Gå til innhold

Bruk av lys på bil??

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Bruk av lys på bil

Ble stoppet av "Onkel" nå nettopp, ville gi meg "bot" for bruk av tåke- og parklys som kjørelys, vi diskuterte i nærmere 10min før "Onkel" ble så usikker at han lot meg kjøre med pengene i behold! Men hva er det egentlig som er riktig her?

Har hørt at du kan bruke tåkel. og parkl. som kjørelys til det blir mørkt(Og her blir det ikke mørkt før om en måned:D )

 

Fant dette på Lovdata:

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

 

Vet det er mer, men finner det ikke.

 

Noen som vet?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mandel

det er fullt lovelig med parklys kombinert med tåkelys,,

men IKKE vanlig kjørelys kombinert med tåkelys..

 

Jo, hadde en anelse om at jeg hadde rett:) ! Men, jeg tenkte jeg kunne fått skrevet ut en lov/forskrift som jeg kunne vist "Onkel" imorgen på trass:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den saken ute av verden:

 

Skrev ut ei skikkelig blekke med papirer fra bl.a Lovdata og Dinside osv. som jeg leverte til "Onkel" (Han bor i nabolaget). Når jeg møter ham senere, sier han at han tydeligvis hadde tatt feil, men nå hadde han da lært det også! En liten seier:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

Bruk av lys på bil

Ble stoppet av "Onkel" nå nettopp, ville gi meg "bot" for bruk av tåke- og parklys som kjørelys, vi diskuterte i nærmere 10min før "Onkel" ble så usikker at han lot meg kjøre med pengene i behold! Men hva er det egentlig som er riktig her?

Har hørt at du kan bruke tåkel. og parkl. som kjørelys til det blir mørkt(Og her blir det ikke mørkt før om en måned:D )

 

Fant dette på Lovdata:

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

 

Vet det er mer, men finner det ikke.

 

Noen som vet?

 

 

LITT OFF TROPIC :)

 

Gjør onkel noe der ute.... når jeg bode på Værøy for 13 årsiden kunne man gjøre nesten hva man ville der ute uten at de brydde seg..:D

 

 

Mvh..Utflytta Værøyværing

 

Men fant du noen lover som beskrev dette med lys da?

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok peil på dette, har akkurat tatt fagbrev som bilekaniker, har hatt en del om KF og KTK så vet nok det, ringte også til biltilsynet å spurte en gang om hva som var lov i forbindelse med montering av 4x spredere, dette var ikke lov, og ble påpekt uten å spørre at tåkelys kun var lov å benytte sammen med park og fjernlys.

Tåkelys kan IKKE benyttes sammen med fjernlys nei. Kun med parkerkingslys, og kjørelys i ekstreme situasjoner der det er nødvendig (les: sinnsyke kurver, såpass tykk tåke at man må sakke fart etc.).

 

Tåkelys kan også kobles med relè som får styrestrøm(85) fra parkeringslys, jord(86) til lysbryter før lyshorn, så fungerer det kun med park, eller til nærlys, da fungerer det med parklys og fjernlys.

Det siste ser forresten tøft ut da man blinker med lysa, legges bedre merke til også da flere lamper tennes.....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg fant:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html

 

og hele kjøretøys forskriften:http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html

 

samt noen artikler på Dinside.no ;

http://www.dinside.no/php/art.php?id=2134

http://www.dinside.no/php/art.php?id=5984

http://www.dinside.no/php/art.php?id=30262

 

 

Her på øya er vel ikke mye forandret siden du flyttet med tanke på "Onkel" , er en del fyllekjøring og slikt! Nesten ingen kontroller(promille, fart og teknisk), men når dem har, så er det bare for å plage slike som meg!

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daskekost

Vegtrafikkloven sier nemlig at en bil skal ha to kjørelys, tenner du både nærlys og tåkelys blir det fire - og det er to for mye.

 

I dagslys har du imidlertid anledning til å kjøre med tåkelys i kombinasjon med parklys - også i klarvær.

 

Når var det snakk om å ha det sammen med fjernlys, er lov å kjøre med 4 tente lykter på personbil på fjern, ergo kan man kjøre med tåkelys eller nærlys(hvis adskilte lykter) sammen med fjernlys.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

 

Når var det snakk om å ha det sammen med fjernlys, er lov å kjøre med 4 tente lykter på personbil på fjern, ergo kan man kjøre med tåkelys eller nærlys(hvis adskilte lykter) sammen med fjernlys.

 

Jeg limte bare inn det jeg leste på dinside.no ... såe..

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår