For å finne ut av hva som anbefales til din bil:

http://www.mobiletoys.com/partners/infinity/index.asp

Kappa series - Best, og dyrest

Referance series - Rimeligere og veldig bra

Har : http://www.infinitysystems.com/caraudio/product.aspx?ProdId='KAPPA50.5CS'&Ser=KAP&Cat=COS

Brukte den innebygde forsterkeren i cd spilleren (gammel mod 4x35watt) og det spillte forbausende bra. Selvfølgelig ikke fryktelig høyt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider