Gå til innhold

Bytte av motor eller trimming?


bludnik

Anbefalte innlegg

Har en 1994 C200 Elegance jeg vurderer å overta etter min far kjøper ny bil... Det er 136hk i bilen originalt med nyoverhalt automatkasse.

 

Jeg ønsker å beholde automatkassen (ganske enkelt fordi køkjøring kommer til å bli en del av min automotive hverdag med ny jobb) og fordi jeg liker automatkasse i Mercedes.

 

Jeg ønsker derimot å øke poweren litt. Jeg har hørt at med nytt luftfilter, chip og effektanlegg kan jeg pushe 150-160hk fra motoren. Chippen skulle være særlig fordelaktig siden med 136hk er det 100kW som skulle gjøre bilen økonomisk å importere. (Mange land som har avgifter som går rett opp over 100kW).

 

Jeg lurer også på å bytte til større motor. Kassen skal tåle alle motorene som var i c-klassen på tidspunktet før klassen ble oppgradert i 2000 eller noe...

 

Hva bør jeg gjøre? Trimme eller bytte motor? Hvillken type trimming burde jeg bruke da? Hvor får jeg tak i det? Hvilken motor bør jeg skifte til? Er dette lett å få godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bytt eksos og luftfilter, chip den og bytt kam, da vil du merke stor forskjell, hvis du i tilleg får tak i en liten kompressor blir det futt i den, held deg under 200hk eller så kan det gå utover girkassen

Mercedes 190 2.5 16v Står til lagring

Tidligere biler.

Renault 5 GTE

BMW 320

Ford Escort 1.3 coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få noe mer effekt ut av en sugemotor, så må man til med hardware!

Dvs. Bytte kam, stivere ventilfjærer, porting av toppen, modifisering av innsug, senke kompresjon! osv.

Chipping av en sugemotor er i utgangspunktet waste of money

Konfilter gir morsommere lyd, hva mer? jo kanskje littebittegranne mer effekt i bunnen, med prisen at effekttoppen kommer tidligere!

Effektanlegg uten overlading er det samme som chipping av sugemotor..Gir kanskje 5-10% på en god dag!

 

 

Tipper den nest letteste måten å få noe ut av motoren er å kjøpe datasprut med mulighet for å justere alt selv, samt annen kam!

 

Datasprut = 20-25 lapper +mva.

Kam = 7-15 lapper

 

Og er man heldig kan man få ut 20 hk mer!

 

Letteste måten å få effekt er overlading i form av kompressor eller turbo..

En investering på 20-30 lapper kan man hente ut drøye 40-50 hk mer.

 

 

Spør du meg så vil jeg påstå det er bedre å bruke disse pengene på en bil med større motor! en C220 med 150hk og 210nm..

Samme motor med annet slagvolum! Ofte levert med mer utstyr!

 

 

ES

 

Edit:

Ta ett eksempel på at effektanlegg og luftfilter ikke hjelper stort:

Min bil 90 modell 300TE med 180hk og originalt eksosanlegg har like gode, om ikke bedre akselerasjonstider enn en tilsvarende bil til en bekjent med anlegg fra Ferrita og konfilter!

Hans erfaring er at "effekt"anlegget ikke gir mer effekt, men penere/tøffere lyd, barskere utseende og var faktisk billigere i forhold til hva man får, enn standard eksos!

 

DS

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 90-300te

For å få noe mer effekt ut av en sugemotor, så må man til med hardware!

Dvs. Bytte kam, stivere ventilfjærer, porting av toppen, modifisering av innsug, senke kompresjon! osv.

 

Tipper den nest letteste måten å få noe ut av motoren er å kjøpe datasprut med mulighet for å justere alt selv, samt annen kam!

 

Datasprut = 20-25 lapper +mva.

Kam = 7-15 lapper

 

Og er man heldig kan man få ut 20 hk mer!

 

Letteste måten å få effekt er overlading i form av kompressor eller turbo..

En investering på 20-30 lapper kan man hente ut drøye 40-50 hk mer.

 

DS

 

Har du noe greie på trimmin???modifisering av innsug, senke kompresjon???? hva er vitsen med det??

 

20-25tusen for datasprut???

 

7-15 for kammer??

 

Kjøper du alt gullforgylt eller er du en slik dum mb elsker som kjøper alt fra merkeforhandler??

 

Men må jo si du får billig turbo konvertering da..:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"originalt" kamsett til M102 motoren koster ca 5000,- hos ikke-merkeforhandler! (8v motor med en kam)

jeg tok utgangspunkt i det og antok at trim-kammer koster mer, da disse ikke er produsert i store kvanta!

Må også huske på at M111 motoren han har er en 16v motor, så der er det jo 2 kammer! :rolleyes:

 

Kjører man en single turbo og kjøper litt brukte deler, samt bygger og snekrer litt sammen med kompiser som kan litt, så klarer man faktisk til de prisene!

 

går en tråd om turbokonvertering av MB på diskusjonsforumet til MBE, men det er på medlemmenes forum..

 

Er også ett medlem i MBE som har trimmet opp en 3,6 AMG motor og stappet den nedi en 201..Fått med meg litt av det som står der også! Er her snakk om trimming UTEN overlading

 

Forøvrig sneiet tanken på twinturbo i min ett par ganger, men lar det bli ved tanken! :cool:

 

 

ES

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt feil det du sier der, angående waste of money. skal du gjøre en billig og effektiv trimming bytter du kam og chip, og får å få full utnytte av kamen og chipen må du også bytte eksos og luftfilter. Bytte av bare eksos på en umodifisert bil er uten poeng.

 

men gjør allt dette på en gang og gjør jobben selv, kommer ikke dette på mye mer en 10000 15000 med chipen.

Mercedes 190 2.5 16v Står til lagring

Tidligere biler.

Renault 5 GTE

BMW 320

Ford Escort 1.3 coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

etter hva jeg har hørt snakk om, så har jo kleeman noen ganske bolt-on kompressorkit de selger, som i C180 (med 122hk?) iallefall skal krabbe mot 200hk, og som er ganske så rimelige etter hva jeg har hørt. Det er jo noe som kanskje kan være verdt å sjekke ut..

 

Magnus

Det jeg ikke vet, trenger ikke du å vite heller. - Og det du ikke vet har du ikke godt av å vite.

 

Vet du noe ikke jeg vet, så fortell meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår