Gå til innhold

Trimming av B23E ?

Ranger emnet


ZyreX

Anbefalte innlegg

Originally posted by ZyreX

Har en Volvo med en B23E motor, fra 1982 med 136 hester... Lurte på hva som er mulig å gjøre med den?

b230e som har 136 vel?

 

b23 har litt mindre.

 

jeg tror det er billigere for deg å kjøpe en turbomotor enn å trimme på denne.. b230et for 6000kr feks: 184hk

b230ft: 10-15k

 

om du skal trimme nonturbo til 184hk, koster det mer enn 6000kr. (med mindre du eier deler og kan gjøre det selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ja, det er kanskje en B230E jeg har..

I følge skjemaene jeg har her, så har B23E 136 hester, B230E har 131 hester.. samma fuelsystem..

 

Jeg er nok litt trøtt og sløv, sammen med at jeg ikke kan noe om biler.. Men takk for svar, skal sjekke ting nøyere opp i morgen :)

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ZyreX

Hmm.. ja, det er kanskje en B230E jeg har..

I følge skjemaene jeg har her, så har B23E 136 hester, B230E har 131 hester.. samma fuelsystem..

 

Jeg er nok litt trøtt og sløv, sammen med at jeg ikke kan noe om biler.. Men takk for svar, skal sjekke ting nøyere opp i morgen :)

 

b230* kom i 1985 og er "lavfriksjons" motorer, som skal ha 10% mindre bevegelsesmasse.

 

Det var bla.a. relokasjon av ene råden, samt letting av råder.

En b230 blokk tåler mer enn en b23 blokk, men rådene i b23 tåler mer enn rådene i b230.

 

De fleste tror det er bare pga lettingen, men det er mest pga. relokasjon.

 

Det er vanligvis den ene råden som ryker og river med seg det andre.

 

men anyways..

 

10% mindre bevegelsesmasse, førte til mer hk..

 

82' på 2.3, må derfor være b23*

 

ellers: 1989'->* b230 blokk er den idèelle for trimming, da helst 95'->*

 

men det som alltid er dyrest, er å trimme uten turbo..

En turbo / turbosats koster deg sikkert mer enn en b230et :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du koster på motoren en k eller h kam til tja 1000 kr og grenrør+ eksos hele veien fra jt-superflow feks til ca 4000 og kanskje et ludtfilter vil du nok få over 150 hk med den motoren. mer hk enn 150-160 begynner nok å bli langt dyrere

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Nei, lemp inn original turbomotor (som i: 1991+ B230FT-blokk med 16V-topp), værsting råder og stempler, marineveiv, enorm turbo/intercooler, datasprut etc. etc. etc.

 

Eller prøv å få den godkjent med Skyline rekkesekser (fortrinnsvis RB25DET).

 

jeg tror han hadde et budsjett som var litt mindre enn statsbudsjettet..

 

begge alternativene dine vil koste han sikkert 40-50 lapper lett, med mindre han kan bygge om alt selv og har rabatter.

 

Slik jeg ser det, er det noen enkle alternativer:

b230et -> 184hk (6000kr ca)

b23et -> 172hk(?) (4-6000kr ca)

b230ft -> 156 hk, men tåler MYE (10-15 lapper)

b6254f -> 170hk, doch, 24v, 2.5 fra 960 (5 lapper +- 1500, uten gir)

b6304f -> 204hk, doch, 24v, 3.0 fra 960 (10-15 lapper, m. gir)

 

Det morsomste, er jo selvsagt en mer moderne motor, men en mer moderne motor koster vanligvis mer penger og krever vanligvis mer arbeid for å få montert.

 

dvs. om du vil ha en doch, 24v. regn med ca. 10 lapper for arbeidet + deler som må byttes.

 

for å montere 24v'en, må du ha el bakaksel, el speedo, nye motorfester, nytt ledningsnett må monteres.

 

Men.. jeg tror ikke dette er noe mer jobb enn å montere datasprut.

 

hvorfor du trenger el bakaksel? motoren trenger det for å kommunisere sammen med girkassen, elelrs vil gir'en kjøre i sikkerhets-modus eller hva det heter.

 

Du får "alltid" med automat til b6304 og b6254, men det er ene typen M90 du kan bruke. Du kan ikke bruke M90 fra R4, siden sprengkåpen ikke kan løsnes på den.

 

det går også å bruke supra mk3 girkasse, men da må man mekke adapterplate. For å bruke borg warner t56, må man mekke adapterplate, men en T56 koster mer enn b6304, dvs. 15 lapper brukt.

 

moralen til historien:

å trimme en b230e til 180hk = sikkert 20-25.000kr

en b230et: 6000kr + montering

en b230ft: 10000 + montering

 

du skal tenke litt på driftskostnader også, med mindre du eier aksjer i statoil og hydro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldig bra svar, DaButcher..

Har sjekka motoren nå, og det er en B23E, med 131 hester.. Jeg som loka litt i den første posten ;)

 

Men da skal jeg se hva jeg kan gjøre... Å montere turbo på denne er vel ikke no særlig vits, ie for dyrt?

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ZyreX

Takker for veldig bra svar, DaButcher..

Har sjekka motoren nå, og det er en B23E, med 131 hester.. Jeg som loka litt i den første posten ;)

 

Men da skal jeg se hva jeg kan gjøre... Å montere turbo på denne er vel ikke no særlig vits, ie for dyrt?

 

turboen i seg selv, vil koste en del lapper.

videre, har b23e litt høy komp for turbo, mao. du kan ikke skru opp særlig trykk på den.

 

kjipt å "knuse drømmer", men må jo se på det realistiskt.

Det er ikek mange biler du får så billige motorer til som volvo.

 

mercedes 200 motor koster gjerne 40 lapper feks. da med 136hk.

en stilig motor for deg å få fatt i, ville vært b204gt / ft. 200hk i en 2.0 med 16v, doch.

 

Den er veldig sjelden, men ville tro den går for rundt 10 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen knuste drømmer her, var først og fremst interessert i hva som var realistisk for den :)

 

Kjenner en mekaniker som kan Volvo nesten inn og ut, spesielt 240 ;) så skal nok få gjort det meste som er mulig da.. Han har en god del deler liggende og så.. Men men, får ta det etterhvert, klarer meg som den er nå jeg en stund til :) bilen er helt strøken, finnes ikke rust og i helt perfekt stand..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ZyreX

Ingen knuste drømmer her, var først og fremst interessert i hva som var realistisk for den :)

 

Kjenner en mekaniker som kan Volvo nesten inn og ut, spesielt 240 ;) så skal nok få gjort det meste som er mulig da.. Han har en god del deler liggende og så.. Men men, får ta det etterhvert, klarer meg som den er nå jeg en stund til :) bilen er helt strøken, finnes ikke rust og i helt perfekt stand..

 

altså..

du har en fordel med å trimme b23e, det er at om du viser bilen din hos biltilsynet, vil de ikke tenke at du har trimmet bil.

 

viser du bilen din med lamborghini motor, vil de kreve at du endrer effekt, etc. i vognkortet.

 

ulempen er om noe skjer med bilen, stjålet elns. da kan du ikke si "det er sant, jeg brukte 200.000kr på å trimme motoren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dabutcher : jeg tror fakta jeg har tilgang på adapterplate for suprakasse i 240 :D gjett om jeg skal kjøpe det a :D ...kanksje.... :cool:

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Nei, lemp inn original turbomotor (som i: 1991+ B230FT-blokk med 16V-topp), værsting råder og stempler, marineveiv, enorm turbo/intercooler, datasprut etc. etc. etc.

 

Eller prøv å få den godkjent med Skyline rekkesekser (fortrinnsvis RB25DET).

 

du og dissa skyline motorene dine, tror faktisk han mente litt litt enkel trimming og ikke DYYYYR trimming. uansett er jo litt av stilen å ha volvo motor i volvo, og ford motor i ford osv :)

du legger jo frem 300+ oppskrifter :P hehe

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår