Gå til innhold

(livs)gnist ?!?

Ranger emnet


bozzo

Anbefalte innlegg

Originally posted by bozzo

Finner jeg en ledning der inn som jeg kan koble meg innpå eller hva?

På kontaktstykket til motronicreleet skal det være en blå/rød ledning. Den kopler du f.eks opp i 240ens sikringsboks der motorstyringen skal koples opp:) let etter Engine controll eller noe som ligner det:)

 

(Når jeg skriver blå/rød, mener jeg blå med rød stripe. Regner med at du forstod det, men kan jo være greit å helgardere seg:) )

Originally posted by bozzo

Pluss eller minus?

Pluss! Minusen på bensinpumpene jorder du i karosseriet.

Husk at det er 2 pumper. En matepumpe i tanken og en hovedpumpe som sitter under bilen. Uten hovedpumpa vil ikke bilen starte og uten matepumpa, får du ikke skikkelig fres på motoren.

 

 

Originally posted by bozzo

Grønn ligger inn i Motronic'en ja, men har som sagt 100000 ganger før hverken ETC sluttsteg eller dyseforkoplingsmotstand

Mangler du ETCsluttsteget og dyseforkoplingsmotstanden?

Hvis jeg misforstod deg der, så:

Mål met ett multimeter fra Grønn ledning på motronicreleet til punkt nr 1 på ECTsluttstegkontaktstykket og på

 

Originally posted by bozzo

Nummer20 finner jeg da sikkert ved å lese meg frem i koblingsskjema...

Altså.. Den går fra nr 20 i motronicboksen til motronicreleet.

 

Kan være greit å sjekke at den virkelig er koplet slik, ved å bruke multimeter og sjekke motstanden mellom endene på den svarte ledningen. Den ene i motronicboksen og den andre i motronicreleet.

 

De fleste feilene når man pleier å gjøre når man kopler opp denne motoren, er nettopp å flette motronicreleet inn i bilens øvrige ledningsnett. Kan være greit å brukt ett MULTIMETER og måle "viktige" nummere i motronicboksen, og sjekke jordinger

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, nå har jeg litt å gjøre etter frokost også ser jeg.. Hehe.. :D

 

Jeg har koblet opp bensinpumpene på det som ligger originalt i bilen ja, inn på det originale bensinreleet etc...

 

Bilen min er en sein 85-modell, så den er utstyrt som en 86, med inj.tank og alt det opplegget der...

 

Men jeg har ikke noe ETC sluttsteg nei.. Det satt ikke i den bilen jeg henta motoren fra, og da skulle man da ikke tro at jeg trenger det når jeg har flytta den over heller?

 

Er jo fortsatt samme motoren? :D

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den rosa ledningen som skal gå til bensinpumpene kan du sette en flat kabelsko på den

 

Også kan du ta ut releet som bensinpumpa i 240en er koplet på og , tror den ledningen er gul/rød Vipp opp baksetet, og se på ett kontaktstykke der..

 

Også setter du den flatekabelskoen du laget i det kontaktstykket. Du setter den slik at den er koplet til bensinpumpeledningen. Hvis dette var veldig klønette forklart, kan jeg ta ett bilde.

 

Men har du tomgangskontrollenheten? (En svart boks som sitter ved A-stolpen på førersiden)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke ETC sluttsteg, ikke forkoplingsmotstand og ikke tomgangsenheten..

DISSE VAR IKKE PÅ DENNE MOTOREN NÅR JEG PLUKKA DEN UT!!!

 

Hvor mange ganger må jeg si det a? De finnes ikke..

Motoren klarte seg uten hjem fra sverige.. De er ikke der!!

hehe.. :D

 

EDIT: OG ja, du kan gjerne ta ett bilde av det der... :D

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med meg at du ikke hadde dyseforkoplingsmotstanden eller ETCsluttsteget. Lurte bare på om du hadde tomgangsstyreboksen. Uten ETC og dyseforkoplingsmotstand tviler jeg på at du får start på motoren.

 

Jah.. Så var trialperioden for cuteftp over:( Noen som har keygen til Cuteftp 6.0pro? mail det til meg på bl@start.no

EDIT: Kan sende bilder til deg, hvis jeg får mailadressen din

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bare jeg fikk lagt opp styrestrøm til releet, og den jordingsimpulsen inn på plass 20 på hjerne og satt på ett ordentlig bensinrelee, så starta faktisk bilen.. Det er noe som ikke er helt 100% enda, men vi satser på at det holder.. Skal ha litt service på bilen nå fremover, passe på så alt blir fungerende helt bra og slikt...

 

Og en ting til, Equus turbotrykksmåler suger bein.. :D Så er det sagt.. Hehe.. Lader visst 0.3 på motoren jeg.. Haha :bullshit:

 

Og jeg fikk faktisk start på motoren uten alt det andre stashet.. Den klarte seg fint uten i den bilen den satt i før og da gjør den jo det i bilen min også.. Hehe...

 

Nå er jeg retten og sletten jævlig fornøyd.. :D

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bozzo

Og en ting til, Equus turbotrykksmåler suger bein.. :D Så er det sagt.. Hehe.. Lader visst 0.3 på motoren jeg.. Haha :bullshit:

Åja.. Du fant det ut du også.. Min lada først 0,9 også 0,5. Etterhvert lada den 0 og tilslutt -0,8, hvis man slo litt på den ett par ganger, så gikk den først til -0,2, 0 og 0,5 og nærmere 0,7.. Så.. Den gikk i søpla.

 

Nå har jeg en BSR måler og den lader ca 1bar.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker.. Nå er det bare å få den til å gå reint og litt sånt som mangler.. Den ruser seg opp litt når den står på tomgang, også slipper den seg ned igjen.. Noen som veit hva det kan være?

 

Har ikke turteller, så ser ikke hvor mye etc... :(

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nox

vet ikke om det er dette på motronicsystemet på b23 men på 230 er det vertfall et tomgangsystem som øker tomgangen hvis det trengs. feks hvis du har liet strøm og dynamo skal lade mer osv.

ellers kan det være pga åpen dump (hvis du har dette da)

 

Det kan egentlig være begge disse delene, for han svensken jeg kjøpte bilen som motoren satt i har laget dumpen hjemme i garasjen, så den er nok ikke 100%.. Men den oppførte seg ikke sånn i den gamle bilen, så tror nok heller på for lite strøm.. Det er heller ikke usannsynlig, for batteriet mitt er skikkelig dårlig... :D

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det samme på 230F'n min. Klarte å tømme batteriet :( Ble slept i gang.. hehe.. bilen sto å gikk på 1500 rpm i et minutt før den slepte ned rpmn til vanlig tomgang ;) Men på visse turbovolvoer bruker de Bosch LH Jetronic 2.4 som jeg har i min vanlige sugebil. Hva skjer med det systemet hvis jeg smekker på snurbo på en insprutare uten snurbo. Når de trossalt kjører samme sprutsystemet?

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår