Gå til innhold

Teknisk kontroll

Ranger emnet

westside

Anbefalte innlegg

Da var vi der igjen... stoppet i årets første teknisk kontroll på biltilsynet... Fikk mangel på at Felgene og dekkene ikke sto påført i vognkortet, bakre eksospotte som er uoriginal ikke var påført i vognkortet, øyelokk (som jeg forøvrig har TUV-godkjenninger på) var visstnok bare å glemme å ha på lyktene, og opphengskule foran til venstre var gåen..

Det verste var at jeg spurte når jeg skulle på ettervisning, han svarte da at jeg ikke skulle vises, men feilene måtte være rettet til den 5/5. Javel tenkte jeg med meg selv, og bestemte meg da for å drite i hele greia... Nå fikk jeg brev om at jeg ikke hadde mætt opp til etterkontroll, og at ny siste frist var den 14/5. Da ble det plutselig stress med å få fiksa saker... må få lånt med et eksosanlegg til visninga, bytte opphengskule, legge om til piggfrie vinterhjul som er i riktig dimensjon, og skjære av øyelokk... Jeg kommer jo til å montere dette etter visningen, men er det noen som vet hva som skjer dersom man blir stoppet på nytt med akkurat de samme modifiseringene?

Sykt å tenke på at biltilsynet mener det er bedre at jeg kjører på 205x50x16 piggfridekk på sommerføre enn 215x40x17 sommerdekk, bare fordi innpresset på felgene er for lite til at det kan godkjennes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har kamei øyeløkk både oppe og nede på lyktene... dekker ikke lyset i det hele tatt... Eksosen er bare ei uoriginal bakpotte med DTM-tut... bråker lite, men måtte gjennom en støytest for å få typegodgjent denne typen potter. Denne testen er vanligvis gjort av produsent, men ikke til denne potta da den er universal, og da måtte testes til hver enkelt type bil. Denne testen er det bare sintef som kan ta, og koster litt over 10k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by westside

Har kamei øyeløkk både oppe og nede på lyktene... dekker ikke lyset i det hele tatt... Eksosen er bare ei uoriginal bakpotte med DTM-tut... bråker lite, men måtte gjennom en støytest for å få typegodgjent denne typen potter. Denne testen er vanligvis gjort av produsent, men ikke til denne potta da den er universal, og da måtte testes til hver enkelt type bil. Denne testen er det bare sintef som kan ta, og koster litt over 10k...

tull.. sånne målinger kan biltilsynet ta,hvis de bare gidder... de har ganske klare forskrifter om hvordan de skal gå frem.. men,om de gidder,er en annen sak...:rolleyes:

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kun for å være vanskelige de gjør dette... Hadde et ikke godkjent anlegg sist gang jeg ble stoppet og, men da kommenterte han bare at det var "go" lyd i anlegget... (det forrige bråkte mer)...

Noen skal være regelryttere og kverulanter ut av de grader, og lever lenge på at de har gjort dagen til en dårlig dag for andre...

:mad: :mad: :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by westside

biltilsynet (og hvilket som helst annet verksted) kan ta støymålinger av bilen, men for å få typegodkjent eksosanlegget, må det innom sintef, som er de eneste som kan ta denne typegodkjenningen i norge....

Betyr det at når jeg e.eks. skaffer meg Remus på bilen så mååå jeg innom dit og godkjenne den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må godkjennes hos biltilsynet i teorien ja, men de sier ikke npe på det før du blir kontrollert av det gamleste sureste idioten som har gått hele livet uten... Remus er vel forresten lagd spesielt til de forskjellige typene biler, så da skal det følge med godkjenningspapirer på anlegget når du kjøper det...

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider