Gå til innhold

Viklefjær på passat og gule lamper

Ranger emnet


Øyvindvar

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en vw passat 1,6 blue motion 2010 Mod. C3/B6

Knapper og tuta på rattet sluttet å fungere samtidig som lampen for airbag begynte å lyse gult.

Jeg kom frem til at dette måtte være viklefjæren som hadde tatt kvelden. Etter delesøk i norge kom jeg frem til at dette ville bli dyrt, så jeg bestilte en bruktdel fra England og fikk denne i posten for 1 uke siden. Jeg byttet så denne og ble stående igjen med at alt fungerte i rattet igjen (volumkontroll osv + tuta), men fikk problemet med at lampen for rattvinkel (konstant lys av et ratt) og at EPS lampen lyser konstant.

Dette må jo være noe enkelt tenker jeg? Ved diagnose så er det flere feil på rattvinkelsensor. 

jeg har forsøkt basic setting (snurre rattet helt til ve, så til hø for så å sentrere igjen. Kjøre under 20km/t rett frem osv osv. Men lampene slukker ei.

 

Er det noen som har peiling på hvordan jeg kan løse dette? Jeg vil helst ikke legge for mye kr i dette da bilen ikke har så mange med igjen for min del. Skulle bare fått den opp å gå slik at samboer kan dra på påsketur uten at det er for mange gule lamper..

 

Ser frem til konstruktive tilbakemeldinger! 

 

Hilsen

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Øyvindvar skrev:

Hei,

 

jeg har en vw passat 1,6 blue motion 2010 Mod. C3/B6

Knapper og tuta på rattet sluttet å fungere samtidig som lampen for airbag begynte å lyse gult.

Jeg kom frem til at dette måtte være viklefjæren som hadde tatt kvelden. Etter delesøk i norge kom jeg frem til at dette ville bli dyrt, så jeg bestilte en bruktdel fra England og fikk denne i posten for 1 uke siden. Jeg byttet så denne og ble stående igjen med at alt fungerte i rattet igjen (volumkontroll osv + tuta), men fikk problemet med at lampen for rattvinkel (konstant lys av et ratt) og at EPS lampen lyser konstant.

Dette må jo være noe enkelt tenker jeg? Ved diagnose så er det flere feil på rattvinkelsensor. 

jeg har forsøkt basic setting (snurre rattet helt til ve, så til hø for så å sentrere igjen. Kjøre under 20km/t rett frem osv osv. Men lampene slukker ei.

 

Er det noen som har peiling på hvordan jeg kan løse dette? Jeg vil helst ikke legge for mye kr i dette da bilen ikke har så mange med igjen for min del. Skulle bare fått den opp å gå slik at samboer kan dra på påsketur uten at det er for mange gule lamper..

 

Ser frem til konstruktive tilbakemeldinger! 

 

Hilsen

Øyvind

Har du bytte hele modulen på rattstammen? Altså hele enheten. Dette må sannsynligvis programmeres og kalibreres for at det skal virke igjen. Om det går an å programmere en brukt del som egentlig kommer fra en annen bil er ikke sikkert. 

Det er heller ikke noe problem å kjøre bilen selv om ESP-en ikke er i drift. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg byttet kun viklefjæren, eller denne enheten, inneholder både rattvinkelsensor og det meste.(ikke hendlene til blink m.m)  Den kostet 5-7 000kr ny og hadde 5 kontakter på seg. 

Så med å programmere så mener du at man burde ha et greit diagnoseverktøy hvor man kan gå inn og bytte innstillinger og kalibrere? Det burde vel gå med ny del om delenummeret er helt identisk? Har det noe med at delen er brukt i annen bil evt.? 

Det jeg glemte å skrive er at styringen også er tyngre enn vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvindvar skrev:

Store sjanser for at den må kalibreres med diagnoseapparat for at esp-systemet skal fungere igjen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår