Gå til innhold

Bytte av motor eller trimming?


bludnik

Anbefalte innlegg

Alt med hk er dyrt vettu! Uansett hva...

 

Alternativet, som ikke er i nærheten så rått, er jo kammer, eksos, luftfilter, chip, porting av topp osv, men er ikke så sikker på om det blir noe spes billigere på en måte heller

Det jeg ikke vet, trenger ikke du å vite heller. - Og det du ikke vet har du ikke godt av å vite.

 

Vet du noe ikke jeg vet, så fortell meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by 90-300te

Er jo en luring her som hevder det ikke koster mer enn 10-15K da! ;)

 

(Bare for å ha sagt det, eksosanlegget til min bil vil komme på nærmere 10K i standardutførelse)

 

 

 

ES

 

Det var meg det. Du trenger ikke kjøpe orginalt. kan kjøpe simmons anlegg, og et KN filter, kent kam og chip

 

3000,- 500,- 4000,- 5000,-

 

Undersøk på kollevold Rally import istedet for de juggel momo butikkene du sikkert har sett på.

Mercedes 190 2.5 16v Står til lagring

Tidligere biler.

Renault 5 GTE

BMW 320

Ford Escort 1.3 coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, jeg kjøper ikke juggel til min bil!Personlig har jeg ikke behov for noe nytt ratt eller nye seter+belter..Originalt holder lenge..

Effektøkning er ikke så billig på MB som på enkelte andre biler!

Burde man ikke også bytte ventilfjærer til noe stivere? kanskje også oppgradere de hydrauliske ventilløfterene?

 

Når vi snakker om prisen på ett eksosanlegg på MB..

Får fanken ikke ett helt effektanlegg inkludert high-flow kat til 5000,-

 

Jeg mener at hvis man først skal sette på ett effektanlegg, da bør man kjøpe noe som er rustfritt, ser bra ut og gir go-lyd! :cool:

 

Min kommer til å få ferrita fra grenrør etterhvert, effektøkning tviler jeg på at blir stor (men trenger man mer enn 180-185 hk og 255-260nm i en familiebrakke i "standard" utførelse?)

Ferrita har noe med pris å gjøre..Billigere enn standardanlegg

(bakre potta til min får jeg ikke under 2500,- om jeg ikke lager en eller annen billig-løsning som ser tåpelig ut og låter som en dass!)

 

 

Oi, så mye jeg fant til MB hos kollevold..

Bremseklosser/skiver,noen felger, støtdempere til ML og kam+løftere til M102 motor..(gammel 8v fra 80 tallet)

Greit det var rimelige saker, men vi snakker tross alt ikke om samme bil...

 

 

ES

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi tar utgangspunkt i prisen på kamakselen til M102 og går ut fra at kamaksel til M111 (c180/c200/c220) koster det samme får vi ett litt annet regnestykke enn GTT gjør

 

Kam M102: 3630,-

Kam M111: 3630,- *2 = 7260,-

 

Filter koster samme uansett bil iom det faktum at de leveres i dusinvis av størrelser og kit

 

Eksosanlegg type greie saker kan man få fra 5000,- fra kat'en og bakover

 

Chip aner jeg ikke pris på, tipper det ikke er laget noe standard trimchip til M111 motoren, da de fleste som har trimmet disse har kjørt på kompressor! Prisantydning for programmering av chip? tja..minst 5000,- kan vel gjerne nesten doble det

 

når man først er igang med trimming, så bør man jo først oppgradere bremser!

snakker om noen laken der og gitt..

 

 

ES

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 90-300te

Dersom vi tar utgangspunkt i prisen på kamakselen til M102 og går ut fra at kamaksel til M111 (c180/c200/c220) koster det samme får vi ett litt annet regnestykke enn GTT gjør

 

Kam M102: 3630,-

Kam M111: 3630,- *2 = 7260,-

 

Filter koster samme uansett bil iom det faktum at de leveres i dusinvis av størrelser og kit

 

Eksosanlegg type greie saker kan man få fra 5000,- fra kat'en og bakover

 

Chip aner jeg ikke pris på, tipper det ikke er laget noe standard trimchip til M111 motoren, da de fleste som har trimmet disse har kjørt på kompressor! Prisantydning for programmering av chip? tja..minst 5000,- kan vel gjerne nesten doble det

 

når man først er igang med trimming, så bør man jo først oppgradere bremser!

snakker om noen laken der og gitt..

 

 

ES

 

 

 

Du må ringe kollevold å sjekke med dem bak kassen, får tak i allt. Som du sier der at ikke kjøpe noe juggel. det jeg har listet opp er ikke noe juggel, men heller ikke rustfritt. rustfritt eksos anlegg koster skjorta. skal du bytte katten samtidig blir det dyrt. men katten tar du bare å slar ut innmaten og sveiser et rør igjennom. Reit jeg tok feil på kammene , tenkte ikke at det var twinkam, men da blir det seff dyrere. stempel fjører og allt følger med. Derfor vil jeg si at det er provoserende når du sier at en luring på forumet sier at du fårdet for 10-15k, når du har gjort grundig reserch finner du ut at det kommer på 16-17k det er for rustfritt eksos i tillegg. så hvis du vil inrømme det, må du si deg enig at du kan få delene for en 10-15k eller gir du deg ikke enda, din luring. :)

Mercedes 190 2.5 16v Står til lagring

Tidligere biler.

Renault 5 GTE

BMW 320

Ford Escort 1.3 coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror uansett hva du skal gjøre med den bilen for å få mer effekt, så kommer det til å koste deg en (god) del kroner. Så spørsmålet er jo hvor mye du vil legge i det. De tre løsningene jeg kom på sånn veldig fort her er:

 

1) Ett oppsett med kammer, chip, eksos og filter er en løsning, type 20.000kr +/-

 

2) Ett kompressorkit er en løsning, type 42.000kr +/-

 

3) Ellers går det an å jakte på en kondemnert bil, men da må du få ett firma til å kjøpe for deg, og bygge om. Mener f.eks C240 (V6 motor) har 196hk. Men det er en del jobb! Pris på dette aner jeg ikke, men dyrt nok blir det fort.. Denne løsningen kan vel også kombineres med både 1) eller 2) om man vil :D

 

Uansett når du begynner med trimming, så mener jeg at du bør ha nye bremser, så dette er en kostnad som imo kommer uansett.

 

Når det kommer til godkjenning, så pleier ikke det å være vanskelig, så lenge du har gjort ting på en ordentlig og forsvarlig måte, med tanke på effekt og vekt i forhold til bremser osv.

 

 

Trimming er ellers aldri en lønnsom greie, og man kan egentlig ikke tenke på prisen i % av bilens kjøpsverdi eller noe. Det er på en måte noe man må ville/ha interesse for, og ikke se på prisforhold etc

 

Magnus

Det jeg ikke vet, trenger ikke du å vite heller. - Og det du ikke vet har du ikke godt av å vite.

 

Vet du noe ikke jeg vet, så fortell meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Det er 136hk i bilen originalt med nyoverhalt automatkasse.

 

Jeg lurer også på å bytte til større motor. Kassen skal tåle alle motorene som var i c-klassen på tidspunktet før klassen ble oppgradert i 2000 eller noe...

 

 

Ja, den tåler nok alle motorene før 2000 modell C klasse.

F.eks denne, 1998 C55: Den har 347 HK og 510 NM dreiemoment.

Merkelig den måtte "nyoverhales" med bare 136 hk og 190 NM.

 

Skal du ha en Mercedes til å gå fortere så er det billigste du gjør å kjøpe en med et hakk større motor enn du hadde tenkt deg i utgangspunktet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den tåler nok alle motorene før 2000 modell C klasse.

F.eks denne, 1998 C55: Den har 347 HK og 510 NM dreiemoment.

Merkelig den måtte "nyoverhales" med bare 136 hk og 190 NM.

 

Skal du ha en Mercedes til å gå fortere så er det billigste du gjør å kjøpe en med et hakk større motor enn du hadde tenkt deg i utgangspunktet... :)

 

brukte de samme kasse til alle bilene sine? dessuten, you're WAY late dude... :D

 

ble volvo i stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår