Gå til innhold

(livs)gnist ?!?

Ranger emnet


bozzo

Anbefalte innlegg

Nå er det KUN gnist jeg mangler.. :eek: Har vært på Meka og kjøpt meg Haynes bok til 740/760 i dag, men finner ikke ut noe mer..

 

Alt annet fungerer, lamper i dashen, bensinpumpe...

 

Men er ingen gnist som sagt.. Det er Motronic tenningssystem på denne motoren, er den ikke da styrt av hjernen?

 

Håper noen kan legge ut gode tips her, har målt alt på coil etc etc..

 

-bozzo-

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, det er motronicboksen som styrer tenninga på B23et og B230et.

Bensinpumpa, skal begynne å gå idet du kjører startern. Den skal ikke gå når du skrur på tenninga.

 

Har du satt inn motoren i en 240 eller har den bare sluttet å starte?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er blitt flyttet over fra en 740/760 og nå starter den ikke.. Har i bunn og grunn funnet ut at hjernen ikke får strøm.. Prøvd å lagt opp ledning fra Coil, men det hjalp heller ikke noe særlig..

 

Andre tips til meg? Reiser nå på 3 dagers ferie, så send eventuelle tips til sms min.. 95177209 :D

 

Ser innom igjen på fredag hvis jeg ikke får til før.

 

-bozzo-

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du bare feilsøke da. Det er 4 bokser du skal ha på det ledningsnettet. Motronicboksen, styreenhet for tomgang, ETCsluttsteg og forkoplingsmotstanden til dysene. Du må sørge for at lednigene er jordet der de skal og at det er strøm der det skal. +siden på coilen skal ha +12volt. - siden på coilen blir styrt av ledning nummer 1 på styreenheten. Den er hvit og litt tjukk. Det er flere hvite ledninger som går inn i styreenheten.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motoren min er det kun Motronic-boksen...

Har lett igjennom hele den forrige bilen etter forkoblingsmotstand og alt det andre du nevnte, men fant det ikke noe sted i bilen, så spørs om det rett og slett ikke er på motoren min.. Er som sagt før en B230-blokk med 405 topp og B23ET-sprut.. Mener jeg ihvertfall...

 

-bozzo-

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ny ledning til minuspolen på coilen..

 

Men hvor skal jeg legge strømmen inn i Motronic-boksen?

 

Jeg regner med at den må ha strøm? Kan noen gi meg tips på dette pliiiz? Trenger SERIØST start på kjerra i kveld.. :D

 

TIPS FOLKENS :D

 

Må da være noen som har gjort noe lignende før? Eller, alle som har bygd om har vel lagt strøm til Motronic-boksen? :D

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt sikkert koble fra pluss på tenning til motronic boksen. Mener det er koblet slik på min. at den får konstantstrøm fra batteriet pluss en tenningsdel slik at den "våkner". Jeg har da en b230F men det burde ikke være så sinnsykt stor forskjell. Jeg finner ikke Haynes boka mi her, men det er koblingsdiagram i den. Studer det nøye du ;)

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel en giver på svinghjulet...

 

Har du sjekket denne, og er kontakten satt riktig vei?

 

 

Tykk hvit - till -1 på Coilen

Tykk grønn - Strønforsyningen til Motrinic releèt

Orange - (ikke sikker) mulig

Gul/Svart - Jordkabel fra boksen til bensinpumpe releè

Rosa - Til startmotor

Blå/Rød - Styring till Motronic-releèt

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det for sikkert det jeg skrev.... Studer koblingsskjemane skikkelig først!

Har du montert følerene/kontaktene feil blir det ikke noe gnist!

 

Håper dette hjelper deg litt på vei :)

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 givere over svinghjulet. En for motorens turtall og en for motorens posisjon. Hvit ledning skal IKKE koples på +siden av coilen, men -siden. +siden på coilen kopler du på tenninga, dvs at den får strøm når tenninga skrus på. Den skal ikke koples via noen bokser. MEN den hvite kommer fra motronicboksens ledniing nummer 1. Den er hvit og tjukk:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte jo selvfølgelig å snu om på de to følerne i går.. Skal prøve det i dag, og hvis det ikke hjelper så kommer jeg tilbake til dere... Eneste jeg har koblet inn på det hvite releet før motronic-boksen er tykk grøn, pluss fra batteriet og jord tror jeg.. Husker ikke helt, men tror det.. Trenger jeg mer??

 

-bozzo-

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det hvite releet, er det vel en grønn, brun, svart/gul, rosa og en som er blå/rød.

 

Brun skal koples direkte til + på batteriet.

Blå/Rød skal koples på tenninga, dvs ett sted det er strøm når tenninga settes i posisjon2.

Rosa skal til bensinPUMPENE

Grønn skal koples til motronicboks, ETCsluttsteg og dyseforkoplingsmotstanden.

Gul/Svart skal koples på nr20 i motronicboksen. Det er ett jordingsimpuls for bensinpumpa. Du kan måle motstanden mellom den og ett annet sted som er jorda på karosseriet når du kjører starteren.

 

VIKTIG!!

 

På denne motoren går bensinpumpa KUN!! når motoren går eller når starteren går. Det er ikke som på mange andre biler der bensinpumpa går 2-3 sekunder når tenninga skrus på.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

På det hvite releet, er det vel en grønn, brun, svart/gul, rosa og en som er blå/rød.

 

Brun skal koples direkte til + på batteriet.

 

Dette er gjort..

 

Originally posted by btl

Blå/Rød skal koples på tenninga, dvs ett sted det er strøm når tenninga settes i posisjon2.

 

Finner jeg en ledning der inn som jeg kan koble meg innpå eller hva?

 

Originally posted by btl

Rosa skal til bensinPUMPENE

 

Pluss eller minus?

 

Originally posted by btl

Grønn skal koples til motronicboks, ETCsluttsteg og dyseforkoplingsmotstanden.

 

Grønn ligger inn i Motronic'en ja, men har som sagt 100000 ganger før hverken ETC sluttsteg eller dyseforkoplingsmotstand..

 

Originally posted by btl

Gul/Svart skal koples på nr20 i motronicboksen. Det er ett jordingsimpuls for bensinpumpa. Du kan måle motstanden mellom den og ett annet sted som er jorda på karosseriet når du kjører starteren.

 

Nummer20 finner jeg da sikkert ved å lese meg frem i koblingsskjema...

 

 

Takk for alle disse tipsene, skal se hva jeg får til senere..

 

-bozzo-

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår