Jump to content

Hjelp! Kjøpe bruktbil med "rustangrep i understell"?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei! 

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Toyota Avensis 2011. NAF-testen (basic) ser stort sett grei ut med unntak av følgende anmerkning: "Rustangrep i understellet/vognbunn." Omfanget er ikke kommentert. 

Er det noen som vet hva en slik formulering fra NAF egentlig betyr? Må man regne med at alle biler på denne alderen har "rustangrep", eller kan dette by på store problemer i løpet av få år?

Med vennlig hilsen

Ingvild

Veldig, veldig vanlig med bemerkning om rust på understell idag. 
Den Avensisen du har er ikke så utsatt som forrige modell, men heller ikke ukjent med rust. 
Særlig fra midten og bakover. 

Har du planer om å ha bilen i lang tid, kanskje du bør koste på en sandblåsing og mercasol behandling. 
Anbefaler ikke lanolin hvis det allerede er rust av betydning. Egenskapene dens er ikke så bra som «selgerene» skal frem til. 

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Erlenkal
      Hei.
      Jeg har en Avensis T25 2009-modell kjørt 180.000 km. Nå er det en del rust på understellet. Utover det er det ingenting galt med bilen. Jeg byttet akkurat en fjær som var brukket bak da den var rustet tvers gjennom. Bremsene bak er også godt rustne og skal byttes. Jeg sliter med å vurdere hvor alvorlig denne rusten er. Jeg forstår at en behandling med lanolin kan stoppe noe av rusten. Jeg har fått et tilbud på 4000 kr. Er det lurt å spandere en slik behandling på bilen, alderen tatt  i betraktning? Er dette noe som må gjentas senere? Dersom jeg slipper å måtte bytte et stag eller noe, så er prisen fort spart inn. Eller dette for det meste overflaterust som ikke er så farlig? Jeg sliter med å laste opp bilder, men legger ved link.
      Bilder: https://photos.app.goo.gl/JXyVCgE9YXK4uiTf7
    • By Robert Mikalsen
      Hei! Har en 2004 mod A6 C5 Avant quattro med vanlig understell pr. idag. Spørsmålet mitt er: hva skal til for å bygge om til S-line understell? (Hva er forskjell?) Og hvor får en kjøpt dette? (OE-nummer?) 
      På forhånd takk for svar
    • By El raza
      Hei.
      Jeg er litt usikker på hvilket som tåler hva, så jeg prøver meg her.
      Har en lekk bensintank pga rust, å får ikke tak i annen tank med det første..
      Hva kan brukes for å få den tettet, som  en midlertidig løsning seff.

• By skarasne
      Heisann..Har gått i anskaffelse av en 2011 Tiguan R-line..Når jeg hentet bilen var den lastet med store sommerdekk, som selvfølgelig ble tatt ut etter hjemkomst. Nå synes jeg bilen virker veldig stiv, og spretter godt i ujevnheter på veien..Ja, til og med på asfalt humper den. Er dette normalt? Tenker at den ikke burde sprette på denne måten, da den har rimelig god bakkeklaring..Men mistenker at R-line har eksta stivt understell, samt kort akselavstand. Noen erfaringer med dette? :)
    • By aijfegut
      Hei!
      Vi skal kjøpe en bruktbil i prisklassen 240 000 +/-, men vi er veldig usikre på hvilke drivstoff vi skal gå for. I 2011 kjøpte vi en Octavia 2009 diesel som vi har vært veldig fornøyd med, men på grunn av mye småkjøring slet vi veldig med tett partikkelfilter og brukte tusenvis av kroner på ny EGR kjøler osv. Etter dette frister det ikke med ny dieselbil. Men så er jo denne bilen en 2009 modell og kanskje en 2016/2017 dieselbil klarer å håndtere småkjøring mye bedre? Hva er deres tips når det kommer til valg av drivstoff? Vårt kjøremønster er stort sett småkjøring med kort vei til skole, jobb og fritidsaktiviter, men en tur til hytta på fjellet (40 mil t/r) noen ganger i året. 
      Ladbar hybrid peker seg kanskje ut, men vi har kun tilgang på vanlig 16A kontakt ute og de aktuelle bilene der er noen titusen dyrere enn det vi har tenkt oss (typisk VW GTE).
      Vi har to små barn og avhengig av plass så derfor er ikke en ren elbil aktuelt pgr. av pris.
      Ev. hvilken bil ville dere kjøpt i denne prisklassen tatt i betraktning vårt bruksmønster og behov?

På forhånd takk for hjelpen!
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy