Gå til innhold

E30 Begeistring!

Ranger emnet


ReWrite

Anbefalte innlegg

Vel jeg må bare få det ut, jeg er rett og slett begeistret for E30.. :)

 

Jeg er jo så heldig at jeg eier en E30, dog en 318i, men det sparker godt nok for meg som er 18 år og ikke altfor erfaren :)

 

Og det går sidelengs om jeg vil også :P

 

Anyway, jeg vet at BMW var synonymt med kjøreglede, men det gikk virkelig opp for meg når jeg fikk tak i en selv.. hadde bare kjørt et par stk i 30 min før..

Så jeg hadde ikke fått helt følelsen..

 

Eide en Jetta i 4 mnd som jeg forsåvidt var fornøyd med, den funket og jeg tenkte at det og kjøre bil ikke var så morsomt som først forespeilet, skaffet meg BMW'en og da åpnet en hel ny verden for meg.. endelig kom den følelsen jeg hadde savnet..

Den "hmm jeg mangler shampo, må nok ta meg en tur ut og kjøpe det.. 5 mil herifra!" følelsen..

 

Ja, jeg er forelsket... blir nok E30 igjen etter denne bilen, og en eller annen gang blir det E30 M3 også..

 

BTW, mens jeg like godt har deg lesende, noen som vet hvorfor bilen er fryktelig ustabil i høy-fart? da tenker jeg på 110-130km\t ?

 

Har 185/60/14 bak og 205/50/15 foran.. grunnen til mindre dim bak er fordi sommerbakdekkene er slitt ned...

 

Kan det være grunnen? Har også senket 40/40 ..

 

Takk!

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å se at vi er flere!

 

Jeg har hatt min 320 i fem år nå, helt siden jeg begynte å studere. Nå som jeg har fått en greit betalt jobb i utlandet har jeg tenkt litt på å bytte ut den gamle bilen, men jeg finner rett og slett ingen bil jeg har mer lyst på :D Derfor tar jeg med den gamle kjerra utenlands.

 

Har faktisk prøvekjørt både en 2004 modell M3 og en 2004 Audi S4. Det er ingen tvil om at disse er ti ganger mer kapable enn den gamle E30'en, men den gamle føles faktisk mer agil og har vesentlig mer kjøreglede etter min mening. Når den gamle ennå fungerer greit ser jeg egentlig ingen grunn til å kjøpe noe nytt.

 

Det er som jeg alltid har sagt: disse bilene er et ypperlig kompromiss mellom praktisk bruk, kvalitet, økonomi og kjøreglede! Jeg tror jeg kommer til å beholde min i mange år ennå!

 

Edit: ustabiliteten kan komme av dekkene (lufttrykk?) eller kanskje mest sannsynlig dårlige dempere. I standard utgave har disse bilene også en del oppdrift i høye hastigheter, men det merkes først ved 160 km/t og oppover.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg senket i omganger.. først bak siden de støtdemperne var ødelagt anyway.. (har delebil som hadde senkefjærer og dempere) også la jeg om til de dekkene bak.. så gikk det 1 uke så tok jeg foran.. måtte droppe demperne foran fra delebmw'en siden de var ødelagt, men jeg tok fjærene..

 

Trodde problemet skulle forsvinne da jeg fikk senket foran, men dengang ei.. så da må jeg sjekke dekktrykket osv da.. utrolig surt og bli frakjørt av en kamerats 1.3l Colt fordi jeg ikke tørr og overstige 120km\t .. :(

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ReWrite

Vel jeg må bare få det ut, jeg er rett og slett begeistret for E30.. :)

 

Jeg er jo så heldig at jeg eier en E30, dog en 318i, men det sparker godt nok for meg som er 18 år og ikke altfor erfaren :)

 

Og det går sidelengs om jeg vil også :P

 

Anyway, jeg vet at BMW var synonymt med kjøreglede, men det gikk virkelig opp for meg når jeg fikk tak i en selv.. hadde bare kjørt et par stk i 30 min før..

Så jeg hadde ikke fått helt følelsen..

 

Eide en Jetta i 4 mnd som jeg forsåvidt var fornøyd med, den funket og jeg tenkte at det og kjøre bil ikke var så morsomt som først forespeilet, skaffet meg BMW'en og da åpnet en hel ny verden for meg.. endelig kom den følelsen jeg hadde savnet..

Den "hmm jeg mangler shampo, må nok ta meg en tur ut og kjøpe det.. 5 mil herifra!" følelsen..

 

Ja, jeg er forelsket... blir nok E30 igjen etter denne bilen, og en eller annen gang blir det E30 M3 også..

 

BTW, mens jeg like godt har deg lesende, noen som vet hvorfor bilen er fryktelig ustabil i høy-fart? da tenker jeg på 110-130km\t ?

 

Har 185/60/14 bak og 205/50/15 foran.. grunnen til mindre dim bak er fordi sommerbakdekkene er slitt ned...

 

Kan det være grunnen? Har også senket 40/40 ..

 

Takk!

Det er noe helt spesielt med e30...(iallefall med rekkesekser,og selvsagt m3)

kommer garantert til å kjøpe det igjen:)

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere! e30 er tingen, har hatt 2 stk nå, og er godt fornøyd! f.eks. den jeg har nå kjøpte jeg når den hadde gått 248000, nå har den gått 267000 uten et eneste problem! det tikker litt i ventilene, men det er det jo ikke så mye å gjøre med! Så jeg SKAL ha e30 neste gang også:D

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at e30 er jævli ustabile har jeg også lagt merke til. fart fra 120->

 

holder jeg på å drite i buksa. det vingler og det seiler på veien..

har hatt 2stk selv. 323

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke E30 er så veldig utstabilt, men man må jo ha en bil som er god da.... Finnes mange slitte E30´er, spes. av den gamle typen (-> 86´).

 

Uansett, er jævlig fornøyd med min E30! Beste bilen jeg har hatt

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

 

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke være så ustabil i høyfart.. ? jeg kjørte jo jevnt 140-160km\t utover mot sverige før jeg byttet bakdekk og senket og da la jeg ikke merke til denne ustabiliteten..

 

Så det må nok være no i det..

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by svein

Ja, E30 e tingen :)

 

jarli: Fikk du me deg stuntshowet på bygnes? Va heftig kjøring på de 5 E30 de hadde me seg :D

 

Nei...jeg fikk det ikke med meg...:mad:

Skulle selvsagt noe annet den dagen...

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ReWrite

Det kan da ikke være så ustabil i høyfart.. ? jeg kjørte jo jevnt 140-160km\t utover mot sverige før jeg byttet bakdekk og senket og da la jeg ikke merke til denne ustabiliteten..

 

Så det må nok være no i det..

 

Hvis det rister i bilen, og ikke i rattet, er det nok mest sannsynlig noe i bakstillingen som er galt. Skift bakhjulene og se om ristingen gir seg. Hvis ikke kan det være ujevne bremser o.l (Vet ikke om tromler får noe særlig ubalanse).

Jeg hadde samme problem som deg på min e30, på vei til sverige turde jeg ikke å overstige 120 for da føltes det som om jeg skulle riste over i motsatt felt. Jeg fikk avbalansert alle felgene og da gikk den silkemykt til 200km/h, men da ble det endel vindstøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrerkt...

 

Da eg var atten skulle eg aldri ha meg BMW, men da eg fikk hastverk med å kjøpe meg en bil, var det en kar hjemme hos meg og viste meg en 84 318i, og da var det gjort. Prøvde meg på en Mazda etter dette. Gikk godt og alt det der, men det var aldri noe tvil. Skulle ha meg E30 igjen etter den, og slik ble det. Går i tanker om å kjøpe meg en til i disse dager. Enten ett lite prosjekt, eller fleske til og skaffe meg en E30 M3.

 

Time will show, men det er ikke tvil om hvilket merke og modell det blir.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by svein

Ja, E30 e tingen :)

 

jarli: Fikk du me deg stuntshowet på bygnes? Va heftig kjøring på de 5 E30 de hadde me seg :D

 

Hvis det var det samme showet som var i Larvik var det 5 E36 (316, 318 og 325) og en E30 (318is).

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår