DaButcher Skrevet Juli 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2004 Hei! Jeg har kjøpt og montert el. vifte.. Da man ikke trenger vifte i hastigheter over 60(?), tenkte jeg at jeg skulle få den termostatstyrt. Det jeg så gjorde, var å kjøpe en termostatbryter. I går kjøpte jeg et ekstralys-kit, for å få ledninger og et relè.. Det viste seg at kit'et hadde medfølgende defekt relè.. Men relèet var egentlig uvesentlig i denne sammenhengen. Jeg hadde planer om å montere et T-rør på kjøleslangen, men slikt var ikke å fremdrive. Jeg spurte hos rørleggere, jernvarehandler, volvo, cdcardic, autolager, clasohlson, etc. Ingen hadde noe jeg kunne bruke! Men, i går fant jeg ut at på toppen av radiatoren min, var det en plastikk knott. Det stod på knotten "Do not reuse".. Min nysgjerrighet fikk meg til å dra ut knotten (selvsagt). Det viste seg at da kom jeg inn i kjølevann-delen av radiatoren (jeg har en alu-radiator for automatgear(dvs. med oljekjøler)). Min nye idè, var å tilpasse termostatbryteren, slik at jeg fikk den inn i det hullet.. Jeg tok å filte av gjengene.. Problemet var at termostatbryteren er 2cm i diameter + gjengene. plastikk-knotten var 1.5cm i diameter.. Plastikk-knotten var tredd igjennom en gummihylse.. Så kom jeg til spørsmålet mitt: Finnes det termostatbrytere som har diameter på 1.5cm? Hvor får man evnt kjøpt slike? Jeg driter i hva merke de hører til, så lenge de slår inn på ca. 90-92 grader. Min alternative idè: Kjøpe en kjøleslange med indre diameter på 2cm, samt to slangeklemmer og borre hull i midten av gummiknotten. (dog en upen idè) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2004 hmm.. jeg kjøpte et kobber-rør på clasohlson. det gikk overgang fra 20mm til 15mm... etter jeg filte vekk gjengene på termostaten, var den 20mm++. pluggen til radiatoren var 15mm... jeg kjøpte så radiatorslange på 19mm.. den tredde jeg over både røret sin tykke del, samt termostaten. Jeg skrudde det fast med skikkelige slangeklemmer.. så demonterte jeg orginale viften, koblet opp relè og tok strøm fra coil sin + til termostatbryteren.. andre pluggen på termostatbryteren koblet jeg styrestrøm til relè.. Ingenting skjedde!! jeg lot motoren gå seg et godt stykke over N på tempmåleren.. Jeg lurer på om termostaten er gåen? evnt kanskje jeg må montere den et annet sted? kanskje jeg kjøper en skikkelig tempsensor i morgen for å sjekke hva som skjer.. nå midlertidlig kjører jeg konstant med el. vifte.. (lager mer lyde enn motoren), hehe.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Juli 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2004 low rider på forumet her hadde det sammeproblemet.. han hadde visst også automatradiator og plugga inn termostaten i hullet som du.. funka ikke.. så snudde han radiatoren (eller flytta termostaten til andre siden som om den skulle vært snudd) og vips funka det Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Juli 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2004 Litt offtopic,men offor i h.....har du det glasset foran luftfilteret? Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2004 Ikke akkurat noen optimal kjøling til den radiatoren:rolleyes: Vifte og et filter med panoramavindu foran. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 Originally posted by Nox low rider på forumet her hadde det sammeproblemet.. han hadde visst også automatradiator og plugga inn termostaten i hullet som du.. funka ikke.. så snudde han radiatoren (eller flytta termostaten til andre siden som om den skulle vært snudd) og vips funka det vel.. å snu radiatoren er litt overkill kanskje? da bør jeg vel bare få tak i en termostat med lavere temp? lurer på om jeg skal kjøpe en tempsensor og sjekke hva temp jeg klarer å oppnå der termostaten henger.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 Originally posted by nissan s13 Ikke akkurat noen optimal kjøling til den radiatoren:rolleyes: Vifte og et filter med panoramavindu foran. viften er mye mindre enn radiatoren da.. vinduet er litt mindre enn filteret. den får plenty kjøling! jeg synest den drar bedre uten vifte på vannpumpen. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 Originally posted by Volvo-Lars Litt offtopic,men offor i h.....har du det glasset foran luftfilteret? glasset stopper mygg og slikt.. sånn at det ikke blir så skittent :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Juli 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 Originally posted by DaButcher glasset stopper mygg og slikt.. sånn at det ikke blir så skittent :P stopper vel en del luft også? Hvorfor setter du ikke vifta på andre siden av radiatoren? For at termostaten din skal slå ut så må den ha god kontakt med vannet, hva med å borre et hull i den tappen som den nedre slangen på radiatoren kommer inn på? Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Juli 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 Er vel plentiav luft å ta av selv om det glasset er der a! kanskje noen grader varmere men... Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Juli 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 hehe så klart det er luft der, blir jo ikke undertrykk (vacuum) bak plexi glasset, men lufta skifter retning og vil kanskje ikke treffe luftfilter / radiator optimalt.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LoW RiDeR Skrevet Juli 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 hvis noen sier hvordan jeg poster et bilde her så skal jeg vise hvordan jeg har gjort det. Siter Addicted to Ebay. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 14, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2004 Originally posted by LoW RiDeR hvis noen sier hvordan jeg poster et bilde her så skal jeg vise hvordan jeg har gjort det. mail det til meg på olav-x AT volvo-power.net så kan jeg laste det opp.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hayabuza Skrevet Juli 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2004 Vis du møter en UP bil med det plexiglasset i grillen blir du stoppet.. blir som et speil.. får fort bot.... vask heller filteret i bensin av og til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by Hayabuza Vis du møter en UP bil med det plexiglasset i grillen blir du stoppet.. blir som et speil.. får fort bot.... vask heller filteret i bensin av og til hmm.. det hadde jeg ikke tenkt på.. hehe Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg