Gå til innhold

Større dynamo???

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Jeg har en `84 corolla med relativt stort anlegg, og dynamoen sliter litt... Når jeg står på tomgang, synker spenninga ned mot 12-12,5 volt, mens den normalt ligger på 14,4V... Noen som vet om det er mye arbeid å bytte til en større dynamo, f.x fra en større bil med kraftig dynamo??? F.x en hiace... Dynamoen som står i nå har ekstern regulator...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen gir 14,4 volt med bilen i gang mens anlegget står av, mens den tipper under 13 volt når du spiller litt friskt?

 

Hvis du ikke allerede har det, så hjelper det å sette å få større tverrsnitt på strømkablene.

 

Hvis du har det fra før, så hjelper det å parallell koble to bilbatterier slik at du får en mindre indremotstand over batteriet (jo mer indremotstand du har på batteriet, jo lavere vil spenningen blir jo mer effekt du tar ut)

.:: Knutz ::.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo også sjekke ut om dynamo til f.eks en større versjon av corollaen din passer. større/mer lukseriøs bil, større dynamo.

 

om den synker pga sub, så anbefaler jeg en kondensator, disse ligger vel rundt 1000,- spenn og funker som et ekstra bilbatteri som lader seg opp når den kan for å gi strøm når det trengs

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 16mm2 strømkabel, 72Ah batteri(nytt) og 55a dynamo(tror jeg) Børstene på dynamoen holder 1 år, så det er tydelig at dynamoen sliter litt ja... men det spørs om jeg skal vurdere en kondensator ja...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at viss du paralellkopler to batterier, så blir indremotstanden mindre og straumen større.

Det kan då medføre at dynamoen kan bli brent.

Læreren min på GK elektro som advarte meg mot å gjer det.

 

Ein kondensator er nok lurt ja.

Har du skifta ut kabelen frå batteriet til jord?

Viss ikkje så kan du prøve å skifte den til ein kraftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært noe stress og koble opptil 5 batterier på en dynamo her. men kan også legge til at dette var i en russebil.. Vi hadde over 400A/hr på den..

 

tilbake til problemet.. grunnen til at spenninga de synker ned til 12-12,5V mens den holder 14,4V ved kjøring kommer av rotasjons hastigheten på spolene i dynamoen. Når du står på tomgang så har går ikke dynamoen så fort rundt som det den gjør f.eks. fra 1100omdr og oppover. Har du problemer med at du lys og lignende blinker i takt med bassen ved tomgang. så er en kondis en lett løsning. Men bytt dynamoen også du... Du kommer ikke til å angre...

;)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Og da var den tråden i live igjen! Men det er desverre ikke bilen nevnt over. Den gikk i pressa i mars en gang, så tror ikke lading på den bilen er noe tema lenger... :hello:

 

Men takk for svaret uansett!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår