Gå til innhold

Hva er best?

Ranger emnet


Zievert

Anbefalte innlegg

Hva er best når man har ett anlegg med 2 små høytalere foran i bilen, 2 6"x9" i hattehylla og en basser baki?

 

er det best å la cd spilern dra de to små foran og en 2kanals forsterker til hattehylla høytalerne og en 2kanals brokoblet til bassern,

eller en 4kanals forsterker til hattehylla og bassern og la cd spilern dra de to små foran? Eller er det andre bedre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zievert

Hva er best når man har ett anlegg med 2 små høytalere foran i bilen, 2 6"x9" i hattehylla og en basser baki?

 

er det best å la cd spilern dra de to små foran og en 2kanals forsterker til hattehylla høytalerne og en 2kanals brokoblet til bassern,

eller en 4kanals forsterker til hattehylla og bassern og la cd spilern dra de to små foran? Eller er det andre bedre løsninger?

Hvis du har mulighet til en tokanaler og en firekanaler er det nok best.... tokanaleren til basser og firekanaleren til det andre, få en som du kan juster litt her og der så du får max ut av det...

Men jeg ville ha hatt bare front system og bass baki...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du at jeg ikke trenger høytalere i hattehylla?

må jo ha høtalere i hattehylla...

 

 

jeg tenkte litt på en 4 kanals lanzar forsterker som heter VIBE438

.

litti nfo om forsterkern:

·4 x 175 Watts RMS at 4 Ohms ·

4 x 350 Watts Max at 4 Ohms ·

2 x 700 Watts Max at 4 Ohms Bridged ·

4 x 300 Watts at 2 Ohms ·

Electronic Crossover Network ·

Bass Boost Circuit ·

Bridgeable at 4 Ohms ·

2 Ohms Stereo Stable ·

Tri-Mode Capable ·

Gold RCA Inputs ·

Line Outs For CH1/CH2/CH3/CH4 channels. ·

Power & Protection LED Indicators ·

Advanced Protection Circuitry ·

Soft Turn On/Off ·Remote Control Bass Booster ·

Frequency Response: 15 Hz - 35 kHz ·S/N ratio: 90dB ·Dimensions: 11.5"W x 2.3"H x 17"L

 

er denne bra nok til og drive en basser på 350w rms og 2 hattehylle høytalere på 150w rms vær,

eller er det lurer med ditt forslag volvofasII?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast ut det du har i hatthylla, og invister i et ortlig front-sett...

Så beholder du subben da og forsterkeren og kobler begge på.

Selvfølgelig enda bedre vist du har en forsterker for hver..

 

Lover deg, 6"9 er bare noe dritt!

Snakka nettopp med en som driver et lite bilstereo firma og han anbefalte kun front-sett på det høyeste..

Og han bannlyste 6"9 i hattylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier ingenting om hvordan bil det er ! hvis det er en relativt liten bil sånn som jeg har så er det veldig ålreit med 69 i hatthylla. OG front sett forran ! føler da at man får et jevnere og fylldigere lydbilde. det er bedre med lyd fra alle kanter en bare fra 1!!! selv så har jeg for øyblikket Sony xplode 69. 2x12" Visonik Basser ! et stk Dødt DLS frontsettt. EN Planet Audio P600.5 forsterker til og dra basser og 69. En annen liten forsterker forrran til og dra frontsett. Dette virker veldig bra ! Men jeg trenger nytt frontsett. (Radical tenker jeg)

 

men så har jeg en veldig liten bil da !! hvis du har adskilt baggasje rom så blir det nok noe helt annet.

Det er meningene til en lykkelig amatør som meg !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slenge ut de 6*9 som sitter der er jo bare bull da... la de sitte der, men bruk heller spilleren på disse, og 4 kanaleren på bass og frontsett.. Så lar du hattehylla spille lavt og fint.. bare for å fylle ut litt, og for å la de som sitter baki eventuelt slippe å høre BARE bass... greit nok at man ikke gidder nødvendigvis å koste på de som sitterpå, da får de heller investere noen kroner på bilen din slik at de får det like bra som deg, men når de først sitter der så er det ikke vits å kaste de ut, med mindre du får solgt de, og frontsettet, kjøpt deg ett bedre frontsett og en forsterker til å drive front og sub..

 

Dersom du klarer å finne ut hvordan bass og hvordan frontsett du har, så kan det sikkert gi deg bedre svar enn det du har fått nå. Watt kan være så mangt, og sier ingen ting om hva som trengs for å drive det..

 

:)

 

Selv om frontsettet ditt spiller møkkadårlig føler du (hvis du føler det da... ), så kan jeg love deg at du kan hente myyyye ut av det likevel, ihvertfall lydnivå messig.. somregel så er det forsterker delen som begynner å vrenge..

Kjører selv med orginalt frontsett, da jeg ikke har tatt meg penger til å bytte det enda (ingen gidder å kjøpe mitt gamle som ikke passer!! :( ), og en 4 kanaler som driver dette.. altså to kanaler til diskant, og to til mellomtone.. samt sub.. (også org høyttalere bak da, også drevet av egen forsterker, det samme gjelder subbene..).. og det lover jeg, det spiller knallbra til å være orginalt! ene og alene fordi jeg har en kjempe bra forsterker som har MASSE kraft overskudd..

 

 

Lykke til!

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at du bør skaffe deg en mulighet til å dele bort de lave frekvensene (under f.eks 80Hz .. avhengig av størrelse) fra front/hattehylle høyttalerene dersom du skal kjøre med basser. Det gir deg en helt annen verden av lydtrykk!

 

Si gjerne også hvordan spiller du har. Da er det sikkert noen her som kan fortelle hvilke muligheter du har til justering av volum på de forksjellige kanalene, og justering/ mulighet for deling.

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har 6x9 så kan de jo sitte der da:) . Men for å få bra lyd så må alt stå i stil med hverandre, ingen flaskehalser altså, ganske unødvendig med bra frontsett og bass når 6x9 i hattehylla blafrer og skurrer:) !

6x9 i hattehylla er smør på flesk hvis du har ett skikkelig frontsett med forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e jo ikke noe problem og peralell koble front og bak sett vis den er ca like lettdrevet..

 

har du en 4 kanaler så brokoble den til subben og kobl front og bak sett sammel i 2 ohm så får du også mere ut av forsterkeren..

 

har du dobbel coil på subben ????

 

har du dette så kobl den i 2 ohm også for den forsterkeren er jo stabil i 2 ohm.. :D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MAGUN

 

Hvor ofte er det du sitter og hører på misikk i baksetet da...:)

 

Kjøp ett skikkelig frontsett og en bra basser og bruk en 4 kanals forsterker enkelt og greit!

 

 

Man børr ha 6x9 i hattehyllen eller noe annet...du mister jo hele lydbilde uten. har Boston Aucoustic rx97 rally 6x9er i hattehyllen i en Polo og det låter kjempebra. gir du blaffen i høytallere i hattehyllen vil du alltid mangle noe. men det er da min mening da:rolleyes:

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har penger til det så er det sikkert en bra løsning.. skriver du hva du har fra før får du sikkert svar på om det er "den beste" løsningen.. kan godt hende det er bedre å kjøpe ett frontsett til den prisen 2 kanaleren koster..

Alt avhenger av hva du har fra før.. :)

 

Det holder med 4" Koax elementer som sitter bak, som spiller fra mellomregisteret og opp.. Bassen er der fra før, og bra diskanter osv er bortkastet, da bakhøyttalerene bare skal fylle opp litt, og ikke gi noe veldig veldig.. slenge opp diskanter i hylla som er rettet fremover gir bare kluss i lydbildet. Skal du ha BRA og TROVERDIG lyd med ett lydbilde som gir deg følelsen av å sitte i "studio", eller i salen på mtv unplugged så skal du gå for ett bra frontsett med en bra forsterker med nok kraft, også skal du ha en sub drevet med en kraftig forsterker, også kan du eventuelt bruke det du har av innebygde forsterkere og høyttalere til å spille de reflexene som normalt sett kommer bakfra under konserten.. altså det som kommer forfra, treffer bakveggen og kommer tilbake..

 

Driter du i lydbildet og liker å se på damene bak deg på konserten, og derfor står litt sånn alle veier, så kjøper du størst mulig høyttalere flest mulig steder, kobler på så mye watt du klarer og skrur alt på "så høyt det går"..

Det blir mye lyd, men det har ingenting med virkeligheten å gjøre..

har du ett middels dårlig surround anlegg hjemme kan du skru på "hall", også stiller du deg med ryggen til TV'n og skrur på max... da får man ett intykk av hvor bra det blir med mer lyd bakfra...

 

Er det noen som er i tvil kan de jo dra på Sasca eller lignende å se hvor mange i pro unlimited som kjører med 6x9 i hattehylla...

:rolleyes:

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår