Gå til innhold

Sierra 2,9i GLS "Katta i sekken?"


Strengen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte en Ford Sierra 2,9i V6 '90 modell for et par dager siden. Karosseriet har gått 280.000 km, motoren har gått 190.000 km (Uten noe garanti for det). Alarm og sentrallås, soltak, el vindu osv. Motoren gikk pent (ikke noen ulyder som f.eks. ventiltikk). Litt skrangling fra fremre lyddemper etter katalysatoren og en liten eksoslekkasje ant. ved manifoilen på høyre side (hvis man sitter ved rattet :) ) under "dekselet" over manifoilen, men den virket nesten som om ble mindre ved varm motor. Dette var det eneste som kunne "pekes på". Men klart det merkes at karosseriet har gått såppas langt som det har, drivverk er nok noe slarkete. Men bilen er pen, og ant. godt behandlet ved første eier (antagelig en som har jobbet på Ford) og fulgt servicer fram til 180.000 km. alle på Ford. Litt lakkrust på de "vanlige" stedene er det jo men hva kan en regne med på en såpass "gammel" bil? Bilen/motoren var lydløs å kjøre eg. ganske deilig med tanke på at jeg var vant til å kjøre en '86 2.0L Sierra.

 

Nok om det. På turen hjem falt bakre potta av pga rust. Tenkte ikke mer over det, fordi det er jo en enkel sak å kunne bytte/sveise. To dager senere skulle jeg bare kjøre 2-3 kilometer men før jeg kom fram merket jeg at når jeg gav gass mistet jeg mye motorkraft dvs. det var ingen respons, det bare brølte fra motoren. Da jeg kom fram "sjekket" jeg opp dette ved å åpne luftfilter boksen og prøve å gi gass. Lite respons da også, det bare "brølte" fra motor uten at motoren økte noe særlig turtall. Var på vei hjem igjen, og skjønte at nå var det enda verre, trykket inn clutchen og bilen stoppet. Fikk trillet den ned til en bensinstasjon. Nå ville den knapt starte og det oste svart eksos opp fra manifoilen under dekselet, samt at jeg hørte at lekkasjen var blitt større. Fikk den til slutt til å gå på tomgang, men når jeg prøvde å gi gass så døde den helt. Prøvde den igjen etter at bilen var blitt kald. Da virket den noe bedre i 10-15 sek., men da jeg prøvde å kjøre, stoppet den igjen og jeg satt der med samme problemet. Sjekket en tennplugg og den viste seg og være dekket av svart "løst" sot. Dette var en sånn tennplugg med 4 "armer".

 

Før jeg nevner noe om pris på denne bilen, vil jeg gjerne at dere kan gi meg noe tips om hva jeg burde gitt for den etter de opplysningene jeg har gitt om bilen.

 

Håper det er noen som har noen gode svar/tips/løsninger :)

På forhånd takk!

89 Opel Kadett 1,6i (Postmann Pat), 81 Ford Taunus 1,6, 81 Lada 1500 Stv, 83 Ford Escort 1,6L, 84 Ford Escort Xr3i, 84 Ford Sierra 1,6L, 86 Ford Sierra 2.0L, 90 Ford Sierra 2,9i GLS,94 Ford Escort Si 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at: motoren er bytta ja, ca 4-5 uker siden, dagen den stoppet var regntung, og den har virket bittelitt "kenguru" når jeg har gitt gass, liksom om den får for mye eller noe sånt!?!

89 Opel Kadett 1,6i (Postmann Pat), 81 Ford Taunus 1,6, 81 Lada 1500 Stv, 83 Ford Escort 1,6L, 84 Ford Escort Xr3i, 84 Ford Sierra 1,6L, 86 Ford Sierra 2.0L, 90 Ford Sierra 2,9i GLS,94 Ford Escort Si 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da symtonene ikke oppstod føre etter kjøpet kunne man vell lett gitt en 20000.- for den

 

men med de symtonene så ville jeg ikke gitt over 10000.- for den.

 

men synes det høres mest ut som en sensor feil antagelig i forbindelse med lekasjen i manifolden.

 

sensoren til katalysatoren vill jo raportere for lite da det blåser ut ved manifolden å vill da gi mere suppe som fører til at den kvæles.

 

bytt manifold pakning føre du gjør noen dyre operasjoner.

 

antagelig der feilen er.

 

jon

lordbongo

 

77 mod 3.0 gl granada stv

77 mod 3.0 gl granada sedan

1/2 74 mod consul coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, da har jeg funnet feilen. Katalysatoren var tett, da jeg tok den av og ristet på den sprutet det ut masse drit av det som var igjen av katalysatoren. Fikk tipset fra en på cosworth.no forumet. Sånn forøvrig så lurer jeg på hvor den evt. mapsensoren sitter.. kanskje noen som vet :) ?

 

Det jeg trenger nå er noen som lager/selger effektanlegg, fordi jeg har bestemt meg for at jeg bytter hele anlegget (resten så noe slitent ut), blir vel billigere det enn å kjøpe med katalysator ... fordi den er svindyr. Så om det er noen som vet om noen som selger/lager i østlandsområdet Oslo, Akershus, helst Østfold) så nevn gjerne noen. Takker for hjelpen så langt!

 

Forøvrig gav jeg 23.000,- for bilen

89 Opel Kadett 1,6i (Postmann Pat), 81 Ford Taunus 1,6, 81 Lada 1500 Stv, 83 Ford Escort 1,6L, 84 Ford Escort Xr3i, 84 Ford Sierra 1,6L, 86 Ford Sierra 2.0L, 90 Ford Sierra 2,9i GLS,94 Ford Escort Si 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

23000 for den bilen er helt greit. Det er en del bil for pengene.

 

Tror du kan regne med litt småplukk i fremtiden. Disse bilene har litt lyst å dø etter 250 000km

 

:)

 

Svetting motorpakning, rust i dører (særlig de m/takluke, vannet renner ned i kanalene; om du ikke har det, så vil det komme), ræva girkasse (vanlig feil), pusslete clutch (feiler som oftest e./200-250K), knirkelyder i kupe'en (vanlig feil), kupelys som ikke virker (vanlig feil), setevarmer førerside (vanlig feil), turteller (som bare virker en sjelden gang)(vanlig feil), jordingsfeil lys (lys som kommer og går), lås problemer (sentrallås som går 'ballistic' når kaldt/bakluke lås som ikke kan låses og som til slutt ikke vil igjen i det hele tatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kjenner litt igjen er; litt "svett" toppdeksellokk, turteller og setevarmer førerside.

 

- Men hva kan gjøres med turteller? Må jeg ha av dashbordet?

89 Opel Kadett 1,6i (Postmann Pat), 81 Ford Taunus 1,6, 81 Lada 1500 Stv, 83 Ford Escort 1,6L, 84 Ford Escort Xr3i, 84 Ford Sierra 1,6L, 86 Ford Sierra 2.0L, 90 Ford Sierra 2,9i GLS,94 Ford Escort Si 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Strengen

Eneste jeg kjenner litt igjen er; litt "svett" toppdeksellokk, turteller og setevarmer førerside.

 

- Men hva kan gjøres med turteller? Må jeg ha av dashbordet?

 

Hehe,,, kjenner igjenn noke eg og; litt "svett" toppdeksellokk, setevarmer førerside, frontrute-varmen og sentrallås klikk av og til

 

Når eg låser bilen(alarm/fjernstyrt) så "låser" den seg 2 ganger annenkvar gong, dvs låser->låser opp eller låser opp->låser... Er litt irriterende ja... Noken som har vert bort i samme problemet? evt som veit korleis eg kan fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår