Gå til innhold

Hva skal en kjøpe av en 5-6 år gammel stasjonsvogn

Ranger emnet


Haakonan

Anbefalte innlegg

Hva bør jeg gå for når det kommer til en 5-6 år gammel bensin/diesel stasjonsvogn til rundt 100k-120k Jeg liker veldig godt designet og interiøret på Peugeot 308, men er usikker på driftssikkerheten. Skoda Octavia er jeg overbevist om er en bra bil og jeg liker det grønne lyset på knapper etc, men den er kjedelig designmessig, ikke så fin i tillegg til at jeg føler litt ubekvem med å eie en Skoda. VW golf er stygg som stasjonsvogn men en god bil. Ford Focus, greit designmessig men driftssikkerheten er jeg skeptisk til.  Toyota synes jeg har blitt dyrt og det er verdens kjedeligste bilmerke, men driftssikkerheten og kvaliteten er jo på topp. 

Det er vanskelig å gå fra en BMW som jeg har hatt i mange år og over til en mer økonomisk riktig familiebil, men fornuften må overta da budsjettet ikke tilsier at jeg kan kjøpe en BMW stasjonsvogn med den kostnaden det er å vedlikeholde den. Så om det er noen med erfaringer av nevnte biler, så setter jeg pris på kommentarer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig mye å velge i på det budsjettet ditt om du vil ha så ny bil som mulig. 

Risken er jo noe høy for at du kan få dyre reparasjoner om du kjøper en bil som akkurat er ferdig med nybilgarantien sin. 

Mange merker i Norge som holder seg kunstig høyt i pris. Volvo og BMW for eksempel. De ligger ofte 150 tusen minst over andre tilsvarende merker. 

Anbefaler deg å google alle biltypene du ser etter, så får du opp alle kjente feil. Det kan spare deg for mye tid når du skal kikke på bil. Da har du også gjerne litt kunnskap i bunn å slå i bordet med om det blir usikkerhet rundt kjøpet. 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230697267 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, opelduude skrev:

Ikke veldig mye å velge i på det budsjettet ditt om du vil ha så ny bil som mulig. 

Risken er jo noe høy for at du kan få dyre reparasjoner om du kjøper en bil som akkurat er ferdig med nybilgarantien sin. 

Mange merker i Norge som holder seg kunstig høyt i pris. Volvo og BMW for eksempel. De ligger ofte 150 tusen minst over andre tilsvarende merker. 

Anbefaler deg å google alle biltypene du ser etter, så får du opp alle kjente feil. Det kan spare deg for mye tid når du skal kikke på bil. Da har du også gjerne litt kunnskap i bunn å slå i bordet med om det blir usikkerhet rundt kjøpet. 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230697267 

Takk for svar. Jeg er helt enig at det er et lavt budsjett. Men tanken er at dette vil bli den siste bensin/diesel-bilen som vi skal ha i 3-5 år før vi går over til el-bil, så da ønsker vi ikke å betale mer. Vi bor rett utenfor Oslo-grensa og bruker kollektiv transport til jobb, så bilen vil ikke være i daglig bruk. Derfor ser jeg etter den bilen som vil bruke minst tid og penger på verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet da er jo hva du er villig til å ofre. Vil du ha en driftsikker kjedelig Toyota eller en fancy tysker med fullt utstyr som er som en tikkende bombe uten nybilgaranti. 

Jeg aner ikke så mye om kvalitet på franske biler pdd, men jeg vet jo at de har blitt mye bedre, men lever fortsatt på gamle fordommer, akkurat som Opel gjør. De har derfor da et veldig høyt verditap i Norge og det er noe du kan nyte godt av. 

Jeg vil også råde deg til å spørre deg selv "Har jeg råd til å koste på den 20 tusen i en smell om noen skjer" 

Har selv merket følgende av å ha kjøpt en 2014 modell uten garanti. Selv med full dokumentasjon på alt av servicer og tidligere reparasjoner, så har jeg selv måtte ut med i underkant av 20 tusen i reparasjoner siste 11 mnd. Da inkludert bremser rundt hele bilen. Bilen har rundet 155 000 km og der er gjerne da det fort er mye som må byttes ut for første gang. Støtdempere, bremser, muligens bremsecalipere, dynamo kan ryke når som helst osv. Det er også på tide med første bytte av registerreim for eksempel. 

Da jeg kjøpte bilen min hadde den akkurat fått full service med bytte av regreim og vannpumpe. Den regninga kom på 14 tusen kr. Så undersøk nøye på forhånd hva som skulle ha vært skiftet til riktig tid. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår